Verkeersboetes te Schoten.

Asterx
Topic Starter

Verkeersboetes te Schoten.

#1 , 06 jul 2025 21:15

op zondag 15/06/2025 omstreeks 21.50 werd ik beboet voor het overschrijden van de max. snelheid op de Kopstraat huisnr 372 aan een snelheid van 58km/u.(ongecorrigeerd) door een opgestelde radarcontrole van de politie.
2 uur later om 23.50 later werd ik op dezelfde plaats nogmaals beboet voor het overschrijven van de max. snelheid, ditmaal aan een snelheid van 63km/u. (ongecorrigeerd)
Onlangs vielen beide boetes in de bus, samen goed voor 117€.
Er van uitgaande dat daar een max. snelheid van 70km/u van toepassing was is het wel wat zuur.

Het was al enige tijd geleden dat ik deze weg afgelegd had en heb hier altijd de max. snelheid van 70km/u gekend meer als 35 jaar lang.
Verwonderd ben ik toch eens even gaan kijken op google maps en op foto's van 1j geleden prijken de 70km/u borden na elk kruispunt er nog op, de nieuwe snelheidsregel werd dus recent aangepast.
Alle snelheidsborden van 70km/u werden weggenomen ipv deze te vervangen met borden van 50km/u.
Ik ben uit nieuwsgierigheid eens gaan kijken, blijkt er enkel een soort spandoek, opgehangen door de gemeente de nieuwe max. snelheid van 50km/u kenbaar te maken.

Ik maak er geen zaak van dat ik de snelheidsovertredingen beging, deze werden meteen betaald, verkeersveiligheid gaat boven alles, maar juiste signalisatie zou ook wel een handje helpen. Dus vandaar de nieuwsgierigheid of de gemeente Schoten hier zelf geen fout begaat aangaande de aankondiging van de snelheid. Dienst de gemeente hier extra signalisatie aan te brengen?

https://www.google.com/maps/@51.2570599 ... FQAw%3D%3D

Een weetje, 200m voordat de baan aan verkeerslichten met kruispunt paalstraat terug een max. snelheid van 70km/u geldt werd ik op de plaat vastgelegd.

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2025 21:30

Waarom dan direct betaald?

Bebouwde kom lijkt verderop pas te starten, dus zonder geldige borden is de maximumsnelheid 70. Die borden met maximum 70 worden inderdaad terecht weggehaald omdat ze overbodig zijn: dat is sowieso de maximumsnelheid op die plaats.

Een spandoek heeft geen waarde om een maximumsnelheid op te leggen. Wat is exact de omschrijving van de overtreding?

pouly

#3 , 07 jul 2025 11:45

Altijd gevaarlijk om u te baseren op de verkeersborden die zichtbaar zijn op een opname van google maps van maanden ( jaren ) geleden. Ondertussen kunnen deze gewijzigd zijn. Vermoedelijk is de afbakening van de bebouwde kom gewijzigd door de verplaatsing van de verkeersborden F1 ( bebouwde kom ) en werden de verkeersborden C43 ( 70 ) verwijderd. Om de weggebruikers attent te maken op deze wijziging zal men er het " spandoek " hebben gehangen wat uiteraard maar een extra aanduiding is en geen wettelijke waarde heeft.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 07 jul 2025 12:40

Ik ken wel degelijk de lokale situatie daar en dat is bij mijn weten niet het geval. Het lijkt me dat u eerder aannames maakt wat er gebeurd is dan ik.

Vroeger was de maximumsnelheid 70 in die straat, zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Die bord zijn verwijderd, wat enkel de maximumsnelheid verlaagt heeft binnen de bebouwde kom. Erbuiten wijzigt er niks, terwijl dat wel de bedoeling was van de wetgever. Zie die nutteloze banners.

TS heeft een punt, tenzij er heel recent nog iets aangepast is. Echter heeft hij al betaald, waardoor het ook geen zin meer heeft om hier advies te vragen.

Issued

#5 , 07 jul 2025 15:32

https://www.hln.be/schoten/snelheid-op- ... ~a228214b/

De Kopstraat is een gewestweg. Dus de gemeente heeft daar niet bepaald wat de maximum snelheid is. Ik ken de locatie en de C43 borden met 50 staan er correct.

De situatie is daar in februari gewijzigd. Ik weet niet hoelang TS verwacht dat men communicatie hangt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”