Onredelijke Retributie parkeren

KurtD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onredelijke Retributie parkeren

#1 , 04 jul 2025 15:19

In Oostende kreeg ik een retributie voor 1 uurtje parkeren waar mijn parkeerkaart legde maar die specifieke straat was blijkbaar een bewonerszone.
De retributie was 100€! Dit lijkt me compleet onredelijk. Heb verschillende keren contact opgenomen maar ik krijg enkel koude feedback om de 100€ zelfs bij aanmaning 120€ te betalen.
Een retributie is GEEN boete maar een VERGOEDING voor een DIENST. De dienst in dit geval is aanbieden van parkeerplaats. de parkeerplaats was 4km van het centrum van Oostende, de dichtstbijzijnde betalend parkeren is verder dan 250meter. (0,75€/uur) Enkel de straat waar ik stond was bewonersparkeren; er was plaats zat; alle aanpalende straten waren volledig gratis parkeren zonder tijdslimiet...
Een retributie is GEEN BOETE maar een vergoeding in ruil voor een dienst (parkeren) die retributie moet redelijk en proportioneel zijn; ze mag NIET de aard van een straf aannemen; de retributie moet in verhouding staan tot de geleverde dienst of het gemiste parkeergeld.
In mijn geval 0,75€.
Ik betaalde 133 keer meer.
Dit is volgens mij Onredelijk en Niet proportioneel.
Graag uw advies?

mava105

#2 , 04 jul 2025 16:21

Graag uw advies?
Ga daar dan niet parkeren.

Sirkii

#3 , 04 jul 2025 17:30

Traantjes drogen, betalen en het niet meer doen. Daar t in t reglement staat zou t me verwonderen dat de rechtbank meegaat in uw argumentatie. ;-(

Reclame

Franciscus

#4 , 04 jul 2025 20:40

U stond op een plaats waar u niet mocht staan..
Op dat soort overtredingen (bewoners kaart) staat een sanctie.
U moet bewijzen dat u er wel mag staan.
De andere elementen die u aanhaalt hebben geen verband met de begane inbreuk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”