Vervangende boete

Janvda24
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervangende boete

#1 , 16 jun 2025 21:14

Beste,

Reeds veroordeeld voor verschillende punten met een geldboete en rijverbod.

Geldboete is voor punt b en c plaatsvervangend voor een rijverbod van 150 en 30 dagen bovenop het reeds gelegde rijverbod.

Punt a voor 15 dagen gevangenisstraf.
Ik zou de boete kunnen betalen incl punt a, gerechtskosten, bijzonder fonds etc. Zonder punt b & c.

Wat zegt de wet hoe ik dat rijverbod kan krijgen? Heb momenteel niet echt de betaalmiddelen, en ik zit zonder werk (idem stempelgeld).

Klopt het, wanneer ik na 2 maanden niet betaal, het automatisch naar het rijverbod gaat? Kan ik mij sowieso verwachten aan een deurwaarder voor inbeslagname goederen?

Bij wie neem ik contact op van het parket etc. Voor meer informatie hierover?

Alvast bedankt.

Franciscus

#2 , 16 jun 2025 21:16

Was zegt uw advocaat?

Janvda24
Topic Starter

#3 , 16 jun 2025 21:19

Was zegt uw advocaat?
Nog niet gecontacteerd hierover.

Reclame

Issued

#4 , 17 jun 2025 07:30

neem contact met de griffie van de rechtbank die u heeft veroordeeld

Kali

#5 , 17 jun 2025 16:11

Onlangs deze vraag aan de griffie gesteld en die lieten mij kennen dat je eigenlijk de keuze niet hebt, dat eerst de gerechtsdeurwaarder beslag zal leggen enz

Franciscus

#6 , 17 jun 2025 18:12

Het is inderdaad niet aan u om te kiezen ...u dient uit te voeren waartoe u veroordeeld bent.
Wanneer u niet voldoen dan komt de tekst als u niet voldoen dan gaat volgende van toepassing.

"""De vervangende gevangenisstraf is een soort drukkingsmiddel van de overheid om de betaling van de geldboete af te dwingen, wanneer de veroordeelde niet geneigd zou zijn te betalen, en een middel om de veroordeelde niet aan bestraffing te laten ontsnappen, als hij de boete niet kan betalen.3""

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”