retributie voor parkeren , terwijl ik niet parkeerde maar in panne stond

ingodehaene
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

retributie voor parkeren , terwijl ik niet parkeerde maar in panne stond

#1 , 05 mei 2025 16:26

geachte ,
ik heb van OPC een boete gekregen voor parkeren zonder ticket
het gebeurde aan de straat in Middelkerke om aan de duinen te geraken
ik reed met een oldtimer (62jaar oud) de helling naar de parking op en viel in panne , ik kon de wagen niet meer starten ..
om geen hinder op straat te zijn liet ik mijn wagen achteruit op een plaats rollen , een plaats waar parkeren of stilstaan verboden is , ik kon echter niet anders
ik heb toen voorbijgangers aangesproken om mij een duw te geven , er kwam een politie combi langs die vroegen wat er aan de hand was , zij waren zeer vriendelijk en zijden voorzichtig te zijn bij het aanschuiven van de wagen
net als zij vertrokken en ik een jonge gast vroeg om te willen duwen passeert er een controle wagen van opc , nu dus boete 30 euro voor parkeren waar men zelfs niet parkeren mag of stilstaan
ik vind het onrechtvaardig temeer ik dus niet parkeerde en dat het geheel oponthoud slecht max 5 minuten duurde

wat kan ik het best doen ?
ik heb reeds op de website van opc gereageerd maar kreeg geen bericht terug

met vriendelijke dank voor advies

ingodehaene
Topic Starter

#2 , 05 mei 2025 16:53

ik stond dus eigenlijk niet op een parkeerplaats vak maar op een toegang weg naar het strand waar parkeren of stilstaan niet is toegelaten
opc mag eigenlijk enkel boetes geven op de aan hun toegewezen plaatsen , ik stond daar dus buiten en is enkel de politie bevoegd om een pv op te stellen toch?

Blaatpraat

#3 , 05 mei 2025 17:02

Heeft u iets van bewijs hiervan?
Want nu is het woord tegen woord, en dat verliest u sowieso.

Takeldienst, herstelling van uw wagen, iets anders?

Het controleren op verboden stilstaan of parkeren mag tegenwoordig (ik dacht sinds 2021) ook uitgevoerd worden door privé-bedrijven, maar de boete is een GAS-boete en geen retributie, dus u dient de gemeente aan te schrijven en niet OPC.
Als zij u een retributie zouden gegeven hebben, is deze sowieso onterecht.

Reclame

mava105

#4 , 05 mei 2025 17:43

Dan had je uw gevarendriehoek kunnen zetten, en op uw dachbord een briefje met de tekst "in Panne"

Franciscus

#5 , 07 mei 2025 16:11

Raad van politie

Wat moet ik doen als mijn auto in panne staat?
Veiligheid eerst!

Zet onmiddellijk uw waarschuwingslichten aan. Zo zien de andere bestuurders dat u een probleem hebt of zullen ze op zijn minst beter gaan opletten.
Verplaats uw voertuig naar de berm. ...
Breng uw passagiers in veiligheid. ...
Trek uw fluohesje aan. ...
Plaats uw gevarendriehoek. ...
Bel de hulpdiensten.

In de wegcode
Artikel 51. Defect voertuig, op de openbare weg gevallen lading

51.1. De bestuurder van een defect voertuig moet de nodige maatregelen nemen om de veiligheid en vlotheid van het verkeer te verzekeren.

Te dien einde moet hij het voertuig opstellen zoals een geparkeerd voertuig.

Wanneer een auto of een door dit voertuig getrokken aanhangwagen evenwel niet kan worden verplaatst of slechts kan worden opgesteld op een plaats waar het stilstaan en het parkeren verboden zijn, moet de bestuurder dit voertuig op afstand signaleren door de gevaarsdriehoek, voorzien in artikel 81.2.1° van dit reglement.

De bestuurder kan bovendien gebruik maken van andere signalisatiemiddelen, ondermeer door het gelijktijdig doen functioneren van alle richtingsaanwijzers van het voertuig of door een draagbaar oranjegeel knipperlicht te plaatsen.

De auto of aanhangwagen waarvan de verlichtings- of signalisatiemiddelen defect zijn moet op dezelfde wijze gesignaleerd worden wanneer het voertuig niet duidelijk kan worden opgemerkt van op een afstand van ongeveer 100 meter.

51.2. De gevaarsdriehoek wordt voor het voertuig geplaatst ongeveer in verticale stand, op een afstand van ten minste 30 meter op de gewone wegen en van ten minste 100 meter op de autosnelwegen, en zodanig dat hij voor de naderende bestuurders zichtbaar is van op een afstand van ongeveer 50 meter.

Binnen de bebouwde kommen, op plaatsen waar de afstand van 30 meter niet kan in acht genomen worden, mag de gevaarsdriehoek op een kleinere afstand en eventueel op het voertuig geplaatst worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”