Fout op PV/gasboete

stefto
Topic Starter

Re: Fout op PV/gasboete

#31 , 27 jan 2025 19:35

Maar Cassatie heeft zich al eerder in onmogelijke bochten gewrongen om scheve wetgeving recht te wringen
Klopt. Daar is het hofke meesterlijk in.
De beperkende combinatie van 3-kleurige pijl- en cirkelvormige verkeerslichten was daar een goed voorbeeld van.
Dat klopte niet in de wetgeving, die heeft het énkel over pijlen die de cirkels vervangen, niet aanvullen - en klopt nog steeds niet
Maar Cassatie zegt van wel ...
Daar hadden ze nog ergens een klein puntje omdat in 2001 in het MB hetvolgende artikel is ingeschreven.

3.3.1.
Het is verboden, voor de regeling van het verkeer bij dezelfde toegang van een kruispunt, het stelsel met pijlen die de lichten van het driekleurig stelsel vervangen, te combineren met een ander stelsel van verkeerslichten, behalve voor de regeling van het linksafslaand verkeer.

... maar nergens in het KB stond wat je als bestuurder dan diende te doen.
Vanaf 2026 dus wel ...

stefto
Topic Starter

#32 , 15 mar 2025 09:07

Het is ondertussen 80 dagen geleden dat ik verweer heb ingediend tegen mijn gasboete. Behalve een e-mail met de bevestiging van ontvangst van mijn verweer heb ik niets meer vernomen van de sanctionerende ambtenaar.
Ik heb gelezen dat men 90 dagen tijd heeft om te reageren.

Nu vraag ik mij af wat de mogelijke opties zijn waaraan ik mij kan verwachten.

Komt alles automatisch te vervallen na 90 dagen of kan men mij nog rustig verder vervolgen?

stefto
Topic Starter

#33 , 26 mar 2025 07:32

Op dag 85 na indiening van mijn verweer kreeg ik onderstaande reactie van de sanctionerende ambtenaar:
... In het proces-verbaal wordt inderdaad vermeld dat de snelheidsbeperking van 30 km/u wordt aangegeven door de verkeersborden F4a en F4b (zone 30). De snelheid op de plaats van de vaststelling is wel degelijk beperkt tot 30 km/u, evenwel wordt dit aangegeven door het verkeersbord F111 (begin fietszone).

Gelet op het feit dat
- de snelheid op de plaats van de overtreding wel degelijk beperkt is tot 30 km/u,
- de gegevens vermeld op het proces-verbaal - met uitzondering van de artikels die vermelding maken van de verkeersborden F4a en F4b - overeenstemmen met de werkelijke situatie, ben ik echter van oordeel dat het hier om een minieme materiële fout gaat die kan verwaarloosd worden bij het beoordelen van de bewijskracht van het proces-verbaal.

De opgelegde geldboete waartegen u verweer heeft ingediend blijft behouden. Indien u nog niet betaalde, dient u het bedrag binnen 30 dagen na deze kennisgeving over te schrijven met volgende gegevens:

NIET AKKOORD MET DEZE BESLISSING?
U kan tot een maand na deze kennisgeving schriftelijk beroep instellen bij de griffie van de politierechtbank, Keizerstraat 20, Mechelen.

Hoogachtend

Zainab El Makrini

Sanctionerend ambtenaar
Zowat iedereen heeft mij aangeraden om vanaf dit punt geen verdere stappen meer te ondernemen.
Ik ga dus waarschijnlijk gewoon de boete van €53 betalen.

Zoals op voorhand voorspeld heeft de stad Lier gewonnen. Proficiat daarvoor.

De politiek heeft fouten gemaakt in het wetgevend werk. De politie heeft fouten gemaakt in het PV. De stad Lier heeft fouten gemaakt door het bord 'fietszone' te plaatsen zonder een snelheidslimiet van 30 km/u te voorzien. Onder het bord fietszone hebben ze ook nog een oranje onderbord voorzien met ronduit foute informatie. Vervolgens heeft de stad Lier dit alles mooi gebruikt of misbruikt en via de sanctionerende ambtenaar hebben ze het geld nu bijna binnen.

Mooi toch?

Reclame

stefto
Topic Starter

#34 , 26 mar 2025 08:07

Op vrijdag (dag 85 van mijn verweer en de dag dat ik de reactie van de sanctionerende ambtenaar ontving) wilde ik dit forum openen op mijn PC. Toen ik dat probeerde kreeg ik enkel een pagina open met de mededeling: "U bent permanent verbannen van dit forum".

Supervreemd toch. Ook niets van verdere uitleg gekregen.

Sinds gisteren kan ik er terug op.

Wat heeft dat allemaal te betekenen?

stefto
Topic Starter

#35 , 26 mar 2025 08:13

Er is nog iets anders aan de hand dat mij opviel.

Je kan bij het topic telkens zien hoeveel weergaves er zijn voor dat bepaalde topic.

Voor vrijdag was dat aantal al opgelopen tot boven de 6000 wat op dit forum al behoorlijk veel is.

Sinds vrijdag is het aantal weergaves opgelopen tot deze ochtend al meer dan 70000. Dat is echt heel abnormaal hoog.

Heeft iemand een idee waarom? Is dit ergens viraal gegaan of zo?

LeenW

#36 , 26 mar 2025 09:51

We hebben de laatste tijd nogal veel spambots, mogelijk kijken zij een beetje rond op het forum. De massale ban was een fout die intussen is rechtgezet.

stefto
Topic Starter

#37 , 26 mar 2025 11:02

We hebben de laatste tijd nogal veel spambots, mogelijk kijken zij een beetje rond op het forum. De massale ban was een fout die intussen is rechtgezet.
Ok. Toeval bestaat.

Wel veel toevalligheden samen op die vrijdag 21/3 voor mij dan. Op dag 85 verweer reactie Lier, ban van het forum, op dat moment het oplopen van de weergaves net op dit topic tot nu al 72000.

Speciaal toch?

stefto
Topic Starter

#38 , 26 mar 2025 12:52

Maar ok. Terug naar het topic.

Voorlopige conclusie:

Minister Gilkinet heeft toegegeven dat het KB niet ok was.
In de nieuwe wegcode wordt het opgelost en staat het correct vanaf september 2026 dus.
De sanctionerende ambtenaar heeft toegegeven dat het PV fout is.

... maar ik ga een extra financiële bijdrage moeten doen van €53.
Dat heet afpersing he. Als ik het voor de rechter breng ben ik waarschijnlijk veel meer kwijt en loop ik daarna rond met een veroordeling op zak.

Waarom hebben de mensen toch zo weinig vertrouwen in politiek, gerecht en politie?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”