Hoelang duurt het aanmaken van een mindervalide kaart en andere vraag

skabalie
Topic Starter
Berichten: 180

Hoelang duurt het aanmaken van een mindervalide kaart en andere vraag

#1 , 22 mei 2024 22:42

Hi,
Ik ben mindervaiide, en heb op 6 mei een kaart aangevraagd en direct goedgekeurd.
Weet iemand hoelang het zal duren eer ik ze in de bus zal krijgen.
Wet op de privacy van toepassing?
Op een smartphone heb je de app handi2park. Daarmee kan je zien of een invalidekaart gedig is of niet.
Er worden geen persoonsgegevens vrij gegeven.
Raar dat een particulier dat zomaar mag?
Wordt hier niks overtreden?
En wat is de bedoeling, dat een particulier dat kan? Wij zijn toch geen parkeerwachter of politie agent?
Als ik een nummer controleer, gaat het icoontje van GPS aan. Wordt er misschien bij de overheid iets gedaan met de opgevraagde gegevens?
Allemaal raar.

artemis
Berichten: 3297

#2 , 23 mei 2024 09:31

“Weet iemand hoelang het zal duren eer ik ze in de bus zal krijgen.”

6 jaar geleden duurde dat 4 à 6 maanden.
Misschien sneller nu?

Sirkii
Berichten: 5465

#3 , 23 mei 2024 19:14

k Zou niet weten welke regel overtreden wordt doordat de app handi2park door iedereen kan gebruikt worden. Enkel geautoriseerde personen kunnen verbaliseren. Deze app werd terecht ws om redenen van eenvoud (vermijden paswoordbeheer) opengezet voor iedereen.

Als je enkel staat waar je mag staan en de houder van de kaart is erbij (er parkeren om voor de houder boodschappen te doen geeft je geen recht) dan is toch veelvuldige controle op onterechte plaatsinname het liefste wat je hebt ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2024 21:38

De vrouw waar ik mantelzorger van bent was meer dan 6 maanden maar er was ergens een fout gemaakt met een paar honderd kaarten deze was een jaar geldig ,en de tweede keer was ze binnen de 3 weken in de bus .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9866
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 mei 2024 18:47

Op een smartphone heb je de app handi2park. Daarmee kan je zien of een invalidekaart gedig is of niet.
Er worden geen persoonsgegevens vrij gegeven.
Raar dat een particulier dat zomaar mag?
Dat zal ergens op 't randje zijn
Dat er geen persoonsgegevens vrijgegeven worden door de app is hier niet erg relevant, die kaart zweeft niet in de lucht, maar ligt in een voertuig met identificerende persoonsgegevens voor- en achteraan ... de nummerplaat.

Melding "ongeldige kaart" wordt zo gelinkt aan een persoonsgegeven

Als ik een nummer controleer, gaat het icoontje van GPS aan. Wordt er misschien bij de overheid iets gedaan met de opgevraagde gegevens?
Er is weinig andere reden om de GPS positie op te vragen ...

artemis
Berichten: 3297

#6 , 25 mei 2024 10:47

Melding "ongeldige kaart" wordt zo gelinkt aan een persoonsgegeven
@Inazuma
Hoe dan wel? Er staat geen nummerplaat op de parkeerkaart. Kaarthouders mogen zich door iedereen laten vervoeren en parkeren.

Ik kijk niet op de app maar op de site https://handi2park.socialsecurity.be/
En er wordt enkel weergegeven of de kaart geldig is of niet..
Wat zie je dan meer op de app?

Inazuma
Berichten: 9866
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 mei 2024 15:57

Melding "ongeldige kaart" wordt zo gelinkt aan een persoonsgegeven
@Inazuma
Hoe dan wel? Er staat geen nummerplaat op de parkeerkaart. Kaarthouders mogen zich door iedereen laten vervoeren en parkeren.
Aan de nummerplaat vh voertuig waar de ongeldige kaart in ligt tiens ...

De app koppelt hiermee voor de gebruiker ervan, een inbreuk (gebruik ongeldige gehandicaptenkaart) aan persoonsgegevens

artemis
Berichten: 3297

#8 , 25 mei 2024 16:17

Hoe weet de app/website de nummerplaat van het voertuig als je enkel het kaartnummer moet ingeven?

Kwam ook op volgend artikel:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/21 ... op-plaats/
"We controleren zulke plaatsen geregeld en helaas stellen onze mensen ook geregeld overtredingen vast", zegt Willem Migom van de Antwerpse lokale politie. "We zien mensen die parkeren zonder kaart, maar ook met vervallen of vervalste kaarten en dus ook met kaarten van mensen die al overleden zijn."

Of een kaart geldig is, kan iedereen trouwens zelf controleren. "De FOD Sociale Zekerheid heeft enkele jaren geleden de app Handi2Park gelanceerd, waar we dankbaar gebruik van maken. Je kan ermee vaststellen of het een echte kaart is en of ze nog geldig is. Mensen die zelf willen parkeren op een voorbehouden plaats die bezet is, kunnen een kaart ook zelf controleren en indien nodig de politie contacteren."
Een mogelijke verklaring dus waarom Handi2Park publiek raadpleegbaar is. Maar volgens deze uitleg moet je dan wel zelf de politie contacteren, bij vaststelling van een ongeldige kaart.

Het artikel is van 21/06/23

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 mei 2024 10:38

Op een smartphone heb je de app handi2park. Daarmee kan je zien of een invalidekaart gedig is of niet.
Er worden geen persoonsgegevens vrij gegeven.
Raar dat een particulier dat zomaar mag?
Dat zal ergens op 't randje zijn
Dat er geen persoonsgegevens vrijgegeven worden door de app is hier niet erg relevant, die kaart zweeft niet in de lucht, maar ligt in een voertuig met identificerende persoonsgegevens voor- en achteraan ... de nummerplaat.

Melding "ongeldige kaart" wordt zo gelinkt aan een persoonsgegeven

Als ik een nummer controleer, gaat het icoontje van GPS aan. Wordt er misschien bij de overheid iets gedaan met de opgevraagde gegevens?
Er is weinig andere reden om de GPS positie op te vragen ...
Bij mijn vriendin worden geen persoon gegevens op de voorkant vermeld, op de achterkant staat haar foto en haar naam, maar GEEN nummer plaat daar ik meestal met mijn wagen rij en zij mee rijd .
De tweede kaart is 1 1/2 jaar geldig en de tam staat op de voor kant .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”