2024: Verkoop 2dehands oldtimer, keuring voor verkoop?

MikeCBR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

2024: Verkoop 2dehands oldtimer, keuring voor verkoop?

#1 , 18 dec 2023 22:37

Beste,

Graag verduidelijking over het verloop van verkoop van een 2dehands oldtimer tussen twee particulieren. Geen handelaar, geen verkoop van onderdelen of "voor opmaak/restauratie". Gewone verkoop tussen twee particulieren van een oldtimer voertuig.

Bronnen A:
https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... ndskeuring
https://www.km.be/autokeuring/keuringen ... onenwagens
https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... ands_kopen

Uit de eerste bron
Bij de tweedehandsverkoop van een voertuig is het verplicht om dat voertuig te laten keuren. Die tweedehandskeuring moet gebeuren vóór het voertuig wordt ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.
Vragen:
Zijn de artikels uit Bronnen A steeds van toepassing bij de verkoop van een voertuig tussen particulieren? Dus ook als het gaat om een voertuig, ouder dan 50jaar, eerste inschrijving van voor 15/06/1968, laatst ingeschreven als oldtimer?

Welke documenten die de verkoper te bezorgen met het voertuig in dit geval?
Inschrijvingsbewijs, Car-Pass, laatste keuringsbewijs/keuring voor verkoop?

Bedankt voor de verduidelijking.

Ik had al even wat gezocht en vond wel enkele gelijkaardige topics maar die waren al enkele jaren oud.

MikeCBR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2023 10:46

Op de website van Car-Pass (https://www.car-pass.be/nl/kopen) vond ik volgende:
Geen Car-Pass gekregen: wat zijn je rechten?
Een Car-Pass is verplicht! De wet voorziet dat de particuliere koper die geen Car-Pass heeft gekregen, de ontbinding van de koopovereenkomst kan eisen. Wanneer hij zich daartoe tot de rechter wendt, zal deze de ontbinding van de koop bevelen. De koop zal dus als onbestaande worden beschouwd en de verkoper zal de aankoopsom aan de koper moeten terugbetalen.
Ik heb nog even telefonisch contact opgenomen met Car-Pass. Ze bevestigen dat een Car-Pass steeds verplicht is bij de verkoop van een auto tussen twee particulieren. Ook indien in de verkoopsovereenkomst staat dat de auto verkocht zal worden zonder tweedehands keuring. Het ontbreken van de Car Pass heeft de koper het recht om de aankoop te annuleren/ontbinden.

Lijkt me duidelijk. Tenzij ik verkeerde info heb verkregen kan ik hiermee verder.

Nota: Indien de wagen verkocht zou worden voor export of als onderdelen is dit wellicht niet van toepassing, maar dit is hier niet het geval.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 dec 2023 11:26

Er is geen uitzondering voor oldtimers ...
Tweedehandskeuring + carpass dus

Reclame

MikeCBR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2023 12:59

Er is geen uitzondering voor oldtimers ...
Tweedehandskeuring + carpass dus
Beste,

De reden van mijn vraag is dat we een verkoopsovereenkomst hebben opgesteld. Hierin staat vermeld dat er geen tweedehandskeuring zal zijn. Echter moet de verkoper ongeacht nog steeds een Car-Pass voorleggen op moment van verkoop. Dat heeft hij niet gedaan en heeft hij ook niet

Om diverse redenen heb ik geen vertrouwen meer in de verkoper en wens ik de verkoop te annuleren. Er is geen voorschot betaald, hij heeft het voertuig nog en ik heb ook geen documenten van het voertuig. Ik haal het ontbreken van Car-Pass aan als reden om de verkoop te annuleren, ondanks dat er staat er geen tweedehandskeuring hoeft te zijn. Wil graag zeker zijn dat dit een rechtsgeldige reden is.

Bedankt voor de bevestiging,
mvg, Michiel.

Issued
Berichten: 1237

#5 , 19 dec 2023 13:23

Er is geen uitzondering voor oldtimers ...
Tweedehandskeuring + carpass dus
Beste,

De reden van mijn vraag is dat we een verkoopsovereenkomst hebben opgesteld. Hierin staat vermeld dat er geen tweedehandskeuring zal zijn. Echter moet de verkoper ongeacht nog steeds een Car-Pass voorleggen op moment van verkoop. Dat heeft hij niet gedaan en heeft hij ook niet

Om diverse redenen heb ik geen vertrouwen meer in de verkoper en wens ik de verkoop te annuleren. Er is geen voorschot betaald, hij heeft het voertuig nog en ik heb ook geen documenten van het voertuig. Ik haal het ontbreken van Car-Pass aan als reden om de verkoop te annuleren, ondanks dat er staat er geen tweedehandskeuring hoeft te zijn. Wil graag zeker zijn dat dit een rechtsgeldige reden is.

Bedankt voor de bevestiging,
mvg, Michiel.
Het is niet voorzien om contractueel afstand te kunnen doen van uw rechten.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 dec 2023 23:24

De reden van mijn vraag is dat we een verkoopsovereenkomst hebben opgesteld. Hierin staat vermeld dat er geen tweedehandskeuring zal zijn. Echter moet de verkoper ongeacht nog steeds een Car-Pass voorleggen op moment van verkoop. Dat heeft hij niet gedaan en heeft hij ook niet
Uiteraard zal er geen geldige (< 2 maanden oude) car-pass zijn als er ook geen tweedehandskeuring was ... het éne is een rechtstreeks gevolg van het andere waar u akkoord bent mee gegaan.

U houdt bewust informatie achter wanneer u de vraag stelt, draait de zaken om, en probeert onder een koop uit te geraken door te stellen dat er geen car-pass is ... terwijl u dat eigenlijk vooraf wist / kon weten én daar mee akkoord ging.

Of dat in geval van een gegronde reden voor het ontbreken van keuring & carpass - waarschijnlijk niet meteen rijvaardige oldtimer met werk aan ? - ook verf pakt voor de rechtbank, is allerminst gegarandeerd.


Tegelijk is de kans dat de verkoper naar de burgerlijke rechtbank stapt natuurlijk ook minimaal gezien de kosten en het tijdsverloop daarvoor ...

Schaevertje
Berichten: 68

#7 , 20 dec 2023 20:49

Wat Inazuma zegt klopt niet helemaal.
Wat vele mensen niet weten is dat je ook gewoon naar de keuring kan gaan om enkel en alleen de Car Pass aan te vragen.
Als je het 100 procent wettelijk wil doen om een auto te kopen/verkopen zonder keuring kan je met het voertuig naar de keuring gaan om enkel en alleen een recente Car Pass te krijgen.

In de praktijk zal er geen kat zijn die dat effectief doet. En eerlijk gezegd vind ik, toch zeker bij een oldtimer, die Car Pass al helemaal nutteloos. Meestal kan men niet verder teruggaan dan gegevens vanaf het jaar 2000. Kilometerstanden van voor 2000 zijn onbekend.

Vind het ook wat flauw om een auto zonder keuring te gaan kopen en dan de staart intrekken omdat de nietszeggende Car Pass er niet bij is.

Ik ben zelf ook oldtimer rijder en wens u veel succes om eentje te vinden zonder keuring en een recente Car Pass. Als je bij een oldtimer gaat wakker liggen van de kilometerstand kun je beter geen oldtimer gaan rijden.

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 21 dec 2023 00:37

Wat Inazuma zegt klopt niet helemaal.
Wat vele mensen niet weten is dat je ook gewoon naar de keuring kan gaan om enkel en alleen de Car Pass aan te vragen.
Is dat weer iets nieuws dan ?
Kan me totaal niet herinneren dit ooit gelezen te hebben ....


Want klopt idd
Als je maar ver genoeg in de FAQ gaat graven ...


https://www.car-pass.be/nl/faq

Waar kan ik een Car-Pass aanschaffen?

Je kan ook een Car-Pass aanvragen aan het loket van elk keuringscentrum zonder een technische keuring te laten uitvoeren. Dan is een afspraak niet nodig. Let wel, je moet ook in dat geval met het voertuig naar de keuring komen. Het chassisnummer en de stand van de kilometerteller moeten immers worden opgenomen om een Car-Pass te kunnen aanmaken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”