Code 68

Anonymous7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Code 68

#1 , 07 dec 2023 22:35

Ik ben extreem dom geweest. Ik heb een nultolerantie voor alcohol achter het stuur (code68).
Ik heb echter in een zatte bui de auto genomen. Ik blies 1 promille. Wat is de kans dat ik na de 2 weken rijverbod mijn rijbewijs terug krijg?
Ik heb deze echt nodig om mijn beroep op de baan als technieker uit te voeren.

Alvast bedankt

LeenW
Berichten: 12957

#2 , 07 dec 2023 23:07

Code 68 wil zeggen GEEN alcohol, en bij u zit het dan ook nog eens boven de gewone limiet. Ik denk niet dat u uw rijbewijs nog gaat terugzien.

Voor uw job, zie: https://www.besox.be/het-rijbewijs-van- ... reenkomst/

Issued
Berichten: 1244

#3 , 08 dec 2023 02:32

Na 2 weken krijg je het mss wel terug. Echter wanneer je voor de rechter moet komen zal het een ander verhaal worden. Ik denk dat men je dan ongeschikt zal verklaren.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 dec 2023 16:50

Ik heb een nultolerantie voor alcohol achter het stuur (code68).
Ik heb echter in een zatte bui de auto genomen. Ik blies 1 promille. Wat is de kans dat ik na de 2 weken rijverbod mijn rijbewijs terug krijg?
Nagenoeg 100%

Tenzij parket een uitzonderlijke inspanning doet en je laat dagvaarden voor die 2 weken om zijn, om het rijverbod te verlengen.
Kans daarop, is klein.

Ik heb deze echt nodig om mijn beroep op de baan als technieker uit te voeren.
Dat gaat een probleem worden ...

Normaal wordt je zeker gedagvaard - wanneer, is wat anders ...
Daar heb je zéér veel kans dat het gezien je code 68 en 2x de toegelaten limiet, een rijongeschiktheid om medische redenen uitgesproken wordt.

Dat is het bij drinkebroers beruchte artikel 42 ...

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ayga6efedd


Dat is 6 maanden rijbewijs inleveren, en tonen dat je niet alcoholverslaafd bent ...
Tests niet OK, dan kan je ten vroegste opnieuw 6 maanden later terug een aanvraag tot herziening indienen ...

Anonymous7
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2023 17:27

Ik heb de papieren van de politie gehad. Ik heb 0,51 geblazen,niet 1 promille. Tegen de tijd dat ik moet voorkomen zijn we 6 maanden verder. Als ik tegen dan kan bewijzen dat ik aan geheelonthouding heb gedaan , en dat ik voor mijn job mijn rijbewijs nodig heb, is er dan een kans dat ik er vanaf kom met een boete?

Issued
Berichten: 1244

#6 , 16 dec 2023 20:25

Toestel van politie meet niet in promille. Omgezet zit u aan 1.17 promille

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 dec 2023 16:18

Als ik tegen dan kan bewijzen dat ik aan geheelonthouding heb gedaan , en dat ik voor mijn job mijn rijbewijs nodig heb, is er dan een kans dat ik er vanaf kom met een boete?
Niet in de praktijk

Wettelijk is er wel een "gat" in de verkeerswet voor "houders" van code 68 etc, als men niet kan terugvallen op recidivisme
Maar rechtbank gaat dat gat normaal wel opvullen met de mogelijkheden die de wet haar geeft om u een tijdje uit het verkeer te houden


Feit dat u al een code 68 heeft, wijst immers al op een verleden van zware intoxicatie(s)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”