Bindende kracht van de verkeerstekens

thomasver
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bindende kracht van de verkeerstekens

#1 , 04 okt 2023 15:55

Afgelopen zondag wilde ik in Lier naar het station fietsen langs de stadsvesten. Ik was de vesten nog niet op en werd al tegen gehouden door een politieagent die me vertelde dat fietsen op de stadsvesten verboden is op zondag. Gevolgd: 68,02 euro boete, PV heb ik vandaag ontvangen. Omdat ik dit zo'n absurde en belachelijke maatregel vind, en omdat de politie zonder enige overweging voor alternatieven (mij terug sturen of te voet verder laten gaan) beboet, wil ik de boete betwisten, op alle mogelijke manieren. Uiteraard heb ik de borden zien staan maar in de 2 seconden dat je daar als fietser passeert, heb je echt niet door dat je überhaupt enkel op een zondag daar niet met de fiets mag komen. Op alle andere dagen is het dan weer allemaal geen probleem.

Uitleg in het PV: OP 01/10/2023 OMSTREEKS 12.01 UUR ZIJN WIJ BELAST VERKEERSTOEZICHT. VAN ONZE BESTUURLIJKE OVERHEID HEBBEN WIJ DE OPDRACHT GEKREGEN ONS SPECIFIEK TOE TE LEGGEN OP HET FIETSEN OP DE STADSVESTEN OP EEN ZONDAG. HET FIETSEN OP DE STADSVESTEN IS VAN MAANDAG TOT EN MET ZATERDAG TOEGELATEN, DOCH IS DIT OP ZONDAG VERBODEN. DIT VERBOD WORDT AANGEDUID DOOR VERKEERSBORDEN C3 MET ALS ONDERBORD 'UITGEZONDERD FIETSERS VAN MAANDAG T.E.M. ZATERDAG' DEWELKE OP ELKE TOEGANGSWEG NAAR DE STADSVESTEN DUIDELIJK ZICHTBAAR EN REGLEMENTAIR WERDEN GEPLAATST. WIJ STAAN MET ONS DISPOSITIEF OPGESTELD OP DE VESTEN TUSSEN DE MECHELSESTRAAT EN RIVIER DE NETE TE 2500 LIER. ER RIJDT ONS EEN FIETSER TEGEMOET OP DE STADSVESTEN. WIJ INTERCEPTEREN DE FIETSER EN IDENTIFICEREN DEZE. WIJ BRENGEN HEM IN KENNIS VAN ZIJN OVERTREDING.

De borden die daar zijn geplaatst zien er als volgt uit:

Afbeelding

In dienstorder MOW/AWV/2015/14 van het Agentschap Wegen en Verkeer staat het volgende geschreven:
Art 4.4. Afstand tussen de borden

Binnen een opstelling bedraagt de tussenafstand tussen de borden steeds 30 mm. Dit geldt voor 2 borden onderling en voor een bord met een onderbord.

De tussenafstand tussen een onderbord en een ander verkeersbord bedraagt 70 mm. Deze is groter dan bij de andere borden omdat hierdoor duidelijker naar voor komt dat het onderbord hoort bij het bord dat er boven is aangebracht en niet bij het bord er onder.
Ik ben de borden gaan meten. Het zonebord met betrekking tot de fietszone staat op slechts 35 mm verwijderd van het onderbord "uitgezonderd fietsers". Dit is al niet in lijn met wat in bovenstaand dienstorder wordt omschreven, daar spreekt men over 70 mm. Daarnaast is de afstand tussen het bord C3 en het onderbord ook groter dan 30 mm, wederom niet in lijn met wat bovenaan wordt omschreven. Bij andere palen waar het verbod wordt getoond plakt het onderbord zelfs tegen het zonebord, er zijn namelijk veel palen opgesteld op verschillende plaatsen.

Maak ik hier enige kans om dit bij een rechtbank te winnen? Of zie ik het verkeerd?
Ik weet dat het allemaal muggenzifterij is en ik heb dan ook geen boodschap aan hoe belachelijk dit allemaal klinkt, enkel inhoudelijk en juridisch advies dus graag.

Wie absurde regels zo streng handhaaft vraagt wat mij betreft om absurde reacties.
Alvast bedankt voor het advies en uw tijd.

LeenW
Berichten: 12948

#2 , 04 okt 2023 16:34

De regel is op zich niet absurd. Op zondag zijn de stadsvesten voorbehouden aan de wandelaars. Dit is al heel lang en was als ik het mij goed herinner tot op een paar jaar geleden ook nog op zaterdag verboden voor fietsers.

Verder is de kern van uw betoog dat u de borden niet goed zag en dan maar doorfietste, maar wel hebt gezien dat een voor uw situatie totaal irrelevant onderbord enkele milimeters verkeerd zou hangen. Rechtbanken appreciëren zoiets over het algemeen niet.

Vervolgens is een dienstorder nog geen wetboek. In de wegcode staat dat een bord voldoende zichtbaar moet zijn, dat is hier m.i. wel het geval.

Ten slotte is uw hele redenering ook redelijk dubieus. Als u een verkeersbord onvoldoende kan inschatten, dient u te vertragen en indien nodig te stoppen, zodat u het correct begrijpt voor u het voorbij rijdt. Ook niet uit het oog verliezen dat er in de eerste plaats een C3 bord staat, dat u de toegang verbiedt. Het is pas via het onderbord dat u op sommige momenten toegang krijgt.

Minnelijke schikking betalen is dan ook mijn advies in deze.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 okt 2023 18:10

Afgelopen zondag wilde ik in Lier naar het station fietsen langs de stadsvesten. Ik was de vesten nog niet op en werd al tegen gehouden door een politieagent die me vertelde dat fietsen op de stadsvesten verboden is op zondag.
Als u "nog niet op de vesten was" , bent u ook het bord niet voorbijgereden ...

Omdat ik dit zo'n absurde en belachelijke maatregel vind, en omdat de politie zonder enige overweging voor alternatieven (mij terug sturen of te voet verder laten gaan) beboet, wil ik de boete betwisten, op alle mogelijke manieren.
Als u het bord C3 voorbij reed, is het dom dat te betwisten .
Gaat u enkel méér kosten ...

U hoeft geen dergelijke "opties" te krijgen.

Uiteraard heb ik de borden zien staan maar in de 2 seconden dat je daar als fietser passeert, heb je echt niet door dat je überhaupt enkel op een zondag daar niet met de fiets mag komen.
Stevig argument :lol:
Men verwacht zelfs van automobilisten dat ze die borden zien ...

Op alle andere dagen is het dan weer allemaal geen probleem.
Oh, voordien was het verboden vanaf zaterdag 12 uur ...

Deze maatregel én de controles er op zijn in Lier zeer in de smaak gevallen
Zo is er toch één dag waarop men redelijk gerust de vesten kan afwandelen ...

In dienstorder MOW/AWV/2015/14 van het Agentschap Wegen en Verkeer staat het volgende geschreven:
Art 4.4. Afstand tussen de borden
Dit is zelfs geen wetgeving ...
Het is een dienstorder, ook al gebruikt men "artikels" om interessant te doen.
Dat zijn adviezen van de Vlaamse overheid aan de Vlaamse wegbeheerders
Ze hebben 0,0 juridische waarde ...
(uitgezonderd waar ze bepalingen uit het KB wegcode of MB plaatsingsvoorwaarden overnemen, maar dan nog is het het MB of KB dat de juridische basis levert, niet het dienstorder ...)


Er zijn in Lier héél andere inbreuken te vinden inzake signalisatie ...

Maak ik hier enige kans om dit bij een rechtbank te winnen?
Er is altijd een kans

https://www.youtube.com/watch?v=ka9kny3-d0A
Ongeveer evenveel in % ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”