ontrechte (?) retributie

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

ontrechte (?) retributie

#1 , 07 aug 2023 17:46

Beste

Gisteren parkeerde ik mijn wagen in een straat. Toen ik na enkele uren terug kwam, zat een retributiebon onder mijn ruitewisser.
Ik had geen parkeerschijf gelegd of parkeerbiljet gekocht, om volgende redenen:
- aan het begin van de straat stond geen verkeersbord die aangaf dat het een betalende zone was
- op het einde van de straat (zie foto) staat een bord ET9az, dat - voor zover ik weet - het begin van een betalende zone aangeeft. En aangezien een bord het begin van een zone aangeeft, betekent dit dat voor het bord de zone niet betalend is (anders zou er onder het bord 'HERHALING' staan).

Afbeelding
- in de straat staan geen parkeermeters in de straat (wel in de straat na het bord op de foto)


Ik heb bezwaar geuit tegen de firma die parkeerboetes uitschrijft. Zij beweren dat bij het binnenrijden van de stad borden staan die aangeven dat de ganse zone betalend is, en geen bord staat in de straat dat de betalende zone eindigt.

Ik vind dit op zijn minst een dubbelzinnige situatie - omdat het bord op de foto (voor zover ik weet) het begin van een betalende zone aangeeft (wat betekent dat voor dat bord het geen betalende zone is).

Wie heeft nu gelijk? Is dit een dubbelzinnige situatie of niet? Als de retributie terecht is, dan betaal ik ze wel, maar volgens mij is ze niet terecht. Ik zou dus graag wat advies hebben ...

Mvg
Diedhert

Franciscus
Berichten: 38730

#2 , 07 aug 2023 17:54

Staan er zoneborden?

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 07 aug 2023 18:09

Het bord op de foto is een zonebord - maar dat geeft toch het begin van een zone aan?
Wellicht staan er wel zoneborden bij het binnenrijden van het centrum. Maar slag om slinger zie je dan ook gelijkaardige borden als op de foto, met 'Herhaling' onder. En het bord op de foto heeft dat niet. Daarom ging er van uit dat voor het bord, het geen betalende zone is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 aug 2023 18:12

Welke straat en gemeente ?

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 07 aug 2023 18:16

Witteberglaan te De Panne.
Alle auto's die er stonden, hadden een retributie - wellicht om dezelfde reden: allen gingen er van uit dat dit geen betalende zone was, omwille van dat verkeersbord.

Sirkii
Berichten: 5458

#6 , 07 aug 2023 18:57

k Ken De Panne goed. Op hun website vind je het parkeerbeleid dat per 1 juli 2023 aangepast werd. De Witteberglaan is wat ze een oranje zone noemen: max 4 uur, 1 keer verlengbaar en betalend in t seizoen. Op de kaart zie ik geen blauwe zone in gans De Panne dus k snap niet waar die foto gemaakt is.

t Zou kunnen dat je naar de grote baan moest om een ticket te kopen omdat de meeste straatjes in de Dumontwijk smal zijn.

NB mocht je tweedeverblijver zijn dan kan je een gratis parkeerkaart aanvragen.

Bekijk de folder even: k Zou betalen.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 aug 2023 20:19

Als het nadien nog aangepast is zie je dat natuurlijk niet op Streetview (beelden mei 2022 en november 21 )

Maar betalende zone begon op Duinkerkelaan
https://goo.gl/maps/ST4KQvs8BCCF2kRS9

Stopt (stopte ) dan als je Donnaylaan of andere zijweg inreed
https://goo.gl/maps/VWfsqGT6qHuQH1ME9

En in wijk daar was geen betalend parkeren tot je terug aan N34 / Duinkerkeweg was
https://goo.gl/maps/naRZpUQWGuh7ih6a7

Als je daar nog bent kan je naar de einde-borden gaan zoeken, als ze er nog staan ... is het niet betalend

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 aug 2023 20:22

Uiteraard lekker misleidend als je verderop een begin ve betaalzone ziet staan terwijl je eigenlijk al een heel eind in een betalende zone lijkt te zitten volgens hun parkeerbrochure

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#9 , 07 aug 2023 21:37

@Sirki
Op hun website vind je het parkeerbeleid dat per 1 juli 2023 aangepast werd.
Volgens mij kan niet verwacht worden dat een persoon naar de website gaat om het parkeerbeleid van een gemeente te kennen. Daarvoor dienen verkeersborden. De foto die ik nam (initieel bericht) is van gisteren.

Mijn vraag blijft dus ... heb ik een punt als ik stel dat dit een dubbelzinnige situatie is en de retributie desgevallend ongeldig is.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 aug 2023 05:09

Mijn vraag blijft dus ... heb ik een punt als ik stel dat dit een dubbelzinnige situatie is en de retributie desgevallend ongeldig is.
Niet als er voordien al borden staan dat je een betalende zone in rijdt - en de borden weggehaald zijn die deze zone voordien ophieven (telkens waar je afdraaide vd N34 / Duinkerkelaan)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”