Nu op 24/12 was ik op de grote markt
Na 18u rijd ik door de Rechtestraat, moest eigenlijk op het einde linksaf naar Werf. Maar ging dus rechtdoor.
Ter hoogte van het stadhuis, draai ik terug en ga dan rechtsaf naar Werf.
Nu ben ik zeker dat ik hierbij geen overtreding heb begaan.
Inderdaad.
Je hebt NIETS overtreden.
Vraag de beelden op om te beginnen bij Stad Lier (heeft bewakingscamera op kruispunt Werf, die toegang tot Grote Markt kan zien) en de beelden ANPR bij de politie.
Vermeld steeds dat je die beelden wil voor je verdediging in een juridische procedure, en uitsluitend voor gebruik in die procedure.
Dit doe je los van je bezwaar, dat je binnen de 30 dagen verstuurd (makkelijkste is per e-mail)
Je kan wachten op die beelden tot vrij kort voor einde bezwaarperiode.
Krijg je ze niet, dan vermeld je dat in je bezwaar als miskenning van je recht op verdediging.
Argumenten:
Er is geen verbod om te keren op de Grote Markt te Lier.
Er is géén enkelrichtingsverkeer op de Grote Markt.
Er is geen enkele indicatie voor de weggebruiker dat in de andere richting andere toegangsvoorwaarden gelden.
En de ANPR camera stelt NIET de overtreding vast, zoals de GAS-wet verplicht, maar een vermeend gevolg van een vermeende overtreding.
(De camera staat thv kruispunt Eikelstraat, en kan bij mijn weten zelfs het verkeersbord op de Grote Markt richting Werf niet zien - hooguit de achterkant- en ziet dus niet of dat eventueel bedekt is, of niet.)
Titel24 JUNI 2013. - Wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Art. 3.
In afwijking van artikel 2, § 1, kan de gemeenteraad bovendien in zijn reglementen of verordeningen een administratieve sanctie voorzien zoals bedoeld in artikel 4, § 1, 1° :
3° voor de volgende inbreuken die worden bepaald door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op basis van de algemene reglementen bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer en met uitzondering van de overtredingen op autosnelwegen, meer in het bijzonder :
- de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren;
- de overtredingen van de bepalingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, uitsluitend vastgesteld door automatisch werkende toestellen, bedoeld in artikel 62 van dezelfde wet;
Politie LIER heeft reeds eerder bestuurders geverbaliseerd met hun slecht geplaatste ANPR camera - mezelf inbegrepen - net doordat deze de inbreuk helemaal niet vaststelt (en de borden C3 niet ziet)
Nu wil ik dus koppig hier in door gaan en wil ook dat de GAS die ik nu in de brievenbus gekregen heb verticaal geklasseerd word
Het fijne aan GAS is dat dat probleemloos kan, zonder extra kosten buiten wat tijd.
In het PV staan volgende twee overtredingen gemeld:
KB 01.12.1975 Art. 5 + 68.3 - C3
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht.
Art. 68.3. [...] Bord C3: Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder.
Geen vermelding van de uitzonderingen op het onderbord ????
Staat er ergens in in welke richting je geverbaliseerd bent ?
Want soms halen ze de uitzonderingen weg aan de kant van de werf, en is er een algemeen verbod.
KB 01.12.1975- Art. 65.5.1 + Art. 65.5.2
Art. 65.5.1 Aan de verbodsborden en de borden betreffende het stilstaan en parkeren, kan de zonale geldigheid worden gegeven. Hun betekenis blijft ongewijzigd.
Art. 65.5.2 De Minister van Verkeerswezen bepaalt de verkeersborden die voor signalisatie met zonale geldigheid gebruikt kunnen worden.
Wat heeft dat er mee te maken ?
Want die C3 zijn niet zonaal maar plaatselijk
Hoe kan ik nu best mijn verweer indienen?
Overtreding was op 24/12/2022. Pv opgemaakt op 11/01/2023. In de brievenbus ontvangen op 13/01/2023
Zoals voorzien in de GAS-wet en op de manier voorzien in de papieren erbij
Binnen 30 dagen, belangrijk !
Gebruik daarvoor de PV datum maar, niet ontvangstdatum.
Kan perfect via e-mail