Ik wil jullie volgende geval voorleggen. In julii 2021 bij de eerste BBQ na de 2de lock down val ik in slaap aan het stuur en rijd tegen een boom.
Godzijdank er zijn geen andere gewonden dan mezelf. I
kzelf ben bij bewustzijn en kan blazen. 0,84 MG UAL in het bloed.
En rijbewijs wordt 2 weken ingetrokken.Leasingauto van 1 jaar oud total loss.
Privé haag en schors boom is beschadigd.
Ik weet wat me te wachten staat politierechtbank, extra rijverbod, alcoholslot, mss nog proeven en geen dekking van de verzekering.
Ik geef alles door aan mijn makelaar en krijg van mijn verzekering brief. Ze gaan verhaalrecht uitoefenen voor bedragen die ze betalen aan derde partijen in de brief spreken ze over het deel burgerlijke aansprakelijkheid.
Tot mijn grote verbazing betalen ze de nieuwprijs van de wagen aan de leasingmaatschappij uit in september. Dit is meer dan wat de leasingmaatschappij vraagde (wagen 1 jaar oud) en storten het extra geld aan mijn firma over.
14 maanden later wordt ik gedagvaard:
1) voor de alcohol intoxicatie
2) en voor het niet in staat geweest zijn, alle nodige rijbewegingen te kunnen uitvoeren.
Ik neem advocaat en ben aanwezig op de zitting. De 2 maanden voor de zitting laat ik 3 maal mijn bloed controleren op leverwaarden om alcohol slot te te vermijden. Ik heb ook een blanco strafblad toen.
Veroordeling: 1800euro boete (800 euro met uitstel), 2 maanden rijverbod maar geen alcoholslot of proeven. Wel schuldig aan de twee tenlastelegging.
Nu 2 maanden later vraagt verzekering 25000 EUR. aan mij privé persoon
1° 1800 EURo voor haag en boom
2° 23891,77 EUR voor de de betaling aan de leasing maatschappij.
Mijn vraag.
De schade aan boom en haag is burgerlijk aansprakelijkheid. Dat begrijp ik.
Maar de betaling aan Leasing is toch omiumdekking en geen burgerlijk aansprakelijkheid. Of ben ik verkeerd.
En kan verhaal aangehaald worden voor opiumdekking ? En waarom zolang wachten ?
De verzekering was op mijn firma en niet op mijn privépersoon.
Ik moet gestrafd worden dat begrijp ik, maar de verzekeringen hebben me in het verleden zoveel liggen gehad dat ik ze ook geen cadeau wil doen.