GAS-boete na werken aan de straat

Erlin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

GAS-boete na werken aan de straat

#1 , 16 jan 2022 23:05

Rond de kerst ontving ik een GAS-boete voor "foutief parkeren" op een plek waar ik (en anderen ook) mijn auto al meer dan een jaar plaats. De aanleiding is waarschijnlijk dat er in augustus/september 2021 werken zijn geweest in de straat, waarbij fietssuggestiestroken zijn geplaatst, alsook een aantal parkeervakken verderop in de straat. In het bericht over de werken aan inwoners van de straat stond expliciet dat er geen parkeerplaatsen zouden verdwijnen ter hoogte van deze huisnummers.

Zie hier de huidige situatie op Google Maps (en bij de eerdere opnames is te zien dat er eerst geen parkeervakken waren behalve de invalidenparkeerplaats).

De auto stond geparkeerd achter de invalidenparkeerplaats (tot dit jaar dus het enige afgebakende vak) en dus nog niet langs de gele onderbroken strepen. Kan iemand uitleggen waarom dit niet toegestaan is? Ik heb al lopen zoeken in de online wegcode maar kan nergens concreet terugvinden dat het parkeren buiten een parkeerstrook strafbaar is als er verder geen parkeerverbod is (en dat is er bij mijn weten niet, en de auto stond verder ook niet op de fietsstrook).

En heeft het zin om de boete aan te vechten op grond van 'jullie zeiden dat er geen parkeerplaatsen gingen verdwijnen, dus dit is niet eerlijk?'

Veel dank voor het meedenken!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3782

#2 , 17 jan 2022 00:01

Ik zie geen enkele reden dat u er niet mag staan, als uw wagen kleiner is dan 1,65m (anders stond je te dicht bij het verkeersbord), en kleiner is dan 4m (anders stond je ofwel toch in de verboden zone, ofwel op de plaats voor andersvaliden).

Ik zou op z'n minst uitleg vragen aan de GAS ambtenaar op welke grond u foutief zou geparkeerd staan.

Parkeren buiten een parkeerstrook is inderdaad niet strafbaar.
Parkeren op een fietssuggestiestrook ook niet trouwens.
Moest die gele markeringen op de boordsteen niet aangebracht zijn, mocht je daar overal parkeren lijkt mij.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 jan 2022 15:00

Wat staat er in PV dat u overtreden zou hebben, want dàt is de sleutel ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 jan 2022 15:08

Klassieke flater zijn incompetente vaststellers die menen dat je enkel binnen vakjes mag parkeren als die ergens aangebracht zijn, maar daar bestaat geen enkele verplichting toe - buiten in (woon)erf en in een "parkeerzone" volgens Art 75.2 (en dat is het énige dat wegcode als "parkeerzone" bestempelt !)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

Maar waar er geen parkeerzone (met brede streep aan de kant van de rijbaan) meer aangebracht is, is er ook geen verplichting binnen de vakjes daarin te staan ...

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 jan 2022 15:11

In april 2021 is er daar NIKS dat parkeren voorbij de gehandicaptenplaats verbiedt, tot inrit en onderbroken gele strepen een eind verderop

https://goo.gl/maps/Wd9Axya8CVfJkmdN8

Erlin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2022 16:11

Veel dank voor jullie reactie!

Onze auto is 3,6m bij 1,65, dus ik neem aan dat dat niet het probleem is (ik wist niet dat te dicht bij een verkeersbord staan ook een overtreding kon zijn, weer wat geleerd).

Als ik de boete goed lees gaat het om een overtreding op artikel 10: stilstaan/parkeren volledig of deel op de rijbaan. In het PV staat verder bij de vaststellingen (als ik het even samenvat): tijdens onze patrouille kunnen wij te Gent, Groenstraat ter hoogte van huisnummer 96 een voertuig opmerken welke aldaar geparkeerd staat buiten de voorziene parkeervakken. Op het moment van de feiten werd niet geladen en/of gelost.

En even dat er geen misverstand is: dat er in april 2021 geen verbod was dat had ik inderdaad begrepen, toen stond onze auto er ook vaak zonder problemen. Maar dan klopt het dus dat dat verbod er na het aanbrengen van de parkeerstrook en fietsstroken in de huidige situatie ook niet is voor het stukje tussen de gele strepen en de gehandicaptenplaats? (de plek waar de lichtblauwe auto staat in de situatie van april 2021?)

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 jan 2022 20:29

Als ik de boete goed lees gaat het om een overtreding op artikel 10: stilstaan/parkeren volledig of deel op de rijbaan.
Dat is geen overtreding
Da's verplicht ;-)

Zijn overigens artikelnummers van Gents GAS reglement parkeren

https://stad.gent/sites/default/files/p ... 0925_0.pdf

Je eerste punt van betwisting:

Artikel 10. Stilstaan of parkeren volledig of deel op de rijbaan
Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden: - 1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
- 2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;
- 3° in één enkele file


Dat artikel heeft dus NIETS met parkeervakjes te zien

Dat artikel is domweg niet van toepassing volgens de vaststellingen.
Je vermeld dat je zo rechts mogelijk op de rijbaan stond, netjes recht langsheen trottoirband, en evenmin in dubbele file.


#2
In het PV staat verder bij de vaststellingen (als ik het even samenvat): tijdens onze patrouille kunnen wij te Gent, Groenstraat ter hoogte van huisnummer 96 een voertuig opmerken welke aldaar geparkeerd staat buiten de voorziene parkeervakken.
Ja . Dat wordt nergens door verboden in de wegcode :mrgreen:

Er is geen parkeervak voorzien thv nummer 96
Dus hoef je er ook niet in te staan.

Maar dan klopt het dus dat dat verbod er na het aanbrengen van de parkeerstrook en fietsstroken in de huidige situatie ook niet is voor het stukje tussen de gele strepen en de gehandicaptenplaats? (de plek waar de lichtblauwe auto staat in de situatie van april 2021?)
Je stond dus voor de gehandicaptenplaats ipv er achter ?
Tussen die gehandicaptenplaats en de garage / geen gele strepen ?

Als je auto niet hoger is dan 1m65 mocht dat - maar is niet gemeten, niet in PV ...

Met kleine auto kan je daar ook in lengte tussen, en mag je daar dus staan.


Er is geen enkel wettelijk verbod om buiten een parkeerzone te parkeren
(meet de breedte van de zijlijn -kant rijbaan- eens, kunnen we zien wat de markering is)

Vaststellers stellen dus zélf vast dat je buiten de parkeerzone staat
Bijgevolg moet je daar niet IN een vakje staan, want die verplichting geldt enkel IN een parkeerzone volgens Art 75.2 en Art 77.5

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


Je vermeld ook dat in Koninklijk Besluit 1/12/1975 , het verkeersreglement, en MB 11/10/1976 inzake plaatsing verkeerstekens, énkel Art 75.2 een omschrijving geeft wat een "parkeerzone" is, en dat àlle referenties in dit KB en MB (zelfs in de intussen verwijderde of aangepaste artikels daarvan) naar een parkeerzone, enkel en alleen naar Art 75.2 wijzen.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75



Ze hebben dus zélf vastgesteld dat je géén inbreuk beging :!:
Mooi toch :?:

Niet mee lachen :!:
En zéker vermelden.

Ik vond het initieel zelf ook een "stom" argument, maar dit is wél het argument dat Politierechter in Mechelen nadrukkelijk gebruikte bij mijn vrijspraak
Lokale politie probeerde de "niet in een vakje"-truk bij mij op een parking, waar het evenmin geldt.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 jan 2022 20:52

Ik ben eens gaan kijken waarom ze in PV niet verwezen naar het Gents equivalent van Art 77.5 wegcode , zie eerder, het artikel dat "normaal" gebruikt wordt bij PVs met deze foute interpretatie vd wegcode.

Da's omdat ze daar in Gent een eigen slag (van de molen) aan gegeven hebben, waardoor ze dat bij hun foutieve interpretatie zelfs niet meer kunnen gebruiken
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Artikel 23. Stilstaan en parkeren op witte markering parkeerzone

Het stilstaan of parkeren is verboden op witte markeringen bedoeld in artikel 77.5 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het 9 wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


Om dat te overtreden, moet je dus op de onderverdelende markering zelf staan

Wat natuurlijk helemaal niet lukt wanneer je volledig buiten de parkeerzone staat :lol:


En dus heeft de verbalisant er maar iets bij gesleurd dat kant noch wal raakt ...

Erlin
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jan 2022 20:18

De auto stond inderdaad voor de gehandicaptenplaats, het is een kleine auto (l3,6xb1,65xh1,55) maar over de afmetingen is in het PV idd niks gezegd. Heb de lijn nog even gemeten en die is ca. 16-17 cm breed.

U zit er in elk geval (als ervaringsdeskundige dus?) helemaal in, indrukwekkend! Ik moet bekennen dat ik het zelf nauwelijks nog begrijp, en de regelgeving kan lokaal dus ook nog verschillen? In elk geval vreemd dat de politie klaarblijkelijk niet goed op de hoogte is?! Maar ik kan hier wel wat mee voor mijn verweer, dus dank daarvoor!

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 18 jan 2022 23:14

De auto stond inderdaad voor de gehandicaptenplaats, het is een kleine auto (l3,6xb1,65xh1,55) maar over de afmetingen is in het PV idd niks gezegd.
Niet vastgesteld dus ook niet echt bruikbaar tegen jou.
Je zit net op de hoogtegrens, dus trouwens OK
Heb de lijn nog even gemeten en die is ca. 16-17 cm breed.
Dat is eigenlijk zelfs te smal voor een parkeerzone conform Art 75.2 ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 2-hs3art17

17.2. Denkbeeldige rand.

De breedte van de witte doorlopende streep is ongeveer :
(...)
0,20 m op de wegen zonder rijstroken.


15 à 20 % afwijking is niet "ongeveer" een vereiste waarde

en de regelgeving kan lokaal dus ook nog verschillen?
Neen
Normaal nemen gemeenten de wetteksten over zoals ze in de wegcode staan
Dit niet doen, is vragen om problemen

In elk geval vreemd dat de politie klaarblijkelijk niet goed op de hoogte is?!
Krijg je als men PVs schrijft over materie die men niet beheerst ...

Ik heb 100% onterechte PVs van Lierse politie
Elk PV dat die mij opstuurden de laatste 15 jaar, is foutief ...
Getakeld, ook foutief ...
En ik kan niet geloven dat ik de enige ben :!:

Maar ik kan hier wel wat mee voor mijn verweer, dus dank daarvoor!
Basis van je verweer:

- Gebruik van Artikel 10 door verbalisant slaat nergens op, omdat dit stelt hoe men moet parkeren, terwijl je conform dat artikel geparkeerd stond en niets in PV wijst op een inbreuk dààrop.

- De vaststellingen gaan over parkeren "buiten het voorziene parkeervak", terwijl dit helemaal géén inbreuk is die voorzien is in de wegcode, en dus ook niet in het Gentse stedelijke GAS reglement inzake stilstaan & parkeren.

Integendeel, art 23 daarvan stelt dat het verboden is OP die markeringen te staan, wat betekent dat de vaststellers vaststelden dat je ook hierop géén overtreding beging, want je stond buiten de parkeerzone waarin dit geldt ...

PV berust dus op een foutieve interpretatie van de wegcode.

- Een parkeerzone is volgens alle verwijzingen in eerder vermelde KB en MB ook énkel de markering in Art 75.2 .
De aangebrachte markering is met 16-17 cm breedte zelfs te smal om "ongeveer" de voor een parkeerzone vereiste 20cm te zijn.

- Je beging ook geen andere parkeerinbreuk, en er werden ook geen andere parkeerinbreuken vastgesteld en in het PV vermeld



Gooi dat in een mooi opstel, copy-paste de relevante stukken wegcode en data of zelfs namen van KB en MB er tussen, en mail of verzend dat binnen de 30 dagen naar GAS-ambtenaar


In Lier schreef een lokaal beruchte agente hier graag PVs voor - ook dat van mij.
Dat feestje was nadien gedaan :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”