Slachtoffer van aanrijding wordt gedagvaard als verdachte

euroconnect
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Slachtoffer van aanrijding wordt gedagvaard als verdachte

#1 , 21 apr 2021 15:05

Ik wil graag feedback over volgende.
Op 02.02 mijn vriendin, voetganger, was een slachtoffer van overrijden op de zebrapad in Bouillon, Wallonie
Dader vlucht van de plek, maar wij hebben foto's met nummer
Politie kwam 30 min. later, in zeer onvriendelijke manier on behandelde.
Eerst zegt mijn vriendin dat ze wil geen ambulance.
Agent hebt van mijn vriendin een alcohol test gevraagd, en zegt dat het is verplicht. Volgens agent zonder alchohol test er was onmogelijk PV opstellen.
Door de onbekende reden allen na de 9 poging was de test geslaagd. Gedurende test hebt mijn vriendin voor een ambulance gevraagd omdat ze begon slechter voelen.
Agent hebt verzoek geweigerd.
Politie vertrok direct na de te-wij hebben gevraagd wanneer komt er PV, antwoord was binnen enkele dagen...
Volgende dag hadden wij bezoek van arts, wie hebt aantal kneuzingen en schaafwonden vastgesteld.
Wij hadden ook rapport ingedient via de webportal van de politie.
De PV van de agente nooit kwam op onze adress, dus identiteit van de dader is ontbekend

Op 21 had mijn vriendien een vonnis van de politie om langs te komen als verdachte betreft zelfde incident.
Vragen: is het normale praktijk, en wat kan de oorzaak van die soort ontwikeling zijn?
Zijn de acties van agenten, zoals alcohol testen van voetganger wie is schlachtoffer van aanrijden, of geen PV doorsturen er wettelijk correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 apr 2021 15:14

"na de 9 poging was de test geslaagd. "

Waarschijnlijk voor verstoren van het verkeer wegens dronkenheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2021 16:23

Het Is bij een verkeersongeval niet aan de politie om te bepalen wie de schuldige is.

Bij een verkeersongeval met gewonden moet de politie alle betrokkenen partijen als verdachte verhoren. Maar dit wil ook zeggen dat uw vriendin het recht had om verhoord te worden met een raadsman

De politie kan ook niet ter plaatse het pv opstellen. Wat het verhoor van uw vriendin betreft lijkt het me toch ook verstandig dat zij eerst uw vriendin medische zorgen laten krijgen voor ze verhoord wordt

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 21 apr 2021 16:38

bij verkeersongevallen met gewonden is men dan ook nog eens verplicht om bij alle betrokken partijen een alcohol test af te nemen, ongeacht of men voetganger of bestuurder van een voertuig was.

dat uw vriendin in het begin niks voelde en dacht geen ziekenwagen nodig te hebben komt door de shock van wat men meemaakt en de adrenaline, wat een normale reactie is.

maar als uw vriendin aan de politie vraagt om een ziekenwagen zouden de agenten deze in bijstand hebben moeten vragen, ook al is uw vriendin stomdronken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 apr 2021 18:27

Agent hebt van mijn vriendin een alcohol test gevraagd, en zegt dat het is verplicht.
Is procedure

Maar gebeurt nog steeds niet altijd - er is ook geen wettelijke verplichting ...

Volgens agent zonder alchohol test er was onmogelijk PV opstellen.
Klopt niet
Maar als betrokkene -dader of slachtoffer- in een verkeersongeval moet uw vriendin een alcoholtest doen als politie daarom vraagt.

Als ze had geweigerd, had weigering in ... PV gestaan :!:

Door de onbekende reden allen na de 9 poging was de test geslaagd.
En positief vermoedelijk ?

Gedurende test hebt mijn vriendin voor een ambulance gevraagd omdat ze begon slechter voelen.
Agent hebt verzoek geweigerd.
Als u dat kan bewijzen
Politie vertrok direct na de te-wij hebben gevraagd wanneer komt er PV, antwoord was binnen enkele dagen...
Dat zou zeer snel zijn

Kan normaal niet, want de gevluchte aanrijder dient nog opgespoord .

De PV van de agente nooit kwam op onze adress, dus identiteit van de dader is ontbekend
Uw vriendin kan dat PV nummer opvragen bij de politiezone
Eventueel via verzekering indien ze een verzekering als voetganger heeft

Kan zeker ook zo zijn dat het PV er nog niet is, omdat er nog meer onderzoek gedaan wordt over het ongeval
Zoals uw vriendin verhoren over het ongeval
Op 21 had mijn vriendien een vonnis van de politie om langs te komen als verdachte betreft zelfde incident.
Dat is geen vonnis

Vonnis is een uitspraak van de rechter

Het zal een uitnodiging voor verhoor zijn
Ze kan vragen of de aanrijder geïdentificeerd is

Vragen: is het normale praktijk, en wat kan de oorzaak van die soort ontwikeling zijn?
Als de alcoholtest positief was, is dit zeker normaal

Zijn de acties van agenten, zoals alcohol testen van voetganger wie is schlachtoffer van aanrijden, of geen PV doorsturen er wettelijk correct?
Zoals ik uw verhaal lees, zeker wel

Vriendin betrokken in ongeval
Alcoholtest mag opgelegd worden :arrow: Intoxicatie met alcohol

Vriendin wordt hierdoor ook dader / overtreder die het ongeval mee veroorzaakt kan hebben (door de alcohol) ...

En PV nog niet doorgestuurd omdat onderzoek nog loopt


Ze krijgt geen PV, geen "boete" (overschrijving) om al te betalen, omdat onderzoek naar ongeval nog loopt

Als het PV er is, zal Parket beslissen wie er vervolgd wordt voor de rechtbank .
Dat kan uw vriendin EN de aanrijder zijn :!:

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2021 08:35

Ik wil graag feedback over volgende.
Op 02.02 mijn vriendin, voetganger, was een slachtoffer van overrijden op de zebrapad in Bouillon, Wallonie
Dader vlucht van de plek, maar wij hebben foto's met nummer
Politie kwam 30 min. later, in zeer onvriendelijke manier on behandelde.
Eerst zegt mijn vriendin dat ze wil geen ambulance.
Agent hebt van mijn vriendin een alcohol test gevraagd, en zegt dat het is verplicht. Volgens agent zonder alchohol test er was onmogelijk PV opstellen.
Door de onbekende reden allen na de 9 poging was de test geslaagd. Gedurende test hebt mijn vriendin voor een ambulance gevraagd omdat ze begon slechter voelen.
Agent hebt verzoek geweigerd.
Politie vertrok direct na de te-wij hebben gevraagd wanneer komt er PV, antwoord was binnen enkele dagen...
Volgende dag hadden wij bezoek van arts, wie hebt aantal kneuzingen en schaafwonden vastgesteld.
Wij hadden ook rapport ingedient via de webportal van de politie.
De PV van de agente nooit kwam op onze adress, dus identiteit van de dader is ontbekend

Op 21 had mijn vriendien een vonnis van de politie om langs te komen als verdachte betreft zelfde incident.
Vragen: is het normale praktijk, en wat kan de oorzaak van die soort ontwikeling zijn?
Zijn de acties van agenten, zoals alcohol testen van voetganger wie is schlachtoffer van aanrijden, of geen PV doorsturen er wettelijk correct?
Een ademtest kan afgenomen worden van iedere persoon die betrokken is bij een verkeersongeval of het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs als hij hiervan het slachtoffer is. Een aangereden voetganger kan dus ook onderworpen worden aan een ademtest.

Een proces-verbaal voor een verkeersongeval met gewonden wordt niet opgestuurd naar de betrokkenen. Dit wordt opgestuurd naar de politierechtbank, alwaar je inzage kunt vragen in het dossier. Enkel verkeersovertredingen en GAS-pv's worden opgestuurd naar de betrokken partijen.

Dat het pv niet aankomt op uw adres, wilt niet zeggen dat de identiteit van de dader niet geweten is. Als u de gegevens van de tegenpartij hebt overgemaakt aan de politie, dan voeren zij verder onderzoek uit naar de tegenpartij.

Ik neem aan dat uw vriendin verhoord werd, en dat u het medisch attest van de arts heeft overgemaakt aan de politie om aan het dossier te voegen?

In een Verkeersongeval is iedere betrokken partij verdachte. Het is pas de rechter die bepaalt wie er uiteindelijk in fout is. De politie moet neutraal optreden, en mag dus niet zeggen wie er gelijk heeft.

Ze hadden wel een ziekenwagen moeten laten komen als daar om gevraagd werd.
Laatst gewijzigd door jehowi op 27 apr 2021 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2021 08:40

Politie vertrok direct na de te-wij hebben gevraagd wanneer komt er PV, antwoord was binnen enkele dagen...
Dat zou zeer snel zijn

Kan normaal niet, want de gevluchte aanrijder dient nog opgespoord .
Kan perfect. De eerste vaststellingen kunnen in een aanvankelijk PV gestoken worden, de verdere onderzoeksdaden in een navolgend PV, eventueel zelfs opgesteld door een andere politiezone als de vluchtende tegenpartij op een ander grondgebied woont. Bij een ongeval is dat zelfs meestal zo. Het is eerder zelden bij een verkeersongeval met vluchtmisdrijf dat de opstellende politiezone meteen alle nodige info heeft en zelf ter plaatse kan gaan bij de tegenpartij. Dan wordt er een fax gestuurd naar de politiezone waar de tegenpartij woont, met de vraag om de schade te gaan vaststellen van de tegenpartij, de betrokkene te verhoren en de boorddocumenten te controleren. Als die politiezone de fax ontvangt, zouden ze in principe zo snel mogelijk de vaststellingen moeten gaan doen, om te vermijden dat bewijsmateriaal (bvb. schade aan het voertuig) verdwijnt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”