Weekendverbod 8 dagen uiteindelijk veel langer zonder rijbewijs.

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

Weekendverbod 8 dagen uiteindelijk veel langer zonder rijbewijs.

#1 , 07 apr 2021 11:25

Van zodra ik brief had ontvangen vd wijkagent mbt uitspraak politierechtbank (weekend rijverbod 8 dagen), nl 29/03 nr de politie gegaan en met document vd politie direct naar de griffier gegaan, daar mn rijbewijs ingeleverd en document ontvangen. Met dat document moest ik dan vervangend rijbewijs aanvragen bij dienst rijbewijzen/bevolking, vroegste afspraak hier was 7 april, vandaag dus, nu nog eens afspraak op 15 april moeten maken om rijbewijs op te halen. Mijn weekend verval loopt effectief van 10/04 tem 02/05. Maar zit uiteindelijk wel van 29/03 tem 15/04 zonder rijbewijs, heb wel afspraken vastliggen, vb 14/04 afspraak in de kliniek, dokter zijn agenda zit ook goed vol, zou pas maand later kunnen vr nieuwe afspraak, maar heb doktersattest nodig voor eind deze maand. Uiteindelijk valt gans het voordeel vh weekendverbod weg, anders had ik het nu al terug (29/3 ingeleverd). Nu krijg ik er 17 dagen extra rijverbod op. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Indien ik gewoon rij volgens mn rijverbod, dus vb die 14de, word dit bij eventuele politiecontrole gezien als 'niet bij hebben van geldig rijbewijs, dus effectief wel in het bezit, maar niet kunnen tonen' en waar denk ik waarschuwing of pv van 58 euro aan vasthangt of wordt dit bestraft als effectief niet mogen rijden, niet in het bezit zijn van geldig rijbewijs, alsof je nog voor dit rijbewijs zou moeten examens afleggen en waar dus zeer hoge boetes op staan? Dit lijkt me weer zoiets typisch Belgisch. Dat ze officieel document meegeven op die ene dag. Dat ze zo'n vervang rijbewijs geven voor lange rijverboden kank nog begrijpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 07 apr 2021 11:40

Niet in het bezit zijn van geldig rijbewijs. U hebt het niet in bezit.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 apr 2021 12:21

Als je met de auto tegengehouden wordt zonder rijbewijs, gaat er wel wat nader gecontroleerd worden ...

Als men dan merkt dat je rijverbod hebt lopen, gaat het waarschijnlijk richting Parket .


Oh, maak ineens ook afspraak om je oude rijbewijs terug op te halen ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 apr 2021 12:27

Uiteindelijk valt gans het voordeel vh weekendverbod weg, anders had ik het nu al terug (29/3 ingeleverd). Nu krijg ik er 17 dagen extra rijverbod op. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Niet de bedoeling
Wel het praktische gevolg ...

Dat ze zo'n vervang rijbewijs geven voor lange rijverboden kank nog begrijpen.
Daar duurt het dan weer eindeloos lang
Er zijn maar 104 weekenddagen in een jaar
Da's iets meer dan 3 maanden

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2021 22:44

Oh, maak ineens ook afspraak om je oude rijbewijs terug op te halen ...
En van wanneer is dit mogelijk? Mijn weekendverbod loopt tem 2/5. Bij de griffier moet ik mn vervangrijbewijs toch gewoon inleveren en krijg ik mn normaal rijbewijs terug?
Griffie Mechelen openingstijden:
Elke werkdag 8u30-12u30 en 13u30-16u.
Dus na verval vervangrijbewijs op 2/5 kan ik toch deze gewoon vanaf 3/5 ophalen?
Mvg

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 apr 2021 13:33

Oh, maak ineens ook afspraak om je oude rijbewijs terug op te halen ...
En van wanneer is dit mogelijk?
Negeer maar

Procedure teruggave rijbewijs is tijd geleden veranderd ... maar het is bij herstelonderzoeken dat je rijbewijs retour gaat naar de gemeente - en dat is hier niet het geval.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”