C43

C43

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 102
Juridisch actief: Nee

Re: C43

#16 , 14 sep 2020 21:39

Heel zeker. GE.xx.C2.xxxxxx.2020
en GE/G/xx/C2/xxxxxx/2020 in de dagvaarding. We begrijpen ook niet waarom in het PV-nummer een extra ‘G’ wordt toegevoegd in de dagvaarding.

Ik weet niet waarvoor de C staat. Blijkbaar gebruikt de lokale politie in Deinze tevens de C, maar dan wel C6.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 102
Juridisch actief: Nee

#17 , 15 sep 2020 19:58

Nog een paar vraagjes;
Op de flitsfoto staan een aantal gegevens waaronder de straatnaam met een huisnummer, snelheid, nummer camera en nummer radar. Tevens staat het aantal genomen foto’s. We zijn in het bezit van de 1ste foto van 2.
Na telefonisch contact met de Federale wegPolitie verwerkingscentrum is de tweede foto gewoon zwart. Is dit normaal?

Tevens hebben we de lokale politie nogmaals gecontacteerd. Dit om het ijkingsattest van de camera te mogen zien en een attest die bevestigd dat de agent die de vaststelling heeft gemaakt effectief bevoegd is om met de camera te werken. U kan dan vragen waarom we dit willen zien? Uit verschillende bronnen blijkt dat flitsfoto’s of zelfs camera’s fouten kunnen maken. En na ontvangst (kopie) van de flitsfoto, stellen we ons toch de vraag hoe het mogelijk is om een zo’n donker exemplaar te bekomen die tijdens een zonnige dag is genomen. Is er toch iets verkeerd gegaan?
Maar de politie zei eerst dat we per mail onze vraag konden stellen en dan de nodige kopieën van de attesten zouden ontvangen. Daarna telefoneerde de agent terug die zei dat we de attesten via de Rechtbank moesten opvragen.

Ook staat op de flitsfoto het aantal nummers #xx vermeld. Zijn dit het aantal foto’s die zijn genomen ter plaatse op het adres die tevens op de foto staat? Of zijn dit het aantal foto’s die die dag zijn genomen?

Alvast bedankt voor Uw reactie...

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 102
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 sep 2020 21:49

Nogmaals een vraag...

Op de flitsfoto staat het aantal genomen foto’s vermeld. In mijn vriend zijn geval namelijk 1/2. Wat verduidelijkt dat mijn vriend de eerste van de twee geflitste foto’s heeft gezien... Een hele donkere namelijk zoals eerder genoemd.

De vraag; waarom worden er twee foto’s genomen? Heeft dit een bedoeling? Worden de twee foto’s met elkaar vergeleken?

Kan iemand dit beantwoorden?

Reclame

Inazuma
Berichten: 6789
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 19 sep 2020 11:38

Aan tijdsverschil tussen de 2 foto's en de afgelegde afstand (die streepjes op de rijbaan voor een flitscamera al gezien ?) kan men ook zien hoe snel er gereden werd / checken of de meting OK is.


Als je een flitscamera in actie ziet, die flitst 2 keer .

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 102
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 sep 2020 09:58

Het is namelijk zo...

Aangezien er op de foto die mijn vriend heeft gezien in het dossier op de politierechtbank staat dat die foto de 1ste is van twee, hebben we om die reden de lokale politie alsook het verwerkingscentrum te Gent gecontacteerd.
In Gent hebben we de foto’s nogmaals mogen gaan inkijken. (Weliswaar buiten...)

De vrouw was niet tevreden toen we duidelijk maakten dat we ook foto nummer 2 wilden zien. Ze was naar buiten gekomen met foto 1 die ze een beetje had proberen te bewerken zodat hij wat duidelijker werd. Nog steeds was geen chauffeur te zien en was het alsof het een nachtopname was...
Dan kwam ze naar buiten met foto nummer 2.
Deze was namelijk volledig zwart. Daar is helemaal niets op te zien!! Geen lichtje, geen auto, geen straat... gewoon zwart.
Haar verklaring hiervoor is dat de zwarte foto een indicatie foto is. “Een wat?? Hij is gewoon zwart!” Het maakt geen verschil zei de vrouw, het is en blijft een zware overtreding.

Hoe kunnen ze dan iets hebben vergeleken?
Dan stellen we ons de vraag; hoe kan deze agent waarmaken welke auto in overtreding is. Op de 1ste foto staat namelijk dat mijn vriend de 80ste (#80) overtreding was.
Is dit van die dag op die plaats?

Naar aanleiding van Artikel 2.1 van Bijlage 1 van de wegcode;
2.1. Gebruikers - en installatiehandboek
De toestellen moeten geïnstalleerd en gebruikt worden in overeenstemming met de handboeken die aangeleverd worden door de constructeur en die goedgekeurd zijn samen met het toestel, ter gelegenheid van de modelgoedkeuring.

Hebben we de gebruiksaanwijzing van de Gatso in het Nederlands opgevraagd en ontvangen.
Punt 4.2 van het handboek bepaald namelijk;

4.2 Het bepalen van een locatie;
Parkeer het meetvoertuig in de berm van de weg of op een parkeerplaats evenwijdig aan de weg. Iedere locatie behoort te voldoen aan de hiernavolgende eisen

- het meetvoertuig mag niet in de buurt van een bocht staan, maar altijd langs een recht stuk weg van minimaal 50 meter lengte.
- op de locatie mogen geen bomen, verkeersborden of grote obstakels staan die de werking en het zicht van de radar camera installatie kunnen blokkeren
- op de locatie mogen binnen een afstand van 25 meter geen andere geparkeerde voer- tuigen staan
- parkeer het meetvoertuig op een afstand van 150-400 cm vanaf de wegkant om voldoende radarsignaal van de passerende voertuigen op te vangen alsook om uw persoonlijke veiligheid te waarborgen.

De plaats waar de agent zich heeft geparkeerd is al niet breed genoeg zodat de gewenste 150cm (midden van de wagen waar de radar zich bevindt) kan gebruikt worden. Tevens moet volgens de gebruiksaanwijzing een zelftest worden uitgevoerd. Indien deze agent de test had uitgevoerd, had de agent namelijk gezien dat er een verkeersbord een 8 á 10 meter voor de wagen staat.

Volgens de handleiding werkt de radar op 20graden naar de weg toe.
Als een obstakel de werking van de radar beïnvloed, kan deze fouten maken. Zoals te vlug of te traag flitsen. Of zelfs een verkeerde meting doen...
Onze vraag; wat als de wagen wel recht stond (ondanks de wagen/radar niet op 150cm van de weg stond) maar de agent de camera zo gezet heeft zodat het bord er net niet op zou staan. (Ter verduidelijking: de radar werkt dan op 20graden maar de camera werd meer naar links gedraaid). Heeft dit invloed op een correcte meting? Is het mogelijk dat indien de camera te laat heeft geflitst, een eerste wagen niet werd geflitst maar mijn vriend als tweede wagen wel werd geflitst. Dit omdat de tweede foto gewoon zwart is...we er vanuit gaan dat de flits helemaal niet heeft gewerkt).
En wat is normaal het radar bereik of camera bereik. De camera stond volgens de flitsfoto op nummer 2, wat VER (bereik) is zodat aan beide kanten kan geflitst worden. Maar wat is de afstand waarop de radar (gezien de 20graden naar de weg toe van waar het meetvoertuig staat en de minimum 50meter afstand waar geen bocht mag zijn en de instelling van een VER bereik =1 tot 4 banen) een overtreding kan vaststellen?

Hopelijk kan iemand ons hier nadere toelichting geven... Alvast bedankt.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 102
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 sep 2020 20:16

Niemand?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”