Onterechte boete wegens fout parkeersysteem

Thorrins1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Onterechte boete wegens fout parkeersysteem

#1 , 10 aug 2020 18:34

Beste,

Begin juli een uitstap gemaakt naar Leuven en geparkeerd in een parking. Op de parkeermeter staat sms naar 4411 om te starten en sms xxxx om te stoppen. Verder staat geen info meer.

Ter goeder trouw sturen we een sms en gaan de botanische tuin bezoeken. Een uur later krijgen we een sms dat onze sms niet geldig is. ONMIDDELLIJK keren we terug en zien we de parkeerwachter die... ons uiteraard al opgeschreven heeft maar er niets meer kan aan doen. Ze raadt ons aan een mail te sturen. Wat we dus doen, een duidelijke mail met foto's van de sms'en in tijd.

Vandaag kregen we een mail terug dat we toch moeten betalen tegen alle verwachtingen in.

Ik heb volgende bewijzen:

- foto verstuurde sms met tijd er bij
- foto ontvangen error sms met tijd er bij
- foto ticket die we daarna gekocht hebben (we hebben dus nog betaald daarna voor de rest van de dag)
- foto parkeerautomaat: waarop de stappen duidelijk staan en die wij duidelijk ter goeder trouw hebben gevolgd.


Mij lijkt dit echt geldklopperij van de stad Leuven, wij hebben echt als goede burger gehandeld en toch is er geen begrip. Hoe kunnen wij er aan doen dat wij pas meer dan een uur later een sms terugkrijgen?

Ik wil die boete principieel echt niet betalen.

Heeft iemand raad, tips, hetzelfde meegemaakt?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 aug 2020 18:37

En bij alle andere parkeerders werkte dit wel?
Dan hebt u waarschijnlijk iets verkeerd gedaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 10 aug 2020 19:06

Wat is er precies fout gegaan bij de sms?

Reclame

Thorrins1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2020 19:07

Stap 1 was stuur een sms naar 4411
We hebben dit gedaan

Volgende stap was om te beëindigen...

De parkeerwachter zei wel iets van Proximus, dat je daar bij moest zitten?... Wij zitten bij Telenet... Maar geen idee of dat de reden is van de foutmelding. Dat staat ook nergens aangegeven.

Thorrins1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 aug 2020 19:10

4411: geweigerd - uw sessie kan niet gestart worden. Uw huidige betaalmethode laat dit momenteel niet toe. Meer info www.4411.be ... (Nog wat nummers)

Thorrins1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2020 19:10

Sms kwam dus pas veel later toe

Thorrins1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2020 19:15

Andere gebruikers kregen geen boete: je kon ook met kleingeld betalen wat we liever in covid tijden vermijden... Misschien betaald de rest daarmee? Toen we uiteindelijk ons ticket kochten heb ik dat ook moeten doen.

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 10 aug 2020 19:20

https://www.hln.be/in-de-buurt/kortrijk ... ~a15c55f9/

Ik neem aan dat dit ook bij u het geval is?

Hier valt over te discussiëren wie er in fout is.

- U hebt zich niet vooraf geregisteerd, staat ook op de website van Telenet: https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -parkeren/

- Stad Leuven heeft u mogelijk onvoldoende geïnformeerd, valt moeilijk te zeggen zonder de plaatselijke instructies te zien

- 4411 hun antwoord was inderdaad rijkelijk laat

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 10 aug 2020 19:49

probeer foto's te nemen van de automaat waar u de "info" op hebt gevonden.

als daar nergens opstaat dat men eerst moet registreren op site X of Y, dan heeft de parkeerbeheerder al een probleem

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 10 aug 2020 20:08

Dit is hoe de parkeermaffia werkt, en Vlaamse & lokale overheid keurt dit gewoon goed

Onvolledige, misleidende info op parkeerautomaten, in hun reclame, en als het vervolgens mis gaat, is de rekening voor de gebruiker.

Deze wantoestanden bestaan al sinds begin SMS-parkeren, bijna 20 jaar geleden :!:
Werkte indertijd enkel met Belgacom.
Probeerde je met andere operator, kreeg je - toen ook al - "iets" tot soms veel later een SMS terug dat het niet werkte.


Als de lokale parkeermob de retributie niet laat vallen, word je gedagvaard voor de Vrederechter.
Daar is het gokken wat het geeft
Sommige zijn zaken van parkeerfirma's kotsbeu, en werken ze zoveel mogelijk tegen als juridisch enigszins kan
Andere geven ze veel te gemakkelijk gelijk ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”