Motorfiets 12 jaar oud ''nieuwe voertuig''??

Gebruiker1947
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Motorfiets 12 jaar oud ''nieuwe voertuig''??

#1 , 04 jun 2020 12:24

Hallo, ik heb een motorfiets gekocht van een andere eu land. Deze is van 2008 en heeft 1050km's.
Na het papier werk te hebben ingevuld verteld de overheid mij dat ik 21% moet betalen op het totaal aankoopprijs (bijna 2000euro).

Ik kan nergens de definitie vinden waar er specifiek vermeld word dat deze toepassing ook geld voor motorfietsen.
Ik vind dit best bizar, u motorfiets moet minder dan 6000km's hebben anders word deze beschouwd als ''nieuw''.
Bij een auto kan ik dit best begrijpen maar bij een motorfiets?

Zelfs op deze definitie word specifiek gepraat over een personenwagen ... :?:





Dit is de exacte definitie dat ik kan vinden op het internet over een nieuw voertuig:

WAT IS DE DEFINITIE VAN EEN 'NIEUWE ' PERSONENWAGEN?
Op basis van de btw-wetgeving wordt een personenwagen als nieuw beschouwd als:

* De levering binnen de 6 maanden na de eerste ingebruikname plaatsvindt.

EN/OF

* Als de personenwagen maximum 6.000km heeft afgelegd op het tijdstip van levering.



Een voertuig wordt dus als nieuw beschouwd van zodra aan één van deze 2 voorwaarden is voldaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12957

#2 , 04 jun 2020 12:45

Men spreekt op het internet inderdaad vaak van personenwagen omdat het in 99% van de gevallen hierover gaat, maar in de wetgeving staat er wel degelijk landvoertuig:

"worden als vervoermiddel beschouwd : voor het personen- of goederenvervoer bestemde, schepen met een lengte van meer dan 7,5 meter, luchtvaartuigen met een totaal opstijggewicht van meer dan 1550 kg en landvoertuigen die zijn uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 48 cc of met een vermogen van meer dan 7,2 kilowatt, met uitzondering van schepen bedoeld in artikel 42, § 1, 1°, a en b, en luchtvaartuigen, die niet zijn bestemd om door de Staat te worden gebruikt, bedoeld in artikel 42, § 2, 1°

(Art 8bis btw wetboek)

Het principe is dat de btw betaald moet worden in het land waar het voertuig gebruikt wordt.

Sirkii
Berichten: 5459

#3 , 04 jun 2020 14:51

Als de motorfiets nog nooit ingeschreven was (da s de reden dat je BTW moet betalen) zal je ws ook bot vangen bij DIV omdat de euronorm van het voertuig te laag is. Informeer maar eerst ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 jun 2020 18:43

Als de motorfiets nog nooit ingeschreven was (da s de reden dat je BTW moet betalen) zal je ws ook bot vangen bij DIV omdat de euronorm van het voertuig te laag is.
Reden voor BTW is "nieuw voertuig"

Als die effectief nooit ingeschreven was -bv demo- gaat het problemen geven in België ...

Sirkii
Berichten: 5459

#5 , 05 jun 2020 18:37

Als de motorfiets nog nooit ingeschreven was (da s de reden dat je BTW moet betalen) zal je ws ook bot vangen bij DIV omdat de euronorm van het voertuig te laag is.
Reden voor BTW is "nieuw voertuig"

Als die effectief nooit ingeschreven was -bv demo- gaat het problemen geven in België ...
Overal in t Westen. Da s dan een export naar een ontwikkelingsland (als z m daar nog willen) of eentje “voor onderdelen” als je r een vindt met papieren die “te reviseren” is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”