Auto niet verzekerd

BernadetteH
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto niet verzekerd

#1 , 03 jun 2020 19:02

Mijn echtgenoot en ik hebben allebei een wagen. Deze staan allebei op mijn naam ingeschreven maar hij rijdt met de zijne en ik met de mijne.

Vorige week stond er ineens politie aan de deur. Op de camera hadden ze gezien dat de wagen van mijn man niet verzekerd was en ze hebben zijn auto in beslag genomen. We hebben nu een maand gekregen om de verzekering in orde te maken.
Deze wagen staat wel op mijn naam maar verzekering, onderhoud en dergelijke werd allemaal door mijn man gedaan en betaald. Alle verzekeringsbewijzen van mijn man staan ook op zijn naam. Na lang ruziemaken weet ik nu dat hij begin dit jaar door de verzekering geschrapt werd nadat hij een ongeval teveel had gehad.

En hier sta ik nu. Ik was niet op de hoogte dat mijn echtgenoot door de verzekering geschrapt werd. Hij heeft alle correspondentie hierover achter gehouden en is gewoon onverzekerd blijven doorrijden.

Wat kan ik doen? Ik heb begrepen dat ik verantwoordelijk ben omdat die wagen op mijn naam staat. Ik zal dus naar de rechtbank moeten gaan. Ik ga dus gestraft worden omdat mijn ... van een echtgenoot dingen verzwegen heeft. (Ja ik ben nog altijd kwaad) Ik heb mijn eigen wagen en die is netjes in orde met alles.

Waar kan ik me aan verwachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued

#2 , 04 jun 2020 07:47

Leg uw zaak uit aan de politierechter en laat uw man dit bevestigen. Ik vermoed dat deze uw verhaal zal volgen en geen of een voorwaardelijke straf zal uitspreken.

Reclame

BernadetteH
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2020 21:37

Ik vind het allemaal maar vreemd. De politie heeft onze auto zien rijden op een camera en ze zijn na een buurtonderzoek bij ons komen aankloppen. Dan hebben ze met mijn echtgenoot gesproken die mij dan uiteindelijk komen halen is. op dat moment was mijn "geschreven verklaring" al door de agenten zelf opgeschreven. Daarin stond letterlijk:

"Heden leg ik bij uw diensten een verklaring af inzake niet-verzekering van mijn voertuig. Een merk met kenteken plaat blablabla. Mijn voertuig is niet meer verzekerd sedert 31/12/2019 . Ik neem er kennis van dat mijn voertuig in beslag genomen zal worden getakeld."
Ik heb ze dan gevraagd om erbij te zetten dat ik niet op de hoogte was omdat mijn man met het voertuig rijdt en dat hebben ze gedaan.

Paar dagen terug krijg ik het PV in mijn bus waarin de agenten verklaren dat ze alleen met mij gesproken hebben. Dat ik verklaar dat de wagen niet verzekerd was. Dat ik hen een verzekeringsdocument heb gegeven waaruit blijkt dat de verzekering vervallen is en dat ik de verklaring zelf heb geschreven. Dit is allemaal niet juist, ze hebben met mijn man gesproken. Ik ben er pas op het einde bij gehaald toen de takeldienst al aankwam. Toen hebben ze mijn id kaart gevraagd en heb ik mijn "geschreven verklaring" kunnen nalezen.

In het hele pv is geen sprake van mijn echtgenoot. Behalve dan dat ene zinnetje dat ik erbij heb laten zetten. Ik heb het gevoel dat het nu allemaal in mijn schoenen wordt geschoven en ik ben nu volledig in paniek want zonder verzekering rijden zijn torenhoge boetes.

Ivm met mijn echtgenoot. Hij heeft geluk dat we 2 kinderen hebben die hun papa nodig hebben. Voor mij hoeft het nu allemaal even niet meer.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”