Burenproblemen

STEVENDESLOOVER
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Burenproblemen

#1 , 16 apr 2020 17:25

Het is nu al enkele jaren dat we problemen ondervinden met onze buren. Ze stoppen nooit. 2 jaar geleden gingen we naar de rechtbank voor het plaatsen van gele lijnen die zouden voorkomen dat de buren hun auto zouden plaatsen op de openbare weg en dat wij toegang zouden hebben tot ons garage. Wij wonnen het proces en de gele lijnen zouden geschilderd worden. Maar ja,... De gemeente besloot om witte lijnen te schilderen wat betekent dat ze zich nu legaal mag parkeren. Meermaals vroegen we aan de gemeente dit te veranderen maar ze willen maar niet. Ze zeggen altijd, het komt in orde... Intussen zijn we 2 jaar verder... Wat kan ik daaraan doen? Kan ik de gemeente rechtelijk aanvallen, zoja hoe? Welke artikels van het Belgisch wetboek kan ik daarvoor gebruiken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3039
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 apr 2020 18:58

is het vonnis eigenlijk wel betekend aan de gemeente?

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2020 11:41

Ben toch eens benieuw welke rechtbank een vonnis uitspreekt inzake parkeerproblemen tussen buren en daarbij het stadsbestuur ( wegbeheerder ) zou opdragen parkeerverbod ( gele onderbroken strepen ) aan te brengen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 apr 2020 12:53

U moet het vonnis uiteraard laten betekenen aan de gemeente.
Anders kan ze zich verschuilen achter het gegeven dat ze officieel van niets weet.

Ook hier, erg geïnteresseerd naar vonnis en rechtsgrond om een gemeente te verplichten een parkeerverbod in te stellen

Als het parkeren de toegang tot uw garage verhindert, is het parkeren er eender hoe al verboden ...

Sirkii
Berichten: 5447

#5 , 18 apr 2020 18:40

Voor garages worden normaliter (bijna) nooit gele strepen geschilderd. Toch simpel: parkeer je auto in je garage en laat takelen zodra er een wiebo voor je garage parkeert.... Het is spijtig genoeg inderdaad zo dat sommige (vele) politiekorpsen niets doen als een wiebo voor je garage staat als je r wil inrijden.

Beschrijf eens exacter (ev met een geanonimiseerde schets) wat je wil bereiken.

mbbs1024
Berichten: 478

#6 , 18 apr 2020 20:43

Volgens het verkeersreglement mag je al niet parkeren voor een garage of een uitrit, die gele lijn lijkt me dan toch overbodig te zijn.

Sirkii
Berichten: 5447

#7 , 18 apr 2020 21:08

Volgens het verkeersreglement mag je al niet parkeren voor een garage of een uitrit, die gele lijn lijkt me dan toch overbodig te zijn.
Klopt maar vele (verstedelijkte) gemeentes komen niet langs om te laten takelen als je je garage wil inrijden. “Geen prioriteit” ... Weet er alles van voor een ondertussen verkochte garage in een brusselse randgemeente ....

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2020 22:45

Volgens het verkeersreglement mag je al niet parkeren voor een garage of een uitrit, die gele lijn lijkt me dan toch overbodig te zijn.
Zonder een specifiek overzicht van de situatie is het natuurlijk moeilijk om een goed zicht te krijgen en in detail uitspraken te doen, maar in mijn professionele context heb ik al vele mensen weten klagen omdat de wagens die tot aan hun garage geparkeerd staan ervoor zorgen dat ze niet kunnen in- of uitrijden ("ik moet te kort afdraaien" "de straat is niet breed genoeg" en dergelijke). In meeste gevallen ligt dit vooral aan een (gebrek aan) rijkunsten van de chauffeur, maar als de persoon het oor van de juiste politieker te pakken heeft, krijgen die soms veel gedaan.

Dit gezegd zijnde, het lijkt mij zoals anderen reeds gezegd hebben, heel uitzonderlijk dat een rechtbank een openbaar bestuur zou kunnen opdragen om een verkeersituatie in te richten zoals zij het opdragen voor een geval dat op zijn best een discussie voor het vredegerecht waard lijkt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”