kafka in verband met foute snelheidsovertreding

Bourdonne
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

kafka in verband met foute snelheidsovertreding

#1 , 14 okt 2019 16:56

Goeiendag, Hopelijk kunt u mij advies geven....
Ik ben een 60jarige vrouw. Ik heb een PV gekregen voor een verkeersovertreding (snelheid).... maar ik wil betwisten dat ik het was. Hiervoor moet ik de foto van de overtreding moeten bekomen maar naar welk adres moet ik schrijven om die foto te ontvangen?
Op de website verkeersboetes.be kon ik nergens terecht want daar worden maar 2 betwistingen aanvaard : (1) ofwel was iemand anders de bestuurder van uw auto, ofwel (2) was u wel de bestuurder maar u betwist dat u te snel reed. Maar in mijn geval is het geen van beide : noch ik, noch mijn auto was er die dag op die plaats. Het is gewoonweg onmogelijk. Ik vermoed dus ofwel een technische fout ofwel een usurpatie van mijn nummerplaat.... Enige manier om dit aan te tonen is een foto van de overtreding... Maar hoe vraag ik deze foto aan? Aan wie?
Ik probeerde naar mijn commissariaat te gaan in Ukkel om een declaratie te maken hierover maar ze stuurden me snel weg. Hun motief was in weinig woorden te verklaren: "Mevrouw, als iedereen die een overtreding betwist een declaratie komt maken is er hier een file tot buiten... U moet eerst online via verkeersboete.be betwisten". Wat dus niet mogelijk is want mijn geval beantwoordt niet aan de 2 enige opties. Ik word dan geblokkeerd op die website.
Wat ik deed dan is bellen naar hun algemeen-nummer 02/278 55 60 om een papier-betwistingsformulier te krijgen waarop ik dit kan uitleggen en via de post kan terugsturen. Ik wacht nu op deze formulier maar de klok tikt en ik ben ongerust....
Ik ben een beetje ten einde raad, heeft iemand advies ? (sorry voor het slecht Nederlands, ik ben 100% Franstalig maar vond geen equivalent van dit juridischforum in het Frans...)
Alvast dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 14 okt 2019 17:11

U krijgt de foto pas in de rechtbank te zien, inderdaad niet heel klantvriendelijk. U kunt eventueel wel klacht indienen voor nummerplaatfraude, misschien dat dat iets in gang gaat zetten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 okt 2019 20:38

Maar in mijn geval is het geen van beide : noch ik, noch mijn auto was er die dag op die plaats. Het is gewoonweg onmogelijk.
En dat gaat niet zomaar aanvaard worden ...
Net zo min als op de website.

Probeer te bewijzen te verzamelen van waar u was op dat moment.
En waar uw auto was.

Maar het is zeer lastig te bewijzen dat iets niet gebeurd is ...

Ik vermoed dus ofwel een technische fout ofwel een usurpatie van mijn nummerplaat....
1. Afleesfout bij opstellen van het PV,
De vaststellende politie-eenheid zou dat direct kunnen zien, maar dat is te gemakkelijk ...

2. Iemand gebruikt doelbewust een valse nummerplaat, de uwe
Als dat zo ver gaat dat men die gebruikt op eenzelfde voertuig (merk, type, tot zelfs kleur toe) dan hebt u pas écht een probleem ...

3. Nog een geval apart :

Herinnert u zich dit nog ?
https://www.rtl.be/info/video/510477.aspx

Die Porsche had 2 verschillende nummerplaten :!:
De overtredingen vastgesteld op basis van de valse nummerplaat achteraan, kwamen bij een vrouw uit Houthalen terecht ...

Enige manier om dit aan te tonen is een foto van de overtreding... Maar hoe vraag ik deze foto aan? Aan wie?
U krijgt die niet

Mogelijk zit de foto zelfs niet eens in het dossier bij het Parket
Als het naar de rechtbank gaat dan zal u mogelijk door middel van de wet Franchimont moeten vragen de foto toe te voegen aan het dossier

Ik wacht nu op deze formulier maar de klok tikt en ik ben ongerust....
U hebt veel tijd
Het gaat om geld
Overheid wil daar gerust wat op wachten als het maar komt

Na 30 dagen kijkt Bpost of er betaald is.
Indien niet krijgt u een herinnering.

Normaal gaat dossier, indien onbetaald, na zo'n 60 dagen naar Parket.

Parket zou vervolgens uw dossier moeten bekijken ...


Ik ben een beetje ten einde raad, heeft iemand advies ?
U heeft het "Inlichtingenformulier" opgevraagd

Zet daar uw bezwaar op
Voeg foto van uw voertuig toe
Best voor en achterkant, maar minstens achterkant: meestal wordt je langs achter geflitst

Doe er eventueel nog foto van nummerplaat bij waarop de CV stempel op de plaat duidelijk te zien is.
Kijk ineens of u nog een originele nummerplaat hebt (moet achteraan hangen) ...
De meest gesofisticeerde vorm van nummerplaatfraude is uw plaat te vervangen door een reproductie, de dief rijdt dan met het origineel rond.
In dezelfde auto.


Het Inlichtingenformulier met bezwaar en foto's stuurt u vervolgens NIET naar de betrokken politie-eenheid (zelfs als er op staat dat wel te doen)
U stuurt het rechtstreeks, Aangetekend / Recommandé , naar het bevoegde PolitieParket
Hou een kopie bij.

Reden:
Er is geen énkele garantie dat de lokale politie uw Inlichtingenformulier/bezwaar overmaakt aan het Parket !
Nog minder als ze een flater begaan hebben ...


Normaal hoort Parket uw dossier te bekijken als dat aan hen doorgestuurd wordt.
Ook hier is geen enkele garantie hoe grondig men dat doet ...

Parket kan seponeren: u hoort er verder niets meer van
Parket kan u een minnelijke schikking voorstellen , die ligt wat hoger dan het bedrag dat men nu vraagt ...

Vervolgens moet u beslissen of u de minnelijke schikking gaat betalen of niet.
Ook hier komt er een herinnering als u niet betaalt.
Overheid wil vooral geld.

Als u nog steeds niet betaald, zijn er 2 mogelijkheden:
1. Er gebeurt niets & u krijgt nergens bericht van : Parket seponeert omdat men eindelijk / nauwkeuriger naar dossier gaat kijken.
2. U wordt gedagvaard voor de politierechtbank en moet u daar gaan verdedigen.



Er is ook nog de mogelijkheid van het Bevel tot betalen vanwege het Parket.
Als u dat krijgt, moet u het eerst betalen (is nogmaals meer dan de minnelijke schikking), en nadien zélf naar de politierechtbank stappen om uw gelijk te bewijzen & uw geld terug te zien als de politierechter uw argumenten volgt.


Het systeem draait op de omgekeerde bewijslast:
U moet uw onschuld aantonen

Reclame

Bourdonne
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2019 00:23

Beste Inazuma, U bent vriendelijk bedankt voor uw reactie, dat is zeer gedetailleerd maar geeft me weinig hoop...
De reden waarom ik zo zeker ben dat ik het niet was is dat de overtreding op de autoloze zondag gebeurde. Ik woon in Brussel en op die specifieke zondag ben ik elk jaar de hele dag thuis geblokkeerd, van 9uur tot 19 uur. Als ik echt in "Kruisem" (een Vlaamse dorp waar ik zogezegd te snel reed) was geweest op die dag op 9:52 's morgens dan was ik geblokkeerd gebleven buiten mijn Brusselse home de hele dag tot 19uur... Een verblijf van bijna 10 uren in een onbekend dorp in Vlaanderen (ik woon in Ukkel) op een zondag, niet precies iets dans men snel vergeet hé.
Ik hoor nu al mensen van mijn omgeving die zeggen: betaal maar, zelfs als je onschuldig bent, dat is minder miserie... Maar is dat niet gewoonweg schandalig dat ik die advies krijg? En als het echt een nummerplaatfraude is kan dat weer gebeuren, over and over again, en ik ben telkens foutief dan?
Maar ik zal toch de procedure volgen, met de hoop dat ik mijn onschuld kan bewijzen...
Nog eens dank voor uw informatie (en dank voor de tip om mijn plaat te gaan checken : het is gelukkig wel de "echte" plaat met het officiele symbooltje... dat is al iets ! En er is ook het adres van mijn garage (hier in de buurt van ukkel) vermeld onder de plaat, hopelijk hebben ze dat niet ook gecopieerd!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 okt 2019 10:42

Beste Inazuma, U bent vriendelijk bedankt voor uw reactie, dat is zeer gedetailleerd maar geeft me weinig hoop...
Ik geef u de realistische situatie.
Systeem is opgezet om met zo min mogelijk weerstand, zo veel mogelijk geld binnen te halen.

Vrij recent nog aangepast waardoor de minnelijke schikkingen merkelijk duurder werden.
(van 10€ extra, naar ongeveer 1/3 van de onmiddellijke inning extra)
Zodat mensen nog sneller de onmiddellijke inningen maar zouden betalen .

De reden waarom ik zo zeker ben dat ik het niet was is dat de overtreding op de autoloze zondag gebeurde.
Bewijst op zich helaas niets ...
U kan het autoloze BXL "ontvlucht" zijn

Kruisem is de nieuwe naam voor de fusiegemeente van Kruishoutem en Zingem
Nog niet aangepast op Federale websites ...
Politierechtbank is Oudenaarde

https://territoriale-bevoegdheid.just.f ... toriale.pl

Ik hoor nu al mensen van mijn omgeving die zeggen: betaal maar, zelfs als je onschuldig bent, dat is minder miserie...
Dat is de gemakkelijkste manier, en ook wat de meeste mensen doen.

Ik doe daar niet meer aan mee.
Kreeg 4 onterechte PVs op 5 in de afgelopen 12 jaar ... daar is uiteindelijk geen enkele van betaald. :mrgreen:

En als het echt een nummerplaatfraude is kan dat weer gebeuren, over and over again, en ik ben telkens foutief dan?
In dat geval laat u uw nummerplaat schrappen, en vraagt u gelijk een nieuwe aan op zelfde eigenaar
(in Vlaanderen is er dan geen BIV verschuldigd, maar in BXL ben ik daar niet zeker van ...)

Maar ik zal toch de procedure volgen, met de hoop dat ik mijn onschuld kan bewijzen...
Dapper

Als u / uw voertuig daar effectief niet was, zal het wachten zijn tot iemand de flitsfoto wil vergelijken met uw voertuig.
Wanneer dat gebeurt is gokwerk.
Mogelijk pas voor de politierechtbank ...

Als u een rechtsbijstand-verzekering heeft, kan u deze contacteren wanneer u gedagvaard wordt.

Nog eens dank voor uw informatie (en dank voor de tip om mijn plaat te gaan checken : het is gelukkig wel de "echte" plaat met het officiele symbooltje... dat is al iets ! En er is ook het adres van mijn garage (hier in de buurt van ukkel) vermeld onder de plaat, hopelijk hebben ze dat niet ook gecopieerd!
Meest waarschijnlijke oorzaak is nog steeds fout uitlezen van de foto, of fout intikken nadien ...

Voertuigdetails komen uit de DIV databank op basis nummerplaat, niet van de foto.
Vandaar dat die "juist" zijn.

Zorg dat speciale kenmerken zoals naam garage onder de plaat, eventuele stickers of dergelijke op uw voertuig , ook goed te zien zijn op uw foto's.


Als er nog vragen zijn of komen tijdens de afhandeling hiervan, vraag gerust :!:

Bourdonne
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2019 11:32

Nog eens dank ... wat mij de grootste moed geeft is nog uw zin "Ik doe daar niet meer aan mee.
Kreeg 4 onterechte PVs op 5 in de afgelopen 12 jaar ... daar is uiteindelijk geen enkele van betaald. " :-))
Ik zal ook durven "dapper" te zijn voor de princiepe dan... Als het uiteindelijk niet lukt, schrijf ik een lange relaas naar Test aankoop, rubriek "rechten" ! Het publiek moet op de hoogte zijn...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”