Tractor + kar voor landbouwgebruik - C voldoende of CE nodig

laco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tractor + kar voor landbouwgebruik - C voldoende of CE nodig

#1 , 20 aug 2019 13:59

Beste,

De wet zegt: Hebt u een rijbewijs B, B+E, C1, C1+E, C of C+E? Dan mag u een voertuig van de categorie G besturen waarvan de maximaal toegelaten massa (MTM) gelijk is aan die van de voertuigen waarvoor u een rijbewijs hebt.

Hier staat niets in over het samenstel van het voertuig dus ben ik correct dat ik enkel een rijbewijs C nodig heb om met de tractor+kar te rijden voor landbouwdoeleinden?

Groeten,
Laurens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 aug 2019 17:52

De wet zegt: Hebt u een rijbewijs B, B+E, C1, C1+E, C of C+E? Dan mag u een voertuig van de categorie G besturen waarvan de maximaal toegelaten massa (MTM) gelijk is aan die van de voertuigen waarvoor u een rijbewijs hebt.

Hier staat niets in over het samenstel van het voertuig dus ben ik correct dat ik enkel een rijbewijs C nodig heb om met de tractor+kar te rijden voor landbouwdoeleinden?
Voor G is er geen "aanhangercategorie" + E


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs3afd2

Artikel 20

§3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E C1, C1+E of C laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden.


en

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/625-t2

Artikel 2

§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën :

15° Categorie G : land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.


Hier zie je dus dat de aanhangwagen ineens mee in de categorie G zit


Merk op dat het enkel om gebruik voor land- en bosbouw mag gaan :!:

Anders wordt het wél C+E
FOD Mobiliteit, politie én rechtbanken interpreteren de wetgeving strikter dan ze IMO eigenlijk is.
Ga dus best geen grondvervoer doen voor (wegen)bouwsector met landbouwtrekker + kar en enkel een C ...



Hier zie je dat de rijbewijs-wetgeving eigenlijk dat "bijkomstig" gebruik IMO wel toelaat : het staat er zelfs letterlijk bij in de definitie van de voertuigcategorie :!:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 398/623-t1

Artikel 1
9° «landbouw- en bosbouwtrekkers», elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;

laco
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 11:35

@Inazuma

Blij te horen dat je tot dezelfde conclusie komt als mij.
Ik rij met een Tractor met G plaat dus mag sowieso enkel maar landbouw doeleinden doen.
Dus ik ga ervan uit dat ik met mijn C telkens in orde ben.
Moest ik hiermee niet in orde zijn op een gegeven moment, dan vrees ik dat ik ook niet met de G plaat en bijhorende diesel in orde zal zijn :)

Bedankt voor je antwoord!

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”