Zone betalend parkeer; elektrisch laden

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Zone betalend parkeer; elektrisch laden

#1 , 19 mar 2019 23:50

Even een korte vraag, ter bevestiging, in functie van iets dat ik hier gelezen had een tijd geleden.

Neem onderstaande foto:
Afbeelding

Deze parkeerplaatsen bevinden zich in een zone betalend parkeren.
Gezien het bord E9a wordt deze zonale dekking overschreden, en aangezien er geen onderbord "betalend" staat, dient er als dusdanig ook niet betaald te worden als je hier parkeert (betalen voor de stroom die je opneemt niet meegeteld natuurlijk).

Correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 mar 2019 13:41

Gezien het bord E9a wordt deze zonale dekking overschreden, en aangezien er geen onderbord "betalend" staat, dient er als dusdanig ook niet betaald te worden als je hier parkeert
Correct?
Absoluut correct

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /248-art65

65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.



Er kan geen retributie geheven worden op die plaatsen, want de zonale reglementering geldt er niet
Ook niet aan foutparkeerders (niet-elektrische voertuigen)

Ondermeer Streeteo in Lier overtreedt deze bepalingen voortdurend

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 20 mar 2019 14:42

vraag is kan je dit dan aanvechten bij streeteo of andere private spelers

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 mar 2019 17:02

vraag is kan je dit dan aanvechten bij streeteo of andere private spelers
Uiteraard
eerst met bezwaar bij hen

Als ze dat niet aanvaarden, komen betwistingen over retributies bij de vrederechter


Retrib utie gekregen hiervoor ?

Ook gemeente op de hoogte brengen dat parkeerbedrijf onterecht retributies uitschrijft dan

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#5 , 21 mar 2019 21:51

Nee, ik heb nog geen retributie gekregen.
Tot op heden ook nog niet geparkeerd op zo'n plaats.

Onlangs gewoon ontdekt dat die plaatsen er zijn in de buurt van familie van me, en aangezien ik toch elektrisch rijd tegenwoordig... leek het mij wel een aangename besparing als ik op bezoek ga.

Een stedelijk politiereglement kan dit ook niet overschrijven wellicht?

Een bijkomende vraag:
Onlangs in de media dat men iets wilt doen aan elektrische wagens die zo'n plaatsen inpalmen maar niet laden (iets wat ik niet van plan ben voor de duidelijkheid). Is het wettelijk al mogelijk om dit af te dwingen via een politiereglement, of is dit nog toekomstmuziek?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 mar 2019 01:10

Een stedelijk politiereglement kan dit ook niet overschrijven wellicht?
Neen.
Plaatselijke signalisatie moet KB wegcode en MB plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens volgen.

Onlangs in de media dat men iets wilt doen aan elektrische wagens die zo'n plaatsen inpalmen maar niet laden (iets wat ik niet van plan ben voor de duidelijkheid). Is het wettelijk al mogelijk om dit af te dwingen via een politiereglement, of is dit nog toekomstmuziek?
Enige manier om dat te doen is bijkomend een blauwezone-reglementering (dus géén zone !) aan te brengen

Er is wel maar 1 (één) blauw onderbord toegelaten ...

Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”