Gekeerd op pechstrook autosnelweg

Yassine112
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gekeerd op pechstrook autosnelweg

#1 , 18 nov 2018 19:13

Hallo iedereen,

Ik ben begin dit jaar tegengehouden geweest door de politie omwille het feit dat ik me gekeerd heb op de pechstrook op de autosnelweg. Dit om een auto die in panne was gevallen te helpen met startkabels. Ze zeiden me dat een graad 4 overtreding is en dat ik moet voor komen. Ik heb ook mijn rijbewijs direct moeten inleveren voor 2 weken. Ik snap men fout maar ik deed dit ook alleen maar om de andere te helpen met pech.

Ik heb nu 8 jaar mijn rijbewijs zonder enige veroordeling.

Wat kan ik nu verwachten als straf en moet ik een advocaat hebben hiervoor? Op mijn PV staat er effectief dat ik enkel wou helpen. Maar de fout is nu wel gebeurd. Kan iemand me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 nov 2018 19:21

Boete € 320 tot € 4000 (maal 8) verval rijbewijs .8 dagen tot 5 jaar (niet verplicht)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 18 nov 2018 21:43

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /179-art21

21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;

4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a;
5° voertuigen te slepen met een nood- of hulpkoppeling.


om nog maar te zwijgen over de mogelijke juridische en financiele gevolgen bij een (dodelijke) aanrijding . . .

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 18 nov 2018 22:21

Op tv gekomen met luk allo?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 19 nov 2018 21:13

Op tv gekomen met luk allo?
Heeft dat belang voor de overtreding of het boetebedrag?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#6 , 20 nov 2018 11:21

Heb je al een dagvaarding gekregen om voor de rechtbank te verschijnen? Met veel geluk seponeert het Openbaar Ministrie de zaak. Maar aangezien het een 4de graads overtreding is lijkt die kans mij eerder klein.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 nov 2018 15:12

Op tv gekomen met luk allo?
Dan zou er al een veroordeling zijn ...

Anders is het een inbreuk op het geheim van het onderzoek - er zijn zo meerdere overtreders weggekomen ... ik neem aan dat ze die stommiteiten niet nog eens gaan herhalen ?

Yassine112
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2018 15:37

Neen, ik ben niet op TV gekomen.

Ik heb inderdaad al een dagvaarding ontvangen voor midden december ergens in Antwerpen. Een advocaat heb ik nog niet maar ik denk dat ik er toch een zal moeten contacteren want de feiten zijn wel zwaar. Ook al was het uit goeie wil om iemand te helpen. Het is hopen op een goeie dag van de rechter. 1ste keer dat ik een overtreding begaan heb in die 8 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ( buiten een parkeerboete of een flitsboete ). We zullen zien zeker.

Bedankt iedereen.

Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#9 , 20 nov 2018 15:53

Ik zou u inderdaad aanraden toch een advocaat te nemen. Die zal uw verhaal en goede wil goed kunnen uitleggen aan de rechtbank alsook uw blanco strafblad speelt uiteraard in uw voordeel.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#10 , 20 nov 2018 16:47

normaal zijn er om de X aantal meters pech havens op de snelwegen

volgende keer de wagen naar daar proberen krijgen (indien mogelijk) en de andere wagen er naast zetten, kabels zijn normaal lang genoeg om beide batterijen te verbinden.

indien bovenstaande niet gaat, pechverhelping bellen, moet niet persee VAB of Touring zijn

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 20 nov 2018 20:17

Een advocaat heb ik nog niet maar ik denk dat ik er toch een zal moeten contacteren want de feiten zijn wel zwaar. Ook al was het uit goeie wil om iemand te helpen.
Gezien de mogelijke gevolgen, is een advocaat geen slecht idee ...

Heb je rechtsbijstand ?
Dan is dit het moment om die in te schakelen ...


Zorg voor een (schriftelijke, gedagtekende) verklaring van de persoon die je ging helpen.


Bij pech op de snelweg wordt vaak getakeld door FAST
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersinfo/faq/fast

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 20 nov 2018 20:19

normaal zijn er om de X aantal meters pech havens op de snelwegen
volgende keer de wagen naar daar proberen krijgen (indien mogelijk) en de andere wagen er naast zetten, kabels zijn normaal lang genoeg om beide batterijen te verbinden.
Ook dat is een overtreding ...

Slepen van een voertuig op de auto(snel)weg is overigens al een tijdje niet meer toegelaten :!:

indien bovenstaande niet gaat, pechverhelping bellen
Veel beter idee

Maar reken er mee dat het ook een FAST takeling kan worden op last van de politie

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#13 , 20 nov 2018 20:50

normaal zijn er om de X aantal meters pech havens op de snelwegen
volgende keer de wagen naar daar proberen krijgen (indien mogelijk) en de andere wagen er naast zetten, kabels zijn normaal lang genoeg om beide batterijen te verbinden.
Ook dat is een overtreding ...

Slepen van een voertuig op de auto(snel)weg is overigens al een tijdje niet meer toegelaten :!:

indien bovenstaande niet gaat, pechverhelping bellen
Veel beter idee

Maar reken er mee dat het ook een FAST takeling kan worden op last van de politie

ik heb niet gezegd dat hij de wagen moet slepen ;)

als de pechhaven 100-200m verder is kunt ge de wagen er beter naartoe duwen (tenzij dat onder slepen valt, durf ik niet zeggen)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 21 nov 2018 00:01

als de pechhaven 100-200m verder is kunt ge de wagen er beter naartoe duwen (tenzij dat onder slepen valt, durf ik niet zeggen)
Als je je leven beu bent, lijkt me dat een oplossing .... maar neen, dat is geen slepen-met-noodkoppeling

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#15 , 21 nov 2018 00:08

als de pechhaven 100-200m verder is kunt ge de wagen er beter naartoe duwen (tenzij dat onder slepen valt, durf ik niet zeggen)
Als je je leven beu bent, lijkt me dat een oplossing .... maar neen, dat is geen slepen-met-noodkoppeling

ik heb ook niet gezegd dat het een slimme en veilige oplossing was he :mrgreen:


maar het is wel legaal . . .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”