130 gereden waar 70 mag

iretowebdesign
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

130 gereden waar 70 mag

#1 , 20 okt 2018 10:37

Ik ben sindskort aangehouden geweest door de politie. Ik was op weg naar het werk , voor een belangrijke meeting en ik was te laat dus door mij te haasten heb ik enkele overtredingen gemaakt , ik heb 130 gereden waar 70 mag ook heb ik mijn richtingsaanwijzer 1 keer niet gebruikt. De politie reed ver achter mij dus zij hebben mij gevolgd en nadien ook gestopt een paar straten verder.

Bij het stoppen waren ze niet echt enorm blij met de manouvres die ik heb gedaan. Ik heb mijn verhaal gedaan , gezegd dati k te laat was etc. daar hadden ze een beetje begrip voor maar alsnog mocht ik niet te snel rijden zeiden ze. Ze hebben mij erop gewezen dat zij normaal mijn rijbewijs onmiddelijk moeten invorderen, maar dat hebben ze niet gedaan. Ze zeiden kijk je moet werken we gaan het niet intrekken je mag doorrijden. Ze hebben mij erop gewezen dat ik waarschijnlijk meer dan 130 heb gereden maar zij toch maar 130 gaan opschrijven anders zou ik een groter probleem hebben zeiden ze.

Ik heb dus een dagvaarding thuis gekregen. Ik moet verschijnen voor de rechtbank.

Mijn vragen zijn:
-wat moet ik op dit moment doen ? Moet ik iets terugsturen naar hun of moet ik gewoon verschijnen in de rechtbank?
-Wat kan mijn boete zijn ? ( ik heb mijn rijbewijs wel nodig voor mijn werk , ik zit elke dag op de baan)
-Wat moet ik doen in de rechtbank? Moet ik gewoon sorry zeggen en mijn schuld bekennen of iets anders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 okt 2018 11:07

130 op een plek waar u 70 mag, en u denkt met een boete eraf te komen? Hoop doet leven.

Ik neem aan dat u niet echt aangehouden bent, maar gestopt door de politie?

Bent u de afgelopen jaren al veroordeeld geweest?

Hoe lang heeft u al een rijbewijs?

Op basis van welke artikelen dagvaarden ze u (staat in uw dagvaarding)?

Uw vragen:
- u hoeft niets te doen, op de dag en het tijdstip naar de RB gaan of een advocaat sturen;
- een rijverbod lijkt mij zeer waarschijnlijk (eerst heb ik wat meer details nodig), u kan vragen aan het parket om enkel in het weekend niet meer te mogen rijden maar dat wordt niet altijd toegestaan;
- u kan verwijzen naar uw blanco strafblad. U kan uw spijt betuigen. Als u dat doet, wees dan oprecht want anders pakt dat wel eens verkeerd uit.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 21 okt 2018 01:17

-wat moet ik op dit moment doen ? Moet ik iets terugsturen naar hun of moet ik gewoon verschijnen in de rechtbank?
Je gaat best, of stuurt een advocaat - heb je rechtsbijstand ?

Veroordelingen bij verstek - als noch jij, noch je advocaat opdaagt- zijn doorgaans aan de hoge kant.
Mogelijk wat afgezwakt intussen, want er is een nieuwe regeling.
Vroeger was de hoge straf een manier om je alsnog voor de rechtbank te krijgen in een verzetsprocedure.

De verzetsprocedure is afgeschaft als je regelmatig gedagvaard werd, ttz als je redelijkerwijze kon weten dat je gedagvaard werd. Dan kan je enkel nog in beroep gaan.
-Wat kan mijn boete zijn ? ( ik heb mijn rijbewijs wel nodig voor mijn werk , ik zit elke dag op de baan)
Je gaat het rijbewijs toch een tijd moeten missen ...

Een optie is de rechter de gunst te vragen -zéker voor het vonnis uitgesproken wordt- om het rijverval enkel uit te voeren in weekends en op feestdagen.
Is een gunst, geen garantie ... kan enkel als je geen herstelonderzoeken opgelegd krijgt.


Het terugkrijgen van het recht op sturen, kan of moet afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken (theoretisch / praktisch examen, psychische / medische tests).

Of het kàn of moet, hangt af van waarvoor je gedagvaard bent, en welke snelheid uiteindelijk weerhouden werd in de dagvaarding ...


Art 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :


Verval gaat wel wat meer zijn dan de 8 dagen minimum ...
Hangt er ook wat van af waar - zowel rechtbank als overtreding- en in welke omstandigheden de inbreuken gebeurden (wat er nog in PV staat), of er gevaar veroorzaakt werd voor anderen, ...


Boetebedrag kan, met de opdeciemen er bij, dan gaan van 80 (dream on !) tot 4000 euro

Daarbij nog de gerechtskosten en verplichte bijdrage aan het zgn Slachtofferfonds: 200 euro

Reclame

iretowebdesign
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2018 20:24

[quote="Ghentian"]130 op een plek waar u 70 mag, en u denkt met een boete eraf te komen? Hoop doet leven.
Ik weet/snap dat ik mijn rijbewijs kwijt ben maar , ik had gehoopt om uitstel te krijgen net zoals ik al op dit forum heb gelezen. Ze kregen uitstel als ze binnen de 2 jaar niet voor de rechtbank komen ,dat het clean is. Of eventueel alleen verbod in het weekend(is eerder hopen) en ik hoop niet dat ik mijn rijbewijs opnieuw moet doen

Ik neem aan dat u niet echt aangehouden bent, maar gestopt door de politie?
Klopt gewoon gestopt
Bent u de afgelopen jaren al veroordeeld geweest?
Nooit , nooit eerder een boete gehad, blanco strafblad nooit eerder in aanraking gekomen met de politie
Hoe lang heeft u al een rijbewijs?
Dit is mijn 6de jaar rijbewijs
Op basis van welke artikelen dagvaarden ze u (staat in uw dagvaarding)?
Artikel art10.1.1° van het kb van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het weverkeer en van het gebruik van de openbare weg. art.29$1 lid 3 en 38$1.3° van de wet betreffende de politie over het wegverkeer - kb tot coordinatie van 16 maart 1968

iretowebdesign
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2018 20:30

-wat moet ik op dit moment doen ? Moet ik iets terugsturen naar hun of moet ik gewoon verschijnen in de rechtbank?
Je gaat best, of stuurt een advocaat - heb je rechtsbijstand ?
Die heb ik jammer genoeg niet, is het echt nodig om met een advocaat te gaan of is het perfect mogelijk het alleen te doen ? Ik heb een advocaat ( vriend) die voor 300 euro voor mij wel kan doen als geste


Dus ik kan me aan een fixe boete verwachen dat al sowieso , maar ik hoop een minimum te hebben aan rijbewijs.

Een optie is de rechter de gunst te vragen -zéker voor het vonnis uitgesproken wordt- om het rijverval enkel uit te voeren in weekends en op feestdagen.
Is een gunst, geen garantie ... kan enkel als je geen herstelonderzoeken opgelegd krijgt.
Moet ik dit al in het begin vragen of?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 okt 2018 20:48

Die heb ik jammer genoeg niet, is het echt nodig om met een advocaat te gaan of is het perfect mogelijk het alleen te doen ? Ik heb een advocaat ( vriend) die voor 300 euro voor mij wel kan doen als geste
Het is niet verplicht, en het is alleen te doen.
Advocaat kost je uiteindelijk ook 300€ meer
Of hij je ook zoveel gaat besparen ???

Is een gunst, geen garantie ... kan enkel als je geen herstelonderzoeken opgelegd krijgt.
Moet ik dit al in het begin vragen of?
De rechter vraagt u na de voorlezing van de beschuldigingen door OM normaal om uw uitleg te doen over wat u ten laste gelegd wordt .

Doe uw uitleg, en vraag de rechter om u eventueel die gunst te verlenen, aan het einde van uw uitleg.


Art 10.1.1 is onaangepaste snelheid
Op zich niet slecht, want dat is maar een 2de graads inbreuk ...

Dan moet er in PV ook wel staan / of uit af te leiden zijn dat er eigenlijk geen duidelijke , zekere snelheidsmeting is :?:
Wat stelt je PV precies inzake snelheid ?

Daar kan je eventueel op inspelen.
Maar niet te hevig, en ga ook niet het zonlicht proberen te ontkennen, want je wil die gunst nog ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”