Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
LeenW
Berichten: 6496

Re: lage emissie boete

#16 , 6 dagen 9 uur geleden (12 jan 2018 11:28)

Buiten de grote media aandacht, staan er aan elke inrit ook borden om duidelijk te maken dat men de LEZ binnenrijdt.


Jabbe
Berichten: 417

#17 , 6 dagen 7 uur geleden (12 jan 2018 13:29)

Franciscus schreef:Men had idd beter aan de autoindustrie medegedeeld ofwel allemaal vervolgd worden voor dieselgate met astronomische boeten ofwel in 2018 stoppen met verkoop auto's op diesel en tegen 2028 alle auto's buiten gebruik op diesel.
(of zoiets + dieseleigenaars krijgen 75% reductie op aankoop elektrische wagen + 10 jaar geen verkeersbelasting of zo)

Hm,
Volgens mij zou men dan beter de politiekers vervolgen om eerst de diesel(brandstof) te gaan promoten om ze dan plots als vogelvrij te verklaren? Het is toch niet de schuld van de autoindustrie, maar van het gevoerde beleid en de korte termijnvisie van de politiek? Waarom doet het ene land het anders beter dan het andere op vlak van type motor (electrisch, hybride,...) , accijnzen, mobiliteit... als dezelfde industrie aan bod komt?

denlowie
Berichten: 8911
Juridisch actief: Nee

#18 , 6 dagen 5 uur geleden (12 jan 2018 14:52)

Bij mijn weten is er nooit van de overheid de diesel gepromoot geweest!

Want de accijzen waren altijd minder dan bij de benzine.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabbe
Berichten: 417

#19 , 6 dagen 5 uur geleden (12 jan 2018 14:55)

En wie bepaalt de accijnzen, belastingen en premies?
8_)

denlowie
Berichten: 8911
Juridisch actief: Nee

#20 , 6 dagen 5 uur geleden (12 jan 2018 15:12)

De accijns op diesel was tot 2015 0,43€ per liter

Op benzine was dit altijd rond de 60 euro cent geweest.

Het is niet omdat de accijns lager was dat de overheid deze promoten, dit was voor de nijverheid en transport hun vervoerkosten te beperken , maar van promotie om iedereen diesel rijder te laten worden heb ik nooit gelezen .
Al mijn personen wagens hebben altijd benzine geweest, enkel mijn lichte vrachtwagens.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone
Berichten: 220

#21 , 5 dagen 21 uur geleden (12 jan 2018 23:26)

Sinds 1 januari is Brussel ook een lage emissiezone. Ik vermoed dat er zeer binnenkort nog steden zullen volgen.
Hopelijk volgt België dan het voorbeeld van Duitsland (alhoewel dat met onze verschillende gewesten en gemeenschappen niet eenvoudig zal zijn om op 1 lijn te staan). In Duitsland heeft elke auto immers een milieusticker die de categorie van de wagen aangeeft, zodat er geen twijfel is. En de lage-emissiezones zijn duidelijk aangegeven.


Inazuma
Berichten: 2666

#23 , 5 dagen 1 uur geleden (13 jan 2018 19:10)

denlowie schreef:Bij mijn weten is er nooit van de overheid de diesel gepromoot geweest!

Je kreeg zelfs 15% korting op de aanschafprijs ...

Toen heette dat nog een milieumaatregel te zijn :!:
Weg Wanbeheer.be
De overheid als verkeersovertreder.

Inazuma
Berichten: 2666

#24 , 5 dagen 1 uur geleden (13 jan 2018 19:11)

P-Stone schreef:Sinds 1 januari is Brussel ook een lage emissiezone. Ik vermoed dat er zeer binnenkort nog steden zullen volgen.

Nagenoeg iedereen gaat vrij snel volgen

Brengt immers lekker op, en de winst is voor de stadskas ...
Weg Wanbeheer.be
De overheid als verkeersovertreder.

Jabbe
Berichten: 417

#25 , 3 dagen 2 uur geleden (15 jan 2018 17:53)

Als je het Brussels Hoofdstedelijk Gewest binnenrijdt zie je de zonebordjes (kleine afmetingen uit een andere thread :wink: )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”