Op welke basis kan de politie beslissen om takeldienst te roepen

goût
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Op welke basis kan de politie beslissen om takeldienst te roepen

#1 , 09 dec 2017 19:15

Hallo, weet iemand op welke basis de politie (van Leuven) kan beslissen om takeldienst te roepen? Ik stond deze namiddag ongeveer 30 minuten verkeerd geparkeerd zonder dat mijn voertuig het verkeer of voetgangers hinderde.
De politie wist mij doodleuk te vertellen dat indien ik van Leuven was, zij mij hadden kunnen opbellen om mijn wagen te verplaatsen maar doordat het een leasingwagen was mij niet konden bereiken en aldus de takeldienst belden.
Deze heeft mijn wagen niet moeten wegslepen (was net ter plaatse toegekomen) maar wist mij wel te vertellen dat deze verplaatsing mij 161€ ging kosten. De politie voegde er aan toe dat ik normaal gezien ook nog eens de boete zou moeten betalen.
Ik heb volle begrip voor de boete die er zal komen maar begrijp geenszins dat ik zomaar takelkosten zou moeten betalen gezien mijn auto geenszins hinderlijk geparkeerd stond.

Wie weet mij hier iets meer over te vertellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 dec 2017 19:54

Mogelijks vormde hij een mogelijke hindernis voor de brandweer indien die daar moest zijn. Dat is voldoende om u te laten afslepen. En de afsleper moet betaald worden voor zijn verplaatsing, zelf zonder sleping. Voor de politierechter haal je hier geen gelijk. Welkom in Leuven. Je was beter met de fiets gekomen, alhoewel die ook al fameuze boetes kunnen krijgen in Leuven. :evil:

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 09 dec 2017 22:54

Weer een van de nadelen van een leasewagen..
Dus als uw wagen geen verkeer hindert dan mag u fout parkeren ...ik dacht dat u alleen zo mocht parkeren als in de wegcode is voorzien.
U kan zien dat de politie het doodleuk vonden.
Als de takeldienst verwittigd is en onderweg EN blijkbaar ook al aanwezig dan zal u daarvoor een vaste som moeten betalen.
En inderdaad op fout parkeren staat ook nog een boete.
Of uw wagen hinderlijk of niet stond volgens u doet er weinig toe. U stond op een plaats waar u gewoon niet mag staan.
Eender in welk arrondissement zijn die regels van toepassing. Ook de tarieven worden bij omzendbrief opgelegd.

U kan altijd uw kans wagen bij de politierechter in Leuven met uw uitleg.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2017 09:09

U kan altijd uw kans wagen bij de politierechter in Leuven met uw uitleg.
Dan pas zal men lachen als je een paar veelvouden zal kunnen betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2017 22:19

Of uw wagen hinderlijk of niet stond volgens u doet er weinig toe. U stond op een plaats waar u gewoon niet mag staan.
"Vroeger" was het zo dat je wel een boete kon krijgen, maar dat men niet buitenproportioneel mocht laten slepen. Enkel als er hinder veroorzaakt werd.
Is natuurlijk een feitenkwestie (waar je op zich wel bij een rechter voor terecht kan).
En mogelijk is dit standpunt intussen gewijzigd (wettelijk of in rechtspraak).

Schadebeperkingsplicht geldt nochtans ook voor ordediensten, lijkt mij. Anders wordt wegslepen een bijkomend opgelegde boete.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 15 dec 2017 23:59

Als het takelbedrijf schade veroorzaakt bij takelen is die verantwoordelijk niet de politie.
Er zijn twee soorten van takelen de gerechtelijke : van beslagname om alle mogelijke redenen tot inbreuken verkeer - in dat laatste zijn er zelfs omzendbrieven die verplichten om bij bepaalde inbreuken wel te takelen. In een aantal gevallen zal de politieambtenaar zelf moeten beslissen.
Administratieve: wegens evenementen - werken - ordediensten enz deze takeling zijn ten laste van de administratieve overheid.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2017 12:04

Franciscus, wat ik bedoelde:
- Je staat stukje voor inrit (maar openbare weg) maar bewoner kan nog veilig binnen- en buitenrijden: kan leiden tot een bekeuring maar niet tot takelen (want dat zou buitenproportioneel zijn en een extra sanctie).
- Je staat voor een inrit en de bewoner kan niet langer (veilig) binnen- en buitenrijden: kan tot takelen leiden

Maar weet dus niet of die regel nog geldt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

BloodNight
Berichten: 621

#8 , 16 dec 2017 17:28

Wat vroeg was is nu niet meer, de tijden veranderen helaas.
Politie kan ter plaatse de overweging maken om te takelen indien zij dit nodig achten. Parket legt inderdaad zelf soms op wanneer dit moet bv fout parkeren op plaatsen voorbehouden voor gehandicapte.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 19 dec 2017 02:11

Hallo, weet iemand op welke basis de politie (van Leuven) kan beslissen om takeldienst te roepen?
Altijd indien u fout parkeert.
Politie deed het vaak niet, maar kon dat altijd.


De takeldienst heeft zich moeten verplaatsen omwille van u.
Die werken en rijden ook niet voor niets ...

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 04 jan 2018 14:49

Hallo, weet iemand op welke basis de politie (van Leuven) kan beslissen om takeldienst te roepen? Ik stond deze namiddag ongeveer 30 minuten verkeerd geparkeerd zonder dat mijn voertuig het verkeer of voetgangers hinderde.
De politie wist mij doodleuk te vertellen dat indien ik van Leuven was, zij mij hadden kunnen opbellen om mijn wagen te verplaatsen maar doordat het een leasingwagen was mij niet konden bereiken en aldus de takeldienst belden.
Deze heeft mijn wagen niet moeten wegslepen (was net ter plaatse toegekomen) maar wist mij wel te vertellen dat deze verplaatsing mij 161€ ging kosten. De politie voegde er aan toe dat ik normaal gezien ook nog eens de boete zou moeten betalen.
Ik heb volle begrip voor de boete die er zal komen maar begrijp geenszins dat ik zomaar takelkosten zou moeten betalen gezien mijn auto geenszins hinderlijk geparkeerd stond.

Wie weet mij hier iets meer over te vertellen?
Hierbij alvast de wettelijke basis :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/102-art4

Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.4.
Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.


Kortom :

Als u afwezig bent, kan én mag de politie uw voertuig altijd laten takelen. Het takelen gebeurt op uw eigen kosten, tenzij u afwezig bent én u reglementair geparkeerd staat. Maar vermits u zélf te kennen geeft, dat uw voertuig foutief geparkeerd stond, is het dus op uw eigen kosten.

Of u daar langdurig of slechts kortstondig in overtreding gestaan hebt, maakt wettelijk gezien niet uit. Ook of uzelf de verkeersovertreding ernstig genoeg achtte om een takeling te rechtvaardigen, maakt hierbij wettelijk gezien niet uit. De verbalisant heeft de inbreuk vastgesteld, en blijkbaar achtte hij/zij die inbreuk wél ernstig genoeg om over te gaan tot het laten takelen ervan. De politie kàn aanvankelijk de moeite proberen te doen om de overtreder proberen te lokaliseren, maar is dat op generlei wijze verplicht. Ook niet aan een particuliere foutparkeerder vlak voor z'n eigen deur (bij wijze van spreken). Het is dus perfect mogelijk dat een verbalisant uit een andere politiezone in een gelijkaardige situatie deze moeite niet doet om een foutparkeerder terwille te zijn. Doch dit terzijde.

Aan het ter plaatse komen zélf, zijn al kosten verbonden (zijnde 161 euro blijkbaar). Zo uw voertuig effectief getakeld geweest was, zouden de kosten ongetwijfeld nog wat hoger zijn uitgevallen.

Aangezien het PV omgekeerde bewijskracht heeft, én uzelf idd. te kennen geeft foutief geparkeerd te hebben gestaan, zou ik u aanraden om die 161 euro + mogelijks boete te betalen. Niet betalen, zou u alleen maar in de rechtbank doen belanden, met als gevolg dat de kosten nóg duurder zouden uitvallen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 04 jan 2018 17:42

En nog in de meeste arrondissementen zijn ook de tarieven van de takeldiensten via een omzendbrief vastgelegd ook de bedragen die mogen gevraagd worden voor een tussenkomst zonder takelen en de tijd die een takelbedrijf heeft om ter plaatse te komen om voor een 'nutteloze' verplaatsing nog betaald te worden.
.../...
Standaard wordt genomen de loodlijnen vanaf de scharnier/kader van de garagepoort naar de openbare weg - elementen die meetellen al of niet een voortuin - al of niet een breed trottoir en breedte van de rijbaan. Uiteraard ook het soort voertuigen die daar binnen en buiten moeten rijden .
Gemeente zal bv gele onderbroken lijnen aanbrengen aan weerszijde of overzijde van de poort.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”