Wat riskeer ik... ?

steven_vg
Topic Starter
Berichten: 53

Wat riskeer ik... ?

#1 , 20 nov 2017 22:19

Ik ben in het verleden verschillende keren veroordeeld voor rijden spijts verval. Heb 8 veroordelingen waarvan 5 voor rijden spijts verval. Nu ben ik nog eens betrapt, maar het is mijn 1ste wettelijke herhaling. Is dat 3 maanden extra dat ik riskeer of is dat het minimum en kan het maximale een pak hoger zijn ? Moet de rechter dat niet verantwoorden als hij mij meer dan 3 maanden geeft ? Ik riskeer toch geen levenslang ?? Realistische antwoorden aub. Ik weet dat ik verkeerd ben geweest en heb heel veel spijt hiervan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2017 12:32

maar het is mijn 1ste wettelijke herhaling.
Wat bedoel je hier juist mee? Rijden spijts verval komt toch sowieso voor de rechtbank? Hoe kan dit dan uw 1ste wettelijke herhaling zijn?
Is dat 3 maanden extra dat ik riskeer of is dat het minimum en kan het maximale een pak hoger zijn ?
De straffen kunnen véél en véél hoger zijn. U riskeert zelfs gevangenisstraf / een boete die in de duizenden euro's kan lopen.
Moet de rechter dat niet verantwoorden als hij mij meer dan 3 maanden geeft?
Ja, maar dat zal niet moeilijk zijn gezien uw verleden.
Ik riskeer toch geen levenslang ??
Toch wel. Dit is wat u concreet riskeert:
Rijden tijdens rijverbod

Wie een rijverbod kreeg en toch blijft rijden, riskeert een gevangenisstraf van 15 dagen tot een jaar en een geldboete van 500 tot 2.000 euro (*) (of één van deze straffen). Daarnaast dreigt ook een bijkomend rijverbod van minstens 3 maanden tot maximum 5 jaar of een levenslang rijverbod.

Vanaf 1 maart 2013 worden die straffen verdubbeld bij herhaling binnen de 3 jaar. Daarmee komt er voor het rijden spijts het verval van het recht tot sturen een identieke recidiveregeling als voor het rijden spijts de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs door het parket die al langer bestond.

(*) Bedragen te vermenigvulden met 6 opdeciemen (vb. 200 x 6 = 1200).
Realistische antwoorden aub. Ik weet dat ik verkeerd ben geweest en heb heel veel spijt hiervan.
Pardon??? Dit is de ZESDE keer dat u rijdt zonder rijbewijs! U hebt er dus helemaal geen spijt van. Het kan u geen bal schelen! Het enige waar je spijt van hebt, is het feit dat je gepakt bent! Sorry, maar een politierechter gaat u absoluut niet geloven dat je spijt hebt. Als je in Dendermonde verschijnt, zou ik mijn hart vasthouden, moest ik van u zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#3 , 21 nov 2017 13:09

Art. 38 Wegverkeerswet
§ 6. Behoudens in geval van artikel 37/1, eerste lid, moet de rechter het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste 3 maanden uitspreken, en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, in de periode van 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de overtredingen bedoeld in de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48 en 62bis, opnieuw één van deze overtredingen begaat.
Wanneer de schuldige binnen 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de in het eerste lid bedoelde overtredingen, twee van deze overtredingen opnieuw begaat, bedraagt het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig ten minste 6 maanden en is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.
Wanneer de schuldige binnen 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de in het eerste lid bedoelde overtredingen, drie of meer van deze overtredingen opnieuw begaat, bedraagt het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig ten minste 9 maanden en is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.
Art. 48 Wegverkeerswet
Met gevangenisstraf (van vijftien dagen tot een jaar) en met geldboete van 500 (euro) tot 2.000 (euro) of met een van die straffen alleen (en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of voorgoed), wordt gestraft, hij die :
1° een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;
Advies: laat u van onmiddellijk na de vaststellingen professioneel bijstaan in uw juridische verdediging.
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 22 nov 2017 09:13

[ Als je in Dendermonde verschijnt, zou ik mijn hart vasthouden, moest ik van u zijn...
niet alleen Dendermonde

tegenwoordig zijn er meer en meer rechters die absoluut niet meer kunnen lachen met zulke inbreuken. En al zeker niet als het een zoveelste recidive is.

meer en meer zie je dan ook levenslange rijverboden en verbeurdverklaringen van wagens.

en terecht !!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2017 10:11

niet alleen Dendermonde
Tja, ik ben uit de streek en ken de reputatie van bepaalde politierechters daar. Met andere arrondissementen heb ik niet zo'n ervaring. Maar meer dan terecht dat men héél streng optreedt tegen dit soort misdaden. Want dit zijn het: als je rijbewijs afgenomen is, is dit om een goede reden: omdat je op dat moment een gevaar was op de weg! Als je dit rijverbod straal negeert, blijf je gewoon een gevaar op de weg en speel je met het leven van andere weggebruikers. Dit toont een totaal gebrek aan respect voor het leven van andere mensen en kan niet zwaar genoeg bestraft worden. Voor mij zou zelfs de wagen van de topic starter verbeurd mogen verklaard worden, zodat hij op zijn minst zijn "wapen" al kwijt is. :evil:

Dit is al de 6e (ZESDE!!!!) keer dat de TS rijdt zonder rijbewijs. Ik begrijp niet dat hij nog maar DURFT zeggen dat het hem spijt... :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 22 nov 2017 10:26

Laatst nog iemand die om die reden 37 maanden gevangenisstraf heeft gekregen en levenslang rijverbod.
Gevangenisstraf is ook uitgevoerd. Persoon is op een adres waar hij verbleef opgepakt.
Wagen werd eveneens met beslag gelegd in opdracht parket ( nieuwe zaak)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 dec 2017 00:12

Dit is al de 6e (ZESDE!!!!) keer dat de TS rijdt zonder rijbewijs. Ik begrijp niet dat hij nog maar DURFT zeggen dat het hem spijt... :evil:
Nope
6de keer dat hij daarop betrapt wordt
Daar moet je véél vaker dan 6 keer voor rondrijden ondanks verval ...


Als het aan mij ligt - en ik ben de politiek een beetje aan het bewerken in die zin - gaan dergelijke overtreders de cel in voor dezelfde periode als hun rijverval / rijverbod (met een minimum van pakweg 48 uur)
Als dat verval levenslang is ... brute pech gehad !

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”