Veroordelingmededeling anders dan alcoholtest werkelijk is

De vr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Veroordelingmededeling anders dan alcoholtest werkelijk is

#1 , 02 dec 2016 12:50

Ik heb een vraag over een boete die ik gekregen heb.

Ik heb onlangs een positieve alcoholtest ondergaan. Ik had toen 0,46mg/l geblazen. Ik verwachtte dus een boete rond 600 euro. Echter recent kreeg ik mijn minnelijke schikking van de politie. 1200 euro! Na research op het internet blijkt deze boete als minnelijke schikking te gelden vanaf 0,50-0,64mg/l.
Ook staat in de boete en op de veroordeling dat ik veroordeeld ben voor een ademtest van tussen 0,50 en 0,64mg/l terwijl ik 0,46mg/l geblazen heb.
Dit is dus geen geldige veroordeling volgens mij. Kan het zijn dat ik dit als procedurefout kan aan kaarten?
Wat zou ik moeten doen? Ik kan niet geloven dat ik veroordeeld kan worden voor iets zwaarder dan ik eigenlijk gedaan heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 02 dec 2016 12:58

Normaal heb je ook een begeleidende brief gekregen met uitleg indien je niet akkoord gaat.
Volg deze procedure, en zet daarbij dat je "maar" 0,46mg/l geblazen hebt, en akkoord zou gaan met een minnelijke schikking hiervoor, maar dus niet met 0,50-0,64mg/l.
Met een beetje geluk, sturen ze daarna een gecorrigeerde versie.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 02 dec 2016 12:58

Is het nu een minnelijke schikking of een veroordeling? U lijkt de termen door elkaar te gebruiken?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2016 14:35

Met een beetje geluk, sturen ze daarna een gecorrigeerde versie.
Maak daar maar van: "Als je behoorlijk wat geluk hebt."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tybo
Berichten: 145

#5 , 05 dec 2016 18:15

Een onmiddellijke inning wordt voorgesteld door de Politiediensten
Een minnelijke schikking wordt voorgesteld door de Politieparketten
Een straf (vonnis) wordt uitgesproken door de Politierechtbank (in eerste aanleg)

Misschien gebeurde de alcoholcontrole tijdens een WODCA-aktie ?

Weet wel dat een minimumboete voor strafbare alcoholintoxicatie normaal begint vanaf 200 x 6 EUR wanneer je gedagvaard wordt en vervolgens veroordeeld wordt (geldboete al dan niet met gedeeltelijk uitstel).

Van wie kreeg je de 'rekening' voorgeschoteld ?? (naar welke dienst moet je het bedrag overschrijven ? DIenst onmiddellijke inningen of de Penale Boeten ?)

PS : indien je niet akkoord gaat met het voorstel, dan kan je uiteraard weigeren te betalen en dan komt de zaak wellicht voor de Rechtbank.
Je kan veroordeeld worden tot het betalen van een geldboete en zelfs tot een rijverbod en uiteraard wordt dit dan vermeld op je strafblad ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”