Maar in Nieuwpoort daarentegen is het verwarrend: eerst kom je borden tegen die aanduiden dat je een zone binnenrijdt waar het betalend parkeren is. Maar naast de plaatsen met laadpunten enkele straten dieper in die zone, staat enkel nog het bordje dat zo'n laadpunt aangeeft. Is het daar dan nog steeds betalend, of worden de ene borden overruled door de andere?
Zonale bepalingen inzake parkeren, gelden in gans de zone, behalve op de plaatsen waar verkeerstekens een andere parkeerreglementering opleggen:
Artikel 65.5.6.
De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Als de laadpunten binnen een zone betalend parkeren dus anders zijn aangegeven, normaal is dat met (een variant van) een bord E9
met als onderbord of opschrift :
of
, of eventueel een opschrift als "Elektrische voertuigen"
Het moet hier dan uiteraard om verkeersborden en onderborden gaan zoals bovenstaande , die effectief in de wegcode toegelaten zijn
Nogal wat steden plaatsten ongestraft illegale verkeersborden aan oplaadpunten (bvb Hasselt).
Aangezien die geen enkele juridische waarde hebben, maar integendeel zelf een inbreuk op de verkeerswetgeving zijn, heffen deze een zonale parkeerreglementering niet op ...
Voorbeeldenvan illegale signalisatie van laadpalen :
Hasselt
Lier:
(de woede van de Tesla rijders is hier onterecht: de signalisatie klopt helemaal niet, het "parkeerverbod" is foutief aangebracht waardoor het niet geldt, het onderbord is illegaal , en er is bovendien nog eens strijdige signalisatie op deze parking ...)
Tielt: