#1 , 28 nov 2015 16:57
Wij wonen in een rijhuis en hebben geen garage. Wij moeten dus, zoals vele anderen in onze straat, onze wagen parkeren op de openbare weg. Daarvoor is een strook voorzien vlak voor de rij huizen (met nog een ruim voetpad/stoep tussen). Je hebt dus de rij huizen, dan een brede strook voetpad( zeker 3m breed) , dan de strook om te parkeren en dan de rijbaan.
Een van onze buurmannen heeft een "garage" waar hij een parkeerverbod opgehangen heeft. Niemand mag dus op het stukje parkeerstrook voor de ingang van zijn "garage" parkeren, behalve hijzelf. Nu is het zo dat zijn "garage" geen echte garage is ... Het is een zeer brede voordeur en er zit ook een brievenbus in. Ik weet niet exact hoe breed ze is, maar ik denk niet dat daar een wagen in past, zelfs geen kleine. Bovendien zie je door een ruitje dat er langs de binnenkant vanalles tegen gestapeld staat (dozen, plastiek zakken). Wij, en nog enkele andere buren, zijn er dus 100% zeker van dat hij zijn "garage" niet als garage gebruikt. Hij rijdt er ook nooit in of uit met zijn wagen, wij denken dat je eigenlijk gewoon rechtstreeks in de living terecht komt. De reden waarom hij dat bordje daar geplaatst heeft is simpelweg omdat hij zelf het plekje (openbare weg!) vlak voor zijn deur wil gebruiken om zijn wagen te kunnen parkeren.
Dit is vrij irritant voor iedereen hier. Wij wonen hier tenslotte allemaal en willen allemaal graag zo dicht mogelijk bij onze woning parkeren. Als er nu écht geen plaats is, ok, dan zal niemand er een probleem mee hebben om eens wat verderop te gaan parkeren ... maar het wordt wél irritant als bepaalde mensen plekjes op de openbare weg gaan opeisen omwille van een leugen, en zulk asociaal gedrag heeft een effect op de gemoedstoestand bij de andere bewoners in de straat. Hij komt reeds klagen wanneer je met je wagen vijf centimeter voor zijn "garage" staat, en als er al eens een wijsneus is die zich er gewoon voor parkeert dan komt hij dreigen met politie, wegslepen e.d. Als ze dan hun wagen weg zetten, dan parkeert hij vervolgens gewoon doodleuk zelf op die plek voor zijn garage (en er dus niet in, want dat gaat niet).
Mijn vragen: Mag deze man dat wettelijk gezien doen? Gezien het feit dat het dus met zekerheid geen echte garage betreft ... Ik bedoel, als je een parkeerverbod plaatst voor een garage moet je die dan ook niet écht gebruiken als garage dwz je voertuig er af en toe in parkeren??
Kunnen ze je wagen wegslepen mocht je ervoor parkeren?
Volgens de man zelf kan de politie je wagen wegslepen als je ervoor parkeert, maar ik vraag me af of de politie niet enkel wegsleept als die persoon ook daadwerkelijk IN of UIT zijn garage moet op dat moment (want dus nooit het geval zal zijn want dat gaat niet)?? Ons buurmeisje zet zich er soms voor, politie is geloof ik al een keer geweest (door hem opgebeld) maar ze hebben niets gedaan ...
Dank!