#14 , 18 apr 2015 01:08
Ik heb ondertussen van de verzekering antwoord gekregen dat ik recht heb op een advocaat en ze hebben mij er ook 1 laten kiezen.
vermits ik dicht bij Sint-niklaas woon en het ook in Sint-Niklaas is dat ik moet gaan, heb ik advocaat gekozen uit Sint-Niklaas, en de huisadvocaat van mijn verzekeringsagent ineens.
Dit is een tekstkopie uit de dagvaarding:
A. als eigenaar van een motorrijtuig nl.: een personenauto dit rijtuig in het verkeer gebracht te
hebben of toegelaten te hebben dat het werd gebracht in het verkeer op de open bare weg of op
terreinen, die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen, die het
recht hebben om er te komen, zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid, waartoe dit
motorrijtuig aanleiding kan geven, gedekt was door een verzekering welke aan de bepalingen van
deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst (art. 1, 2 par.1 , 20, 22 par.1, 24, 28 en 29
van de wet van 21 november 1989 betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake
motorrijtuigen)
B. op de openbare weg als bestuurder of als passagier van een auto, die aan het verkeer deelneemt,
de veiligheidsgordel niet te hebben gedragen op een plaats die ermee uitgerust is (art. 35.1.1. al.1
van het KB van 1 december 1975; art. 29§ 1 lid3 en 38§ 1.3° van de wet betreffende de politie over
het wegverkeer - KB tot coordinatie van 16 maart 1968)
Ik vindt het nogal vreemd, en ik niet alleen dat men mij aanklaagt voor onverzekerd rond te rijden, terwijl ik enkel die moment niet kon aantonen dat ik verzekerd was.
Moet ik normaal niet aangeklaagd worden voor het niet bij hebben van de nodige boorddocumenten?
+ mag ik mijn verklaring of boodschap en vraag naar de rechter op papier zetten, of moet ik dit echt voor een heleboel mensen die ik niet ken en ook aanwezig zijn zelf gaan zeggen, want ik ben daar niet goed in.
ik heb ook gevraagd aan de verzekering tot waar de verdediging van hun kant gaat, of dat enkel voor punt A is, of dat punt B ook wordt opgenomen.
en ik vraag mij af of de rechter rekening kan houden het feit dat ik met punt B niet in orde was omdat ik gedronken had, maar waar ik wel al voor beboet ben?
er zijn mensen die zeggen dat ik over dat drinken best zwijg, ook al ben ik beboet, omdat men anders toch zwaarder gaat straffen.
+ ik vraag me ook af of de politie voor punt A correct heeft gehandeld door dat door te geven, vanplaats "geen groene kaart bij"
tussen niet verzekerd rondrijden en ontbreken van boorddocumenten is toch een groot verschil.