Gisteren werd ik op de E34 staande gehouden door een wagen van de Federale wegpolitie. Ik had ze even daarvoor ingehaald en blijkbaar hebben ze de hele tijd achter me aan gereden. Het was het aan het regenen. Ik kreeg een boete van 165 euro wegens onnodig links rijden en een snelheidsovertreding. Echter bleek bij het controleren van de boorddocumenten dat het verzekeringsbewijs al enkele dagen vervallen was. Vergeten het nieuwe formulier in de auto te leggen.
Voor de snelheidsovertreding en het onnodig links rijden kreeg ik een groen papiertje. Daarop stond
-reële snelheid van 136 km/u bij regen.
-gedurende 10 km onnodig links rijden.
Ik kon kiezen tussen onmiddellijke inning of minnelijke schikking. Ik koos voor onmiddellijke inning en moest dan betalen aan een mobiele banccontactterminal. Voor het niet bijhebben van geldige verzekering kreeg ik een wit formuliertje 'PV-waarschuwing'. De agent zei dat hiermee de kous af was mits ik binnen de twee dagen aan het lokale politiestation mijn geldige verzekeringsdocumenten kon voorleggen.
Nu ga ik de grond niet aanvechten, ik reed inderdaad te snel en op het linkervak (hoewel ik het belachelijk vind dat zoiets in de wegcode staat en het eigenlijk juist veiliger is omdat je zo niet voortdurend van vak moet veranderen met alle risico's vandien, zeker bij regen) en het was aan het regenen waardoor ik de snelheidsmeter beter in het oog moest houden. IK heb trouwens zoals gezegd al betaald en mijn lesje geleerd. Maar het gaat me meer op wat achtergrondinformatie:
-Is onmiddellijke inning hetzelfde als een pv? Zijn er verschillende gevolgen voor mij?
-Ik las ook dat jonge bestuurders strenger gestraft worden. Ik heb nu vier jaar mijn rijbewijs en nog geen enkele boete gehad. Zou dit ook een invloed kunnen gehad hebben op het boetebedrag?
-Ik ben naar een wijkpost van de lokale politie geweest met dus mijn verzekeringsdocumenten en dat waarschuwings-PV. Echter woon ik een kleine politiezone met familieleden die agent zijn en ik wil die boete natuurlijk niet aan de grote klok hangen. Hebben die lokale agenten ook toegang tot PV"s en dergelijke en naar wie stuurt hij dat waarschuwings-PV terug? Is dat rechtstreeks naar de verbaliseerde agent van de federale wegpolitie?
-Bij recidive verdubbelen de boetes las ik. Maar geldt dat ook voor onmiddellijke schikkingen? Want dan moet er toch een centraal bestand zijn waar alle boetes opgeslagen worden. Wie kan daar allemaal bij?
-De vaststelling voor snelheidsovertreding gebeurde visueel. Hij zij wel dat de auto's geijkte snelheidsmeters gebruiken. Maar als er op het groene blaadje staat 'reële snelheid' 136 km/u. Wat dan met de ijkingsmarge van 6%?