Inhouding ziekte uitkering

niempje
Topic Starter
Berichten: 43

Inhouding ziekte uitkering

#1 , 21 feb 2019 13:12

Beste,

Vorig jaar heb ik 2 weken te veel uitkering ontvangen van de mutualiteit.

Nu ben ik sinds de eerste week van januari ziek thuis, en ik heb deze week voor het eerst een uitkering ontvangen. Nu merk ik op dat ik voor 3 weken ziekte in januari nog geen 400€ heb mogen ontvangen. Bij nazicht zie ik dt er 10x 42€ werd ingehouden voor de maand januari.

Ik dacht dat enkel voor achterstallige allimentatie zonder limieten mocht ingehouden worden? Voor andere beslagen is het toch de regel dat er volgens een bepaald inkomen een daaraan vastgesteld percentage mag worden afgetrokken? En dat moet dan volgens mij dan ook nog zijn naar aanleiding van een uitspraak die moet gedaan worden via de rechtbank?

Achterstallige allimentatie dus terzijde gehouden, moet men toch recht hebben op een bestaansminimum of zie ik dat verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 feb 2019 15:29

U hebt dat geld toch al gekregen, weliswaar voor een verkeerde periode. Dat wordt nu verrekend.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2019 15:44

Hoe komt men dat men je teveel heeft uitgekeerd.?

Als je in de fout bent door onjuiste gegevens dan mogen zij dit terug vorderen .

Als een ziekenfonds zelf in de fout gaat, mag ze een uitkering of vergoeding niet meer terugvorderen. Het Grondwettelijk Hof heeft aan die praktijk een einde gesteld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”