Doktersbriefje "terug in verleden"

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Doktersbriefje "terug in verleden"

#1 , 01 jan 2019 14:07

Goedemiddag,

Ten eerste een gelukkig en gezond 2019!

Helaas is mijn jaar niet gezond begonnen en lig ik ziek op de bank.

Ik heb aanstaande donderdag een afspraak kunnen maken bij mijn vaste huisartsen-praktijk, morgen zijn ze dicht maar morgen moet ik officieel gezien weer wel aan het werk.

Nu is mijn vraag; mag een huisarts mij donderdag ook nog ziek schrijven voor woensdag wanneer ik had moeten werken? Mijn briefje moet binnen 48u op kantoor zijn dus dat is geen probleem maar ik ken de regels verder niet en kon het zo 1 2 3 niet vinden.

(De reden dat ik naar mijn vaste praktijk wil is omdat die om de hoek is, huisarts van wacht is een eindje uit de weg en ik vertrouw mezelf niet in de auto op het moment.)

Alvast bedankt voor enige opheldering!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 jan 2019 15:57

huisarts van wacht en huisartsenwachtposten zijn normaal open vandaag

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2019 16:40

huisarts van wacht en huisartsenwachtposten zijn normaal open vandaag
Danku voor uw reactie maar deze zitten niet echt in de buurt hier en ik vertrouw mezelf nu niet in een auto.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jan 2019 17:21

Ik ben geen dokter !

Maar de dokter zelf zal dit uitmaken of je de dag ervoor reeds ziek was, sommige misschien wel en sommige misschien niet.
Er zijn toch nog dokters die je morgen kan bellen om naar je toe te komen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 01 jan 2019 19:54

Je hebt vandaag een afspraak gemaakt.
Een doorsnee dokter zal hierdoor kunnen stellen dat de ziekte niet op donderdag begonnen is, maar vandaag ook al bezig was.

En ja, een dokter mag noteren dat je al langer dan de dag van visite ziek bent.
Deze kan donderdag dus perfect een attest geven dat op vandaag begint (attest zal wel gedateerd staan op 03/01).

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 jan 2019 20:24

Hij kan misschien op het briefje noteren dat je al vandaag afspraak had gemaakt .

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 01 jan 2019 22:03

huisarts van wacht en huisartsenwachtposten zijn normaal open vandaag
Danku voor uw reactie maar deze zitten niet echt in de buurt hier en ik vertrouw mezelf nu niet in een auto.
zij komen ook aan huis hoor :)

kost alleen iets meer, maar dan staat het ziektebriefje wel op vandaag

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jan 2019 10:42

Zoals hierboven gezegd zal alles afhangen van de dokter: hij mag morgen een ziektebriefje schrijven dat vandaag reeds begint, maar hij is daar niet toe verplicht (als hij bijvoorbeeld aanneemt dat je vandaag wel nog arbeidsgeschikt was, kan hij dit weigeren). Mijn huisdokter ziet mij maar één keer in de twee jaar denk ik, dus als ik al eens een briefje nodig heb en ik vertel hem dat ik gisteren ook al ziek was en niet kon gaan werken, zal hij daar geen probleem van maken, aangezien hij wel weet dat ik niet profiteer van de situatie.

Maar als je dus 100% zeker wil zijn, laat je best een dokter van wacht aan huis komen, zodat die NU kan vaststellen dat je ziek bent en dus ook een ziektebriefje kan schrijvan dat vandaag reeds ingaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”