VAPH

SarahChristophe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

VAPH

#1 , 12 dec 2018 11:55

Beste,

In 2016 ben ik gaan samenwonen met mijn vriend die mindervalide is. Gezien hij afhankelijk is van zijn rolstoel hebben wij bij het ziekenfonds geïnformeerd om een lift te plaatsen. Zij hebben ons toen aangeraden af te wachten met de aanvraag in te dienen bij het VAPH tot wij kindjes hebben. Er zou anders geen reden zijn dat wij een lift nodig hadden en wij beneden een slaapkamer konden voorzien en de badkamer enz. ombouwen. Wij hebben toen beslist om de lift te plaatsen met proforma facturen (op aanraden van de leverancier). Ondertussen hebben wij een kindje van bijna 5 maand. Dus toen ik een tijdje zwanger was hebben wij de aanvraag ingediend alsook de goedkeuring ontvangen voor de terugbetaling van de lift. Maar omdat de betalingen van in 2016 dateren voor de goedgekeurde datum van de factuur (12/2017) kan dit niet terugbetaald worden. Er werd ons aangeraden om in beroep te gaan. Ik heb nu zelf beroep aangetekend en dit zou voorkomen begin volgend jaar. We zien het echter niet zitten om hier nog extra kosten te hebben en zouden de zaak zelf verdedigen.

Hebben jullie tips of zaken waarmee ik rekening moet houden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 12 dec 2018 13:04

Dat is erg, maar zo blijkt het VAPH inderdaad te werken :(
Geen ervaring met beroep tegen het VAPH.

Wat zegt de dienst Woonadvies van je mutualiteit hierover? Zij hebben jullie in principe begeleid in de hele procedure van de aanvraag lift. Ons werd van in het begin gezegd dat die datums en termijnen erg belangrijk zijn..
Wie heeft aangeraden om in beroep te gaan en werden daar goede argumenten bijgegeven? Iets over slaagkansen gehoord?

Misschien heeft je mutualiteit een juridische dienst die kan helpen?
Misschien eens informeren bij je rechtsbijstand familiale als je dat hebt?

succes!

artemis
Berichten: 3294

#3 , 12 dec 2018 16:34

Zij hebben ons toen aangeraden af te wachten met de aanvraag in te dienen bij het VAPH tot wij kindjes hebben. Er zou anders geen reden zijn dat wij een lift nodig hadden en wij beneden een slaapkamer konden voorzien en de badkamer enz. ombouwen.
Ik weet dat er zo geredeneerd wordt door de betrokken diensten wat dit betreft, maar hoe werd over die kinderwens gecommuniceerd met de ergotherapeut van Woonadvies mutualiteit?
Als dat een kinderwens op korte termijn was dan ga je niet eerst investeren in een slaapkamer en aangepaste badkamer beneden (waar het VAPH ook subsidies voor geeft) om kort daarna naar boven te verhuizen en alsnog in een huislift te moeten investeren. Dat zijn dubbele kosten voor het VAPH en dubbel werk voor jullie. Dat vind ik alvast een argument om je dossier te verdedigen.

Het blijft een hekel punt waarom de mutualiteit dat toen niet op die manier heeft willen opnemen in een motivatierapport om van de eerste keer een huislift aan te vragen. Die aanvraag had inderdaad kunnen afgekeurd worden maar als je dáár tegen in beroep was gegaan en je zou de lift intussen toch geplaatst hebben, dan hadden je betalingen niet meer kunnen verjaren voor het VAPH. En dat is nu wel gebeurd, omdat de eerste aanvraag van de lift nu later werd ingediend .

Zo begrijp ik de werkwijze van het VAPH. :?

Wil trouwens Woonadvies van je mutualiteit jullie niet begeleiden/adviseren in dat beroep? Dat hebben ze ons toch aangegeven, mocht het nodig geweest zijn.
Wij hebben toen beslist om de lift te plaatsen met proforma facturen (op aanraden van de leverancier)
Met vroegere betalingen en een latere 'eindfactuur' om zo de factuur niet te laten verjaren voor goedkeuring VAPH? Zo zie je maar.
Een bepaalde installateur heeft ons ook zo een werkwijze voorgesteld ja.. Het zijn gladde mannen die liftbedrijven... Sommigen werken met 2 offertes, een duurdere voor het VAPH en een goedkopere zonder VAPH. Ze verdienen goed aan het Vlaams Agentschap :evil:

Reclame

SarahChristophe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2018 12:11

De mutualiteit had ons aangeraden pas de aanvraag in te dienen van zodra er een kindje was om de slaagkansen tot goedkeuring te verhogen. Wij hebben toen ook al onze argumenten aangegeven (zoals de zotte kosten om eerst te verbouwen..)maar toch negatief advies gekregen. We hebben toen ook de aanvraagdocumenten voorgelegd om te starten met een IVF procedure. Misschien kunnen we hier ook mee aantonen dat wij toen al een kinderwens hadden en er mee bezig waren.

De mutualiteit had ons aangeraden om via de ombudsdienst van het VAPH een klacht in te dienen, wat we ook gedaan hebben. Opvallend dat de verwerkingstermijn van deze klacht 3 maand is, wat ook de termijn was om beroep aan te tekenen. Helaas daar ook hetzelfde antwoord gekregen. Volgens de mutualiteit kunnen we geen beroep doen op hun juridische dient, werd gecommuniceerd met mijn partner maar ik vraag het zeker nog eens na! Wat de rechtsbijstand betreft in onze familiale verzekering , komen ze niet tussen omdat dit een contractueel geschil betreft.

Inderdaad, het zijn gladde mannetjes.. Hij had ons toen ook gezegd dat hij in het verleden nog met een proforma factuur heeft gewerkt.. Ik bel hem nog eens op om te horen of hij mij misschien een vergelijkend dossier kan geven, maar ik betwijfel het!

SarahChristophe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2018 12:20

Trouwens, het was het VAPH zelf die ons aangeraden heeft beroep aan te tekenen...

artemis
Berichten: 3294

#6 , 13 dec 2018 15:07

Maar beroep is toch bij de Arbeidsrechtbank?

SarahChristophe
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 dec 2018 16:24

Ja inderdaad, vanwaar de vraag?

Terug naar “Andere”