Sociaal assistente met hoogheidswaanzin?

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Sociaal assistente met hoogheidswaanzin?

#1 , 10 dec 2018 09:41

Beetje rare situatie en een heel verhaal, alvast bedankt aan diegene die de moeite doen om dit te lezen.

Volgens mij heeft mijn moeder te maken met een sociaal assistente die haar boekje serieus te buiten gaat.
Zoek echter toch nog bevestiging alvorens ik mij er eens serieus kwaad (verbaal uiteraard) maak en haar op haar plaats zet.

Mijn moeder heeft een knieprothese laten steken en moet enkele weken op revalidatie.
Alles verloopt vlot, enkel de sociaal assistente die telkens spontaan langskomt doet lastig.
Mijn moeder (al +30 jaar weduwe) heeft een vriend welke een paar jaar ouder is. (65 vs 72)

Assistente bleef er op doorgaan dat het leeftijdsverschil te groot is, dat ze beter iemand jonger zoekt :o
Nog een probleem volgens de assistente is dat ze feitelijk samenwonen en mijn moeder zal opdraaien voor alle kosten die hij ooit zal maken.
Denk hier aan schulden, eventuele opname in rusthuis,.......

Volgens mij niet, aangezien de enkel feitelijk samenwonend zijn. (en er zijn geen schulden)
Dit terzijde is mijn moeder (en wij allemaal) wel bereid dit te doen. Het is immers een koppel en het is normaal dat je voor elkaar zorgt.

Maar waar moeit deze assistente zich mee?
Wat doet die daar? Niemand heeft haar gevraagd.

Moeder heeft haar al gevraagd om niet meer langs te komen en haar commentaar voor zich te houden.
Assistente gaat dan in de verdediging door te zeggen dat zij haar te woord moet staan.
Zij zou er immers over gaan of ze nog wel naar huis kan na haar revalidatie en niet naar een service-flat wegens hulpbehoevend.
Moeder wordt behandeld als een oud vrouwtje, terwijl ze nog zeer vitaal is. 65 is immers niet oud, maar ze wordt wel zo behandeld.

Volgens mij gaat deze serieus haar boekje te buiten.
Ze komt ook enkel langs buiten de bezoekuren, zodat wij nooit rechtstreeks met haar in contact komen.
Maar nu wil ik haar toch eens opwachten om te vragen wat haar bedoelingen zijn. (of ga ik dan mijn boekje te buiten?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2018 10:21

Wat is de reden dat er een sociaal assistente komt ?
Laatst gewijzigd door denlowie op 10 dec 2018 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 10 dec 2018 10:25

Als ik het goed lees is moeder in revalidatie met verblijf (opgenomen)?
Is het een sociaal assistente van de revalidatiekliniek? Iemand van de sociale dienst?
Is daar een ombudsdienst?

Is inderdaad te gek voor woorden.

Reclame

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#4 , 10 dec 2018 11:55

Wat is de reden dat er een sociaal assistente komt ?
Is voor ons ook de vraag.

Volgens die assistente een standaard procedure bij "oudere" mensen.

Opname in die revalidatiekliniek is trouwens volledig vrijwillig.
Enkel op aanraden van de dokter omdat dit de genezing bevorderd.
Meerdere oefensessies per dag, niet constant pendelen tussen kine/dokter/...

Ik zou die assistente gewoon de deur willen wijzen aangezien ze geen enkele reden heeft om zich te bemoeien.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#5 , 10 dec 2018 11:59

Als ik het goed lees is moeder in revalidatie met verblijf (opgenomen)?
Is het een sociaal assistente van de revalidatiekliniek? Iemand van de sociale dienst?
Is daar een ombudsdienst?

Is inderdaad te gek voor woorden.
Is inderdaad een sociaal assitente van de kliniek.

Het merendeel van de patienten zijn 80/90+ en sommigen zitten daar echt zonder familie dat zich erom bekommert, dus daar kan ik nog inkomen dat ze daar wat "helpen".

Maar nu lijkt het gewoon dat die gewoon een extra "klant" zoekt en daarom onbestaande problemen aan het zoeken is.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 10 dec 2018 12:37

In tijden waar de pensioenleeftijd richting 67 jaar of ouder gaat is het hilarisch dat een 65-jarige als een hulpeloze wordt behandeld!
Het antwoord is dan ook eenvoudig:
wat uw moeder persoonlijk wil is wet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3293

#7 , 10 dec 2018 12:51

Meestal zijn dat 'sociaal verpleegkundigen'.
Het is o.a. hun taak om - in dit geval bij uw moeder - te polsen waarmee zij na de hospitalisatie geholpen kunnen worden, en hen daarin wegwijs te maken hoe dat op te starten. Ik denk aan tijdelijke thuisverpleging (om bv te helpen met wassen) en/of tijdelijke thuiszorg.
U kan zeker haar naam te weten komen. U kan haar bellen of een afspraak met haar maken (ze zal maar werken tot 16u). Ik zou een vriendelijk doch kordaat gesprek met haar aangaan.

Indien ze haar boekje blijft te buiten gaan, naar de ombudsdienst voor klacht.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 dec 2018 14:33

Is inderdaad een sociaal assitente van de kliniek.
Uw moeder kan deze persoon perfect de deur wijzen. Gewoon kordaat zeggen: "Mevrouw, ik ben niet gediend met uw bemoeienissen in mijn privéleven. Dit gaat u niets aan. Ik ben enkel hier om te revalideren met mijn knieprothese, dus ik heb enkel nood aan kiné en fysieke verzorging. Ik wens niet van uw diensten gebruik te maken, dus gelieve me met rust te laten."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 10 dec 2018 14:44

als het kan het gesprek van de sociaal assistente in het geniep opnemen, en het eventueel aan haar directie laten horen

eylis
Berichten: 8840

#10 , 10 dec 2018 17:15

Sein de werkgever van de " (a)sociaal assitente" in over de gevoerde gesprekken (partner, samenwoning etc...) . Meldt dat deze persoon ook beweerde tov je moeder dat zij er "over gaat" of je moeder naar een service flat moet of niet. Ik heb zo het vermoeden dat er nog wel andere klachten zullen binnengekomen zijn over deze werknemer.

Terug naar “Andere”