Sociaal statuut zelfstandige: helpers

BaRe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Sociaal statuut zelfstandige: helpers

#1 , 07 dec 2018 16:35

Hallo, ik ben dringend op zoek naar een antwoord op mijn vraag, ik ben ook nieuw, dus geen idee of hier al een vraag over gesteld is.

Dus:

Het sociaal statuut van de zelfstandige: een zelfstandige kan de hulp inroepen van vrienden/familie/kennissen/partner. Bijgevolg vroeg ik mij af of de zelfstandige , het recht heeft om onbeperkt de hulp in te roepen van zelfstandige helpers? Ik bedoel, mag dat 1 helper zijn? 4? of 50?,... .

Alvast bedankt!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2018 16:44

1/het mag geen vennootschap zijn , want een vennootschap heeft geen familie !

kijk op deze website staat het zeer goed uitgelegd.

https://www.unizo.be/starters/advies/in ... ige-helper
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BaRe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 dec 2018 16:52

Ja, maar mijn vraag is, stel - even puur hypothetisch - ik ben zelfstandige bakker, mag ik dan de hulp inroepen van mijn mama, papa, broer, beste vriendin, en de beste vriendin van een vriendin (kennis).
Mag het dus onbeperkt? of zegt de wet iets van: ja je mag 1 helper hebben of maximum 4, of is het echt onbeperkt ? (zoveel als je wilt bv.)

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 07 dec 2018 16:56

Enkel familie, geen vrienden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2018 17:11

En zeer naaste familie , vrouw kinderen broers en zussen, en ze zijn ook sociaal plichtig als zelfstandigen .

Tenzij het occasioneel is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 dec 2018 17:15

En mijn eigen gedacht is dat dit een zeer slecht idee is voor deze helpers, wat werkloosheid en ziekte betreft, en ook een deel pensioen.
Als je een zaak heeft schrijf ze in zoals ieder ander werknemer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”