Wachttijd voor ziektestatuut bij overgang zelfstandig naar bediende

NathalieS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wachttijd voor ziektestatuut bij overgang zelfstandig naar bediende

#1 , 01 dec 2018 14:19

Ik ben overgegaan van een zelfstandige naar een bediende statuut en ben na 4,5maand werken ziek geworden. Mijn ziekte resulteert in meerdere maanden werkonbekwaamheid. Verder heeft mijn werkgever me na 2weken ziekte zonder verdere melding ontslagen, tijdens mijn ziekteverlof met andere woorden.

De vraag is evenwel of ik tijdens deze periode van werkonbekwaamheid resulteer onder het statuut van zelfstandige dan wel onder dit van bediende. Ik heb hierover verschillende benaderingen gehoord. Wie weet er welke de juiste visie is?

Het verschil voor mij als alleenstaande mama is groot en dus wens ik zeker niet zomaar in te gaan op een melding van mijn mutualiteit dat dit sowieso bediende is want ik had slechts 4,5 maand gewerkt als bediende bij de start van mijn ziekte.

Thx voor jullie advies of ervaringen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2018 14:58

voor aanspraak te kunnen maken via het statuut van bediende moet je u wachttijd van 180 werkende dagen hebben, als ik me niet vergis is 8 a 9 maanden werken.

Ik denk dat je uit hoofde van je zelfstandigheid zal trekken.

Maar je ziekenbond kan ook nagaan of er soms geen uitzonderingen bestaan voor u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 01 dec 2018 18:12

bij de overgang van van het ene statuut naar het andere statuut is er soms VERKORTE wachttijd
maar het is allemaal zo ingewikkeld


vrees dat er in u situatie geen verkorte wachttijd is

https://www.incozina.be/sociale-rechten ... rzekering/

Reclame

rico123
Berichten: 176

#4 , 07 dec 2018 16:17

Wat is eigenlijk het verschil tussen op ziekenkas als statuut van zelfstandige of als statuut van bediende?

Mijn vrouw hoorde vandaag ook zo een verhaal bij de kapper van iemand die zelfstandig was en haar job niet meer kon doen en nu op niets recht had van steun ( uitkering ).
Vreemd vind ik dit.

Ik stel deze vraag nu omdat ik met ernstige rugproblemen zit en niet weet wat de toekomst gaat brengen op dit vlak.
Momenteel denk ik dat werken voor een baas niet meer mogelijk gaat zijn omdat ik zelf moet kunnen bepalen wanneer ik recht wil of zit of lig. Sommige dagen zijn zeer slecht en andere dagen slecht maar soms ook redelijk en dan voel ik me zo onnuttig.
Hierdoor denk ik er regelmatig aan om bij controlegeneesheer eens te informeren wat mogelijk is als zelfstandige ( freelance opdrachten administratief vooral ).

Ik wil het topic niet stelen van iemand anders maar kwam dit toevallig tegen en wou hiervoor niet speciaal een nieuw openen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2018 16:28

Het is een hemels breed verschil tussen arbeider en zelfstandige wat ziekte betreft .

1/ wacht tijd , arbeider krijgt gewaarborgd loon en zelfstandige eerste 14 dagen niks( vroeger 3 maanden )

2/ het bedrag !!


Dagbedrag

Bedragen vanaf 1 september 2019

Met gezinslast 59,85 euro

Alleenstaande 47,89 euro

Samenwonende 36,47 euro


als je ziet wat een werknemer krijgt 60 a 70 % van zijn loon !

word wel 6 dagen per week gerekend en word om de 14 dagen uitbetaald .

Een alleenstaande met nog geen 48€ per dag en dit eind 2018 !!!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 07 dec 2018 17:14

47,89 x 26 dagen per maand gemiddeld in de zesdageweek = 1245,14 euro
er zijn werklozen ( vroegere werkNEMERS) die het met een pak minder moeten stellen

gezinshoofd is 1 556,10 euro per maand zelfstandige

bij werknemer is het niet 60 a 70 % maar 60% zonder meer

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2018 17:19

47,89 x 26 dagen per maand gemiddeld in de zesdageweek = 1245,14 euro
er zijn werklozen ( vroegere werkNEMERS) die het met een pak minder moeten stellen

gezinshoofd is 1 556,10 euro per maand zelfstandige

bij werknemer is het niet 60 a 70 % maar 60% zonder meer
Dit is juist, maar de kosten bij een zelfstandige is veel meer, om maar één te noemen hun zelfstandige bijdragen lopen wel verder hé .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rico123
Berichten: 176

#8 , 08 dec 2018 11:44

47,89 x 26 dagen per maand gemiddeld in de zesdageweek = 1245,14 euro
er zijn werklozen ( vroegere werkNEMERS) die het met een pak minder moeten stellen

gezinshoofd is 1 556,10 euro per maand zelfstandige

bij werknemer is het niet 60 a 70 % maar 60% zonder meer
Dit is juist, maar de kosten bij een zelfstandige is veel meer, om maar één te noemen hun zelfstandige bijdragen lopen wel verder hé .
Ik vond onderstaande terug:

Wat met mijn sociale bijdragen als ik ziek ben?
Als je ziek bent, kan je vragen om geen sociale bijdragen meer te moeten betalen (gelijkstelling wegens ziekte).

Je blijft dan wel nog sociaal verzekerd en hebt dan nog altijd recht op een pensioen, gezinsbijslag, en ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Voorwaarden
Je hebt je zelfstandige beroepsactiviteit volledig stopgezet.
Je bent als arbeidsongeschikt erkend door de adviserend geneesheer van je ziekenfonds.

Hoe aanvragen?
Je kan gelijkstelling wegens ziekte aanvragen bij je socialeverzekeringsfonds of bij het RSVZ.

Voeg bij je aanvraag de volgende documenten:

het attest van arbeidsongeschiktheid dat je ziekenfonds doorstuurt
een bewijs dat je je sociale bijdragen betaald hebt
het bewijs dat je je zelfstandige activiteit hebt stopgezet

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 08 dec 2018 14:19

inderdaad bij langdurige ziekte kan men zeker vragen om de sociale bijdragen te laten stopzetten
( het zijn kwartaalbijdragen )

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 dec 2018 15:29

Ja als je u activiteiten stopzet !!
Maar veel zelfstandigen zijn jaren ziek maar blijven hun zaak open te houden via hun vrouw of werknemers!

Klant gehad jaren ziek, was frituur uitbater en met één personeelslid open gehouden, die heeft altijd verder zijn sociale kas betaald, is nu in pensioen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 08 dec 2018 17:34

als ze hun zaak openhouden dan blijft er geld binnenstromen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 dec 2018 20:05

als ze hun zaak openhouden dan blijft er geld binnenstromen
Geld binnenstromen als je weet heeft van 12000 faillissementen per jaar, en duizenden die stoppen met een pak schulden !

Ik begrijp dat werknemers een ander gedacht er over hebben .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#13 , 08 dec 2018 21:00

als je ziek bent, en er stroomt niet voldoende geld binnen, dan stop je toch met betaling van de sociale bijdragen voor zelfstandigen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 dec 2018 21:10

als je ziek bent, en er stroomt niet voldoende geld binnen, dan stop je toch met betaling van de sociale bijdragen voor zelfstandigen
Als je stopt ben je u zaak kwijt, en ziek zijn dit kan een maand duren maar ook 2 jaar en dan terug kunnen werken, ik spreek uit ervaring van oude klanten van mij, je stop zomaar geen zaak waar al je hebben en goed in zit + een pak schulden, wanneer je stopt je alles kwijt bent.

Ik heb teveel zelfstandigen zien ten ondergaan, en zelfs meerdere weten naar het OCMW weten gaan!

En niet alles wat blinkt is Goud !!!

Mocht je nu de horeca uitbaters weten die nu onder de armoede grens leven, je zou echt verschieten !

En weet je wie van al deze toestanden de grootste slachtoffers zijn ????

Wel de leveranciers, met pakken geld te goed.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”