Wachttijd voor ziektestatuut bij overgang zelfstandig naar bediende

NathalieS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wachttijd voor ziektestatuut bij overgang zelfstandig naar bediende

#1 , 01 dec 2018 14:19

Ik ben overgegaan van een zelfstandige naar een bediende statuut en ben na 4,5maand werken ziek geworden. Mijn ziekte resulteert in meerdere maanden werkonbekwaamheid. Verder heeft mijn werkgever me na 2weken ziekte zonder verdere melding ontslagen, tijdens mijn ziekteverlof met andere woorden.

De vraag is evenwel of ik tijdens deze periode van werkonbekwaamheid resulteer onder het statuut van zelfstandige dan wel onder dit van bediende. Ik heb hierover verschillende benaderingen gehoord. Wie weet er welke de juiste visie is?

Het verschil voor mij als alleenstaande mama is groot en dus wens ik zeker niet zomaar in te gaan op een melding van mijn mutualiteit dat dit sowieso bediende is want ik had slechts 4,5 maand gewerkt als bediende bij de start van mijn ziekte.

Thx voor jullie advies of ervaringen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2018 14:58

voor aanspraak te kunnen maken via het statuut van bediende moet je u wachttijd van 180 werkende dagen hebben, als ik me niet vergis is 8 a 9 maanden werken.

Ik denk dat je uit hoofde van je zelfstandigheid zal trekken.

Maar je ziekenbond kan ook nagaan of er soms geen uitzonderingen bestaan voor u.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 01 dec 2018 18:12

bij de overgang van van het ene statuut naar het andere statuut is er soms VERKORTE wachttijd
maar het is allemaal zo ingewikkeld