belgische invaliditeitsuitkering + spaanse invaliditeitsuitkering

descongelate
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

belgische invaliditeitsuitkering + spaanse invaliditeitsuitkering

#1 , 30 nov 2018 20:23

Beste

Ik ontvang sinds 2016 een invaliditeitsuitkering (chronisch ziekte/handicap). Voor dat ik onder invaliditeit viel, had ik een aantal jaren in België gewerkt. Ik werd arbeidsongeschikt en na één jaar viel ik onder invaliditeit (die hoogstwaarschijnlijk blijvend is)

Ik ben van Spaanse afkomst en voor dat ik naar België emigreerde, had ik ook in Spanje een aantal jaren gewerkt. Ik kreeg plots deze week een brief van de Spaanse sociale zekerheid met een verklaring van "permanente invaliditeit" en een toekenning van een kleine uitkering op basis van de jaren die ik in Spanje had gewerkt. Dit had ik zelf nooit aangevraagd: de Belgische sociale zekerheid nam contact op met de Spaanse sociale zekerheid toen ik onder invaliditeit viel en gaven mijn gegevens door (medische informatie inbegrepen want de invaliditeit in Spanje werd herkend door een medische jury en met een diagnose daarbij) Ik nam contact met de mutualiteit op om te vragen of mijn huidige Belgische invaliditeitsuitkering compatibel was met de Spaanse. Ze stuurden een antwoord terug om te melden dat ik vanaf december een ander bedrag ga krijgen met een serieuze vermindering van de uitkering (bijna gehalveerd!)

Mijn concrete vraag is: worden de twee uitkeringen geprorateerd? Kan mijn uitkering zomaar verminderd worden? Ik had informatie gevonden op de website van de Europese Unie dat men rechten voor uitkeringen (pensioen en invaliditeit) binnen verschillende landen van de EU kan opbouwen. De situatie is kafkaiaans: had ik in Spanje nooit hebben gewerkt zou ik mijn gewone invaliditeitsuitkering kunnen blijven ontvangen. Nu ga ik minder krijgen (de uitkering van Spanje wordt in België belast) en ik moet elk jaar een hoop van administratie doen vanuit België voor de Spaanse sociale zekerheid. En er zijn veel meer implicaties: Spanje kent gradaties bij invaliditeit toe en uitkeringen die anders zijn dan hier in België. En het is permanent maar kan herzien worden, wat effectief zou betekenen dat ik naar Spanje voor een medische jury zou moeten gaan.

Ik ben redelijk wanhopig en niemand lijkt om een duidelijk antwoord te kunnen geven. Volgens mij maakt de mutualiteit een fout en mijn belgische uitkering zou niet gehalveerd moeten worden! Hartelijk bedankt voor enige input!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding