Sociaal verlof

Cindyfamaey
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sociaal verlof

#1 , 27 nov 2018 16:10

Geachte,

Ik heb een zoontje van 4maand oud gisteren avond had hij hele hoge koorts en heb meteen naar het werk gebeld dat ik de nacht zou afwachten en zien hoe het smorgens met hem gesteld zou zijn, de volgende ochtend (vandaag) was de koorts er nog steeds en heb ik het werk verwittigd dat ik niet kon komen aangezien ik met mijn zoontje naar het ziekenhuis zou gaan.. de diagnose: rsv.. hij mag een week niet naar de onthaal moeke. De kinderarts heeft mij een brief sociaal verlof voorgedchreven van 27 tot en met 30 ik bel terug naar mijn werk en hier zeggen ze dat ik maar 2 dagen sociaal verlof kan opnemen omdat dit zo intern bij hun gedaan word.. ik dacht dat iedereen recht had op 10dagen mits een bewijs? Hoe zit dit? Mijn kind heeft speciale zorgen nodig nu.. en heeft nood aan zijn moeder..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 27 nov 2018 16:19

Sociaal verlof is een gunst van je werkgever, is geen enkele verplichting.
Je werkgever geeft je nu 2 dagen, waarin je dus een oplossing kunt zoeken voor de resterende dagen.
Bij veel bedrijven moet je dit opnemen van je eigen verlofdagen, of zelfs onbetaald.
Dit laatste is dan "verlof om dwingende redenen", en daarvan heb je inderdaad recht op 10 onbetaalde dagen per jaar.

Je zoontje is in goede handen in het ziekenhuis normaal gezien.
Een fijn gevoel is het niet (en geloof me, ik weet er alles van...), maar veel kun je daar niet echt doen (behalve voeden, als borstvoeding zou geven).
Indien dit laatste van toepassing is, heeft elk ziekenhuis normaal een afdeling waar je afgekolfde melk kunt binnenbrengen.
In geval van RSV is afkolven + fles zelfs beter voor het kind (in de meeste gevallen).

Dit geldt trouwens ook voor een ziek kind in het algemeen: de dag van ziekte is inderdaad onvoorzien (en geeft je recht op toegestane afwezigheid). De rest van de ziekteperiode niet, je hebt immers tijd om een opvang te regelen (en bij veel mutualiteiten krijg je dit "gratis").

Cindyfamaey
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2018 16:21

Sociaal verlof is een gunst van je werkgever, is geen enkele verplichting.
Je werkgever geeft je nu 2 dagen, waarin je dus een oplossing kunt zoeken voor de resterende dagen.
Bij veel bedrijven moet je dit opnemen van je eigen verlofdagen, of zelfs onbetaald.

Je zoontje is in goede handen in het ziekenhuis normaal gezien.
Een fijn gevoel is het niet (en geloof me, ik weet er alles van...), maar veel kun je daar niet echt doen (behalve voeden, als borstvoeding zou geven).


Dankuwel
Groetjes

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2018 16:30

Heu... Sinds wanneer is sociaal verlof een gunst? Voor zover ik weet heeft een werknemer RECHT op 10 dagen sociaal verlof / verlof om dwingende reden, per jaar! Zie het koninklijk besluit van 11 oktober 1991.

MAAR!!! Sociaal verlof dient om verlof te krijgen bij een ONVOORZIENE omstandigheid! Als je op voorhand weet dat uw kind ziek is en mogelijk de dag erna nog ziek zal zijn, is dit niet meer onvoorzien! Je zou die eerste dag nog kunnen betwisten (je weet immers niet of het kind de dag erna al dan niet zal ziek zijn), maar de tweede dag is geen onvoorziene omstandigheid meer. Je kind was immers de dag ervoor ook al ziek, dus voor de tweede dag had je opvang kunnen regelen, of zelf verlof kunnen nemen.

Dus ja, je hebt recht om 10 dagen sociaal verlof, maar neen, je kan deze niet opeisen als het niet om een onvoorziene gebeurtenis gaat. Het is niet de bedoeling dat je bijvoorbeeld 2 keer 5 dagen sociaal verlof opneemt omdat uw kind 2 keer in het jaar ziek thuis is geweest. Het onvoorziene karakter is echt nodig om recht te hebben op zo'n dag sociaal verlof.

Wat wel een "gunst" kan zijn van de werkgever, is het "soepel toekennen" van sociaal verlof. Mijn werkgever staat bijvoorbeeld to dat je sociaal verlof neemt als je kind een onderzoek in het ziekenhuis moet ondergaan. In principe is zo'n onderzoek gepland, en dus niet onvoorzien, en hoeft de werkgever hier geen sociaal verlof voor toe te staan. In die zin heeft Blaatpraat wel gelijk dat die tweede dag sociaal verlof die je kon opnemen, een gunst van de werkgever is, aangezien het hier niet meer om een onvoorziene gebeurtenis ging...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”