Niet opnemen van wettelijke vakantiedagen bij nieuwe werkgever

Andre1030
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Niet opnemen van wettelijke vakantiedagen bij nieuwe werkgever

#1 , 15 nov 2018 10:38

Onlangs is mijn vriendin gestart bij een nieuwe werkgever.

Details:

2017

12 maanden fulltime gewerkt voor werkgever A, dus 20 wettelijke vakantiedagen opgebouwd voor 2018.

2018

Op 31/3/18 is het tijdelijke contract bij werkgever A beeindigd. Tijdens deze 3 maanden heeft ze geen vakantiedagen opgenomen, De 20 vakantiedagen zijn aan haar uitbetaald.

Op 1/9/18 is zij gestart bij werkgever B. Daar heeft ze in oktober 8 vakantiedagen opgenomen. Voor deze 8 dagen heeft haar nieuwe werkgever haar loon doorbetaald. De overige 12 dagen zou ze liever niet opnemen, en gewoon gaan werken.

Deze 12 dagen kan ze niet meenemen naar 2019 (geen probleem voor mijn vriendin), Maar bovendien stelt de personeelsdienst van haar huidige werkgever dat er in 2019 een terugbetaling zal volgen voor het volledige bedrag van haar vakantiedagenattest (20 dagen)! Is dit correct? Mij lijkt dat ze enkel de 8 vakantiedagen zou moeten terugbetalen die bij de nieuwe werkgever zijn opgenomen.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2018 12:00

Beste,

Daar je vriendin volledig vrijwillig haar verlof niet opneemt kan het enkel vakantiegeld (die reeds werd uitbetaald door de vorige werkgever) nog verrekend worden in 2019. Dus de volledige twintig dagen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 15 nov 2018 15:34

Lijkt mij inderdaad correct te zijn.
Enkel als je vriendin deze dagen niet zou opnemen door overmacht (ziekte bijvoorbeeld), zou de nieuwe werkgever ze moeten uitbetalen (en nadien verrekenen, volgend jaar).

U zegt trouwens dat ze 20 dagen is uitbetaald door de vorige werkgever.
De 3 maanden van dit jaar zijn niet uitbetaald dan? Die geven recht op 5 dagen hé.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2018 16:52

Volgens mij moet zij maar die 8 dagen van oktober terug betalen aan de nieuwe werkgever omdat hij haar doorbetaald heeft !.

En die maanden van dit jaar dit is voor volgend jaar.
Waarom ook de bedienden hun systeem niet gelijk maken zoals voor de arbeiders, veel doorzichtiger dan voor de bedienden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Andre1030
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2018 13:16

Ik zou zelf geen enkel goed argument kunnen bedenken waarom door haar nieuwe werkgever de volledige 20 dagen ingehouden zouden moeten worden in 2019.

Ze heeft slechts vooor 8 dagen een dubbele betaling gekregen: 1 x via de vakantiegeld vooruitbetaling door haar vorige werkgever, en 1 x door haar nieuwe werkgever die haar loon doorbetaalde voor deze dagen. Waarom dan voor 20 dagen corrigeren volgend jaar?

Ik vind het inderdaad het allemaal uiterst ondoorzichtig.... Ik heb geen enkele webpagina kunnen vinden waar de regelgeving hierover duidelijk beschreven is.


Voor de volledigheid: de 5 vakantiedagen die ze voor 2019 heeft opgebouwd, heeft ze ook correct uitbetaald gekregen door haar vorige werkgever. Hier is geen discussie over.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2018 14:19

Dag Andre,

Enkel vakantiegeld dient om de dagen te verlonen waarop ze verlof nam. Ik probeer een simpel voorbeeld:

Er zijn 200 werkdagen in een jaar.

Werknemer 1:
Werkt 200 dagen = uitbetaling 200 dagen

Werknemer 2:
werkt 180 dagen + 20 dagen verlof = uitbetaling 200 dagen

Werknemer 3:
Werkt 192 dagen + 8 dagen verlof = uitbetaling 200 dagen

Werknemer 4:
Werkt 100 dagen zonder verlof bij WG1 = uitbetaling 100 dagen + 20 verlofdagen
Werkt 92 dagen + 8 dagen bij WG2: 100 dagen uitbetaald
Totaal : 220 dagen uitbetaald - 20 afhouding vakantiegeld = 200 dagen betaald

Dit is natuurlijk sterk vereenvoudigd maar begrijpt u dit voorbeeld? Werknemer 3 zou anders minder verloond worden dan werknemer 4 voor dezelfde prestaties.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2018 14:22

Nog een kleine opmerking, indien ze onvrijwillig deze dagen niet kon opnemen is er nog een andere regeling.

Andre1030
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2018 22:35

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ze zal de dagen nu gaan opnemen.

Terug naar “Andere”