66 procent handicap werkende maar problemen

foodstacks
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

66 procent handicap werkende maar problemen

#1 , 14 nov 2018 11:36

Hallo,

Ik heb deze week wat gesprekken.

Situatie is als volgt. ik ben een persoon met autisme en was tot men 21 jaar Medisch gezien ook minstens 66 procent gehandicapt(officieel gezien wel nog steeds minstens 66 procent gehandicapt) Heb daarnaast 9 punten zelfredzaamheid van de FOD waardoor ik naast mijn loon nog een integratietegemoetkoming ontvang.

Ik werk sinds 19 september 2016 en sinds vorig jaar 30 uur per week. Ik merk echter dat ik het alweer beu ben zoals ik ook school beu was na een tijdje. Ik ben iemand die alles heel snel beu geraakt en dit resulteert dan in een hoop stress thuis en een gedemotiveerde werkende. ik vrees dat ik het niet lang zal kunnen uithouden. aangezien ik nu op een werk ben die wat aangepast voor mij is(wel officiële circuit) en waar mijn pa ook werkt zal ik deze kans niet meer hebben.

Daarom denk ik aan vrijwilligerswerk te doen en dit elk jaar te evalueren of dit wel past voor me. Ik weet niet of ik nog op het normale arbeidscircuit kan werken. De reden waarom ik dat zeg is omdat ik nu al enorme stresshoeveelheden moet aanvaarden en ik af en toe daardoor thuis zit.

Mijn vraag is nu het volgende

Kan ik direct als ik nu stop met werken aanspraak maken terug op inkomensvervangende tegemoetkoming als ik me medisch terug laat minstens 66 procent bperkt ben? zoja is dit dan omwille van wat ik afgelopen jaren verdiende verminderd? Zijn er andere opties? Zal ik nog opgeroepen worden door de vdab?

alvast bedankt voor uw hulp.

Mvg,

I

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Solome
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 nov 2018 22:13

IVT/IT van de DGPH FOD Sociale zaken is geen sociale bijstand, deze tegemoetkomingen worden vaak ook door ambtenaren en juristen verward met de vergoeding bij ziekte en arbeidsongeschiktheid en/of invaliditeit tengevolge van arbeidsongevallen en/of beroepsziekten die worden uitbetaald door het ziekenfonds.
Kijk ook eens op de site van HZIV, de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering:
https://www.caami-hziv.fgov.be/nl

foodstacks
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2018 13:10

IVT/IT van de DGPH FOD Sociale zaken is geen sociale bijstand, deze tegemoetkomingen worden vaak ook door ambtenaren en juristen verward met de vergoeding bij ziekte en arbeidsongeschiktheid en/of invaliditeit tengevolge van arbeidsongevallen en/of beroepsziekten die worden uitbetaald door het ziekenfonds.
Kijk ook eens op de site van HZIV, de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering:
https://www.caami-hziv.fgov.be/nl
Dat was eigenlijk mijn vraag niet. Want dit gaat niet over werkinvaliditeit dit gaat over algemene invaliditeit.
Ik heb autisme.
Ik ben levenslang gewezen op een integratietegemoetkoming van 9 punten(dus schaal 2) die ik nu ook nog steeds volledig ontvang.

Daarnaast ik werk nu en dus daardooor medisch gezien ben ik niet meer minstens 66 procent gehandicapt(maar officiëel ben ik nog steeds zo ingeschreven). Ik heb recht op alle sociale toestanden en bij sommige afhankelijk van het inkomen(verhoogde tegemoetkoming, sociaal tarief electriciteit en gas, social tarief telecom, korting op rsz etc...)

De vragen die ik wou stellen:
Kan je als je al gewerkt hebt je weer medisch laten verklaren op minstens 66 procent zodoende dat ik toch weer inkomensvervangende tegemoetkoming kan krijgen(wat in mijn geval al zo was tot ik werkte(ik heb nog nooit werkloosheidsvergoeding gehad))

Hoe lang duurt die procedure dan?
En wat met de inkomstens van bv dit jaar? Zal dit in mindering worden gebracht?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 22 nov 2018 16:42

Beste,

Als u werkt en u wordt ziek, dan heeft u recht op uitkeringen ten laste van het ziekenfonds en dit zolang u als zodanig erkend wordt. Wordt u niet meer erkend door uw ziekenfonds, dan heeft u mogelijk recht op werkloosheidsuitkeringen. Indien u geen recht meer heeft op een sociale zekerheidsuitkering, kan u mogelijk rechten openen op een uitkering ten laste van de FOD.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Andere”