ziekte en recupuren

sylvia50
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ziekte en recupuren

#1 , 09 nov 2018 20:33

Beste,

Ik werk onder een wisselend uurrooster; met een gemiddelde van 37 uur per week;
dwz soms werk ik 42 uur en de week daarna 36 uur (afhankelijk van het uurrooster die door het bedrijf werd opgemaakt), dus in de week met 42 uur, leg ik als het ware een potje aan met 5 meeruren, in de week met 36 uur, wordt er 1 meeruur van dit potje genomen.Om het potje ongeveer op 0 te houden wordt er geregeld een dag 'GD - geen dienst' door de planning ingeroosterd.
Nu ben ik onlangs langdurig ziek geweest; in de periode dat ik een uitkering van het ziekenfonds ontving werd er meeruren van mijn 'potje' genomen twv 1 dag; (dus niet in de periode van het gewaarborgd loon). Ik werd wel volledig vergoed door het ziekenfonds, dus voor de maand (21 werkdagen); door het bedrijf werden er maar 20 werkdagen in rekening gebracht en dus 1 dag meeruren uit het potje genomen.

volgens mijn werkgever is dit volledig legaal, omdat ik in een variabel uurrooster werk en deze dag geen dienst reeds op de planning stond
volgens mij mag dit niet, omdat de wet bepaalt dat ingeval van arbeidsongeschiktheid (zoals ziekte) de uitvoering van de arbeidsovereenkomst geschorst wordt en dit betekend volgens mij dat men overal moet afblijven (vb. vakantiedagen - recupuren) met uitzondering van feestdagen.

Wie heeft in deze gelijk?

alvast dank.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding