Uitkering in het buitenland

PeVerb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitkering in het buitenland

#1 , 15 sep 2018 06:46

Beste,

Ik heb een vraag met betrekking tot uitkering in het buitenland.

Voor mijn werk zal ik naar Spanje worden geëxpatrieerd. Mijn vrouw heeft een uitkering bij de mutualiteit omdat ze 66+ invaliditeit heeft.
Bovendien is ze gedekt onder de verzekering van mijn bedrijf, indien er zich gezondheidsproblemen zouden voordoen in Spanje.
Het gaat er hier echter over, om de maandelijkse uitkering niet te verliezen.

Hierbij heb ik volgende vragen.
- Als mijn vrouw gedomicilieerd blijft in België, kan zij dan meer dan 90 dagen per kalenderjaar bij mij in Spanje verblijven en blijven genieten van haar uitkering? Moet dit telkens opnieuw aangevraagd worden? Is er eventueel een uitzondering mogelijk?
- Als mijn vrouw niet gedomicilieerd is in België, maar bij mij in Spanje, kan zij dan uitkering genieten in Spanje?

Graag had ik uw advies hierbij gevraagd.

Met vriendelijke groeten,
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 sep 2018 00:52

Beste,
- Als mijn vrouw gedomicilieerd blijft in België, kan zij dan meer dan 90 dagen per kalenderjaar bij mij in Spanje verblijven en blijven genieten van haar uitkering? Moet dit telkens opnieuw aangevraagd worden? Is er eventueel een uitzondering mogelijk?
In regel niet, tenzij specifieke voorwaarden voldaan zijn (zoals een ziekenhuisopname of indien een bloedverwant in opdracht van de Staat naar het buitenland moet). Uitzonderingen kunnen gemaakt worden door de bevoegde minister, maar doorgaans doet de administratie daar moeilijk over.
- Als mijn vrouw niet gedomicilieerd is in België, maar bij mij in Spanje, kan zij dan uitkering genieten in Spanje?
Peter
Neen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

PeVerb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2018 10:29

Hoi Ghentian,

Bedankt voor je antwoord.

Als ik het goed heb begrepen, betekent dit dus, indien ik bij mijn vrouw in Spanje wil zijn, ze haar uitkering moet laten vallen.
Is hier echter geen andere mogelijkheid? Moeten de 90 dagen aangevraagd worden? Stout vraagje: Wat zijn de consequenties bij een niet-aanvraag?

Groeten,
PeVerb

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 22 sep 2018 22:41

Terugbetaling van de ontvangen vergoedingen + een fikse boete.
Laat iemand eens bij ziekenfonds navraag doen met een fictieve case.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 23 sep 2018 19:48

Bij verhuis binnen een land van de EU is het normaal voldoende dat men de adviserend arts van het ziekenfonds de adreswijziging meldt.
De verdere opvolging gebeurt dan door een spaanse adviserend arts
Natuurlijk moet men eerst alles goed op voorhand bij het ziekenfonds navragen

Een feitelijke scheiding kan wel leiden tot een lagere vergoeding,dus wel opletten dat het niet op een feitelijke scheiding gaat lijken
Alhoewel die kans klein is, want dan zou zij voordien al uitkeringen met gezinslast moeten ontvangen hebben. Kans bestaat dat bij een "feitelijke" scheiding haar uitkeringen zelfs iets zouden stijgen als ze geen gezinshoofd is.
Bij verhuis naar een land waar er geen bilaterale overeenkomsten mee zijn, kan het inderdaad tot gevolg hebben dat de ziektevergoeding wordt stopgezet ( ik denk bv aan Zuid-Amerikaanse landen )

josi
Berichten: 551

#6 , 24 sep 2018 15:12

Definitief verblijf in het buitenland
Verblijf je definitief in het buitenland en ben je dus niet langer in België gedomicilieerd?

De inkomensvervangende tegemoetkoming kan je niet langer ontvangen als je definitief in het buitenland verblijft. Je moet hiervoor gedomicilieerd zijn in België en er werkelijk verblijven.

Je kan de integratietegemoetkoming of tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (Wallonië en Brussel) wel verder ontvangen, onder 2 voorwaarden:

• je bent in België nog steeds ten laste van de gezondheidszorgen (als titularis of als persoon ten laste). Er is echter een overgangsperiode van 90 dagen voorzien voor personen die niet aan die voorwaarde voldoen;

• je bent gedomicilieerd op het grondgebied van een lidstaat van de Europese Unie of van Zwitserland.

Aanvraag definitief verblijf
Meld dit via het contactformulier en bezorg de DG Personen met een handicap volgende documenten:

een bewijs van aansluiting (attest van ziekenfonds of RIZIV als bewijs dat je ten laste bent van het Belgisch stelsel inzake gezondheidszorgen), en
een bewijs dat je gedomicilieerd bent op het grondgebied van een lidstaat van de Europese unie of van Zwitserland (via bevolkingsdienst stad of gemeente).
ONLINEDIENSTEN
My Handicap
Instellingen
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
Interessante links
DG personen met een handicap
Tags

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 24 sep 2018 18:08

Definitief verblijf in het buitenland
Verblijf je definitief in het buitenland en ben je dus niet langer in België gedomicilieerd?

De inkomensvervangende tegemoetkoming kan je niet langer ontvangen als je definitief in het buitenland verblijft. Je moet hiervoor gedomicilieerd zijn in België en er werkelijk verblijven.

Je kan de integratietegemoetkoming of tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (Wallonië en Brussel) wel verder ontvangen, onder 2 voorwaarden:

• je bent in België nog steeds ten laste van de gezondheidszorgen (als titularis of als persoon ten laste). Er is echter een overgangsperiode van 90 dagen voorzien voor personen die niet aan die voorwaarde voldoen;

• je bent gedomicilieerd op het grondgebied van een lidstaat van de Europese Unie of van Zwitserland.

Aanvraag definitief verblijf
Meld dit via het contactformulier en bezorg de DG Personen met een handicap volgende documenten:

een bewijs van aansluiting (attest van ziekenfonds of RIZIV als bewijs dat je ten laste bent van het Belgisch stelsel inzake gezondheidszorgen), en
een bewijs dat je gedomicilieerd bent op het grondgebied van een lidstaat van de Europese unie of van Zwitserland (via bevolkingsdienst stad of gemeente).
ONLINEDIENSTEN
My Handicap
Instellingen
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
Interessante links
DG personen met een handicap
Tags

Het gaat waarschijnlijk niet om een integratietegemoetkoming of tegmoetkoming hul aan bejaarden ( FOD sociale zekerheid ) maar om ziekte/invalidititeitsuitkeringen van het ZIEKENFONDS ( daar geldt een andere wetgeving voor )

josi
Berichten: 551

#8 , 25 sep 2018 09:20

Jefke007,er staat toch duidelijk bij dat je de integratietegemoetkoming en de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden wel kan blijven ontvangen onder 2 voorwaarden,dit staat trouwens op de site van Fod.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 25 sep 2018 12:14

de echtgenote van topicstarter ontvangt m.i. GEEN enkele vergoeding van de FOD , maar van het ziekenfonds ( dit valt onder een andere wetgeving )

Terug naar “Andere”