sociale zekerheid

scotty
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

sociale zekerheid

#1 , 11 sep 2018 10:52

Na mijn pensionering willen wij emigreren naar de Filipijnen om daar permanent te verblijven.

Volgens de informatie die ik kan terugvinden blijven wij niet langer verzekerbaar bij eventuele ziekte kosten.

Hebben wij dan terug recht op ziekteverzekering om eventueel eventjes terug te keren naar België en eventueel een operatie te ondergaan of andere zware medische ingrepen.
Dit zonder dat wij ons terug laten domiciliëren in België.
Ik vind bitter weinig terug over deze materie op het internet.

Bij verblijf in een ander Europees land is er informatie te over.

Een privé hospitalisatie is een alternatief , maar alles is niet gedekt en is begrensd.

Graag alle nuttige informatie over dit topic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 sep 2018 21:25

Beste

Als u naar het buitenland verhuist wordt u daar Fillipijns resident. Uw Belgsche aansluiting wordt afgesloten. U draagt ook niet meer bij voor de Belgische ziekteverzekering dus kan u er ook niet meer van genieten.

Tenzij u terug naar België verhuist en u terug een aansluiting krijgt.

Buiten europa:

– Je verhuist naar een land buiten europa en ja gaat er ook werken (bijvoorbeeld in de VSA). In dit geval zal je ziekenfonds je dossier afsluiten. Let wel op dat als je besluit terug te komen naar België, het belangrijk is dat je je loonfiches en de intrede- en vertrekstempels van het land in kwestie op je paspoort bijhoudt. Als je besluit terug te komen naar België moet je ziekenfonds nakijken hoe ze jou kunnen aansluiten en hoe ze jouw dossier in orde kunnen brengen. Vergeet niet dat een ziekenfonds steeds twee jaar terug kijkt of er genoeg bijdragen zijn betaald en dat ze in dit geval over geen enkele informatie zal beschikken hieromtrent. Daarom is het wijselijk om je loonfiches maar ook VISA bewijzen bij de hand te houden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”