Beeldopname-pivacywet_Zwartwerk

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Beeldopname-pivacywet_Zwartwerk

#1 , 02 sep 2018 13:53

Beste,
Ik had destijds een vast contract bij een werkgever welk mij heeft ontslaan omdat hij geen rekening wilde houden met mijn gebrek en omdat ik niet in het zwart wilde werken.
Nu deze heeft mij toen slecht gemaakt op mijn Ontslagdocumenten met veel miserie voor mijn uitkering tot gevolg.

Nu daar de werkgever overal zomaar ongestraft mee weg is gekomen en gewoon opnieuw iemand anders kan uitbuiten zat ik mij af te vragen hoe ver ik mag gaan om aan te proberen tonen dat hij met enorme hoeveelheden en met regelmaat in het zwart werkt en bij gevolg druk uit oefend op personeel om hen veel uren dagelijks in het zwart te doen werken?

als ik nu een fototoestel met logboek heb (bewijs en afdruk van datum en uur) mag ik dan foto’s nemen zonder toestemming van derden op de openbare weg van voertuigen die eigendom zijn van desbetreffende werkgever (meestal zullen de personen zelf zowiso niet herkenbaar zijn maar de achtergrond van de openbare locatie en de nummerplaat van desbetreffende voertuigen wel)
Er is geen atentie tot publicatie, de beelden verlaten het toestel niet... ik zou desbetreffende fotocamera in zijn geheel dan willen overmaken aan de belastingscontroledienst zodat zij deze bewijzen hebben en verder onderzoek kunnen uitvoeren.

Het idee dat hij anderen over en over kan aan doen wat hij met mij heeft gedaan maakt dat ik deze specifieke werkgever wil aangeven zodat het zich bij anderen niet kan herhalen...Natuurlijk wil ik zelf niets onwettig doen.

Wat mag, wat mag niet....en elk ander creatief wettelijk idee om deze werkgever zijn zwartwerk te kunnen bewijzen is welkom.

Mijn persoonlijke situatie; De mutualiteit en Wonozo willen mij intussen om medische redenen een invaliditeidsaanvraag doen, ik zit momenteel thuis men een krappe uitkering...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2018 14:16

Het opsporen en vervolgen en bewijzen van criminele feiten is de taak van het parket dan wel auditoraat.

Zwartwerk is geen klachtmisdrijf.

U kan contact opnemen met het arbeidsauditoraat en hen de nodige informatie verschaffen indien zij daarom verzoeken.

Indien u meent dat uw ontslag onterecht is, kan u dit aanvechten bij de arbeidsrechtbank of rechtbank van eerste aanleg.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 02 sep 2018 14:39

Het opsporen en vervolgen en bewijzen van criminele feiten is de taak van het parket dan wel auditoraat.

Zwartwerk is geen klachtmisdrijf.

U kan contact opnemen met het arbeidsauditoraat en hen de nodige informatie verschaffen indien zij daarom verzoeken.

Indien u meent dat uw ontslag onterecht is, kan u dit aanvechten bij de arbeidsrechtbank of rechtbank van eerste aanleg.
——————————————————

Bedankt voor uw reactie;

Ik was op dat ogenblik gesyndikeerde en mijn vakbond nam de werkgever eerder in verdediging dan dat ze mij zelf hebben verdedigd. Mijn persoonlijk jurist was er van overtuigd dat de vakbond dit tot een goed eind zo brengen daar deze wereld in getagd in het nodige voor mij had gedaan zodat ik een zuster mogelijke zak had, alsnog heeft de valk vakbond de zaak naar de klote geholpen omdat ze niet tegen zwartwerk in wilde gaan... Ik mag van geluk spreken dat ik uiteindelijk mijn werkloosheid uitkering van de RVA heb mogen ontvangen.

Wat desbetreffende werk gevers in zwartwerk zelf betreft, het probleem is altijd gebrek aan bewijs! Als ik rechtstreeks bewijs kaliber dan ben ik zeker dat het onderzocht wordt. Bovendien als mijn al iets over bewijzen beschikt alvorens het onderzoek is ingesteld dan kan deze app niet onderuit.
Onderzoeken kosten gehad, ik denk niet dansen een privédetective kan inschakelen om alle dagen aan zijn deur te staan. Tenslotte is in de ernst van deze specifieke de situatie Niet beperkt tot het zwart werk zelf, hij doet dit ten koste van alles en iedereen.
Mijn ervaring is dat als alle officiële vergoedingen worden betaald en als de boeken kloppen dat men werkgevers dan met rust blijkt te laten. Mijn attentie is gewoon bewijs kunnen leveren dat hij in het zwart werkt zodat er geen ontkomen aan is.
Hoe doe ik dat op een wettelijk mannier?
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 02 sep 2018 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 sep 2018 14:59

Nogmaals, het is niet aan u om het bewijs te leveren van zwartwerk. U kan niet eens een vordering instellen, dit dient te gebeuren vanuit de overheid.

Er is een online meldpunt waar u beroep op kan doen: https://www.meldpuntsocialefraude.belgie.be. Dit kan niet anoniem, omdat dit een sneeuwbal aan anonieme klachten zou opleveren die vaak vanuit een wraakgedachte komen.

Graag wil ik opmerken dat het indienen van valse meldingen, op zich een strafrechtelijk feit vormt dat vervolgd kan worden.

Vergelijk het met een ander misdrijf: u gaat ook niet de bewijzen van een moord verzamelen, dat doet de politie en het parket. U kan wel de bewijzen verzamelen dat uw partner u bedriegt: dit is namelijk geen misdrijf maar een privaatrechtelijke kwestie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 02 sep 2018 15:09

ik stel voor de u contact neemt het FOD financien, Nationaal Centrum Opsporingen
best persoonlijk langsgaan om concreet de feiten op tafel te leggen en dan het eigenlijk onderzoek over te laten aan de opsporingsagenten.
Hoe beter de info die ze hebben, hoe beter hun werk/resultaat zal zijn
discretie is gegarandeerd naar de zwartwerker toe

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#6 , 02 sep 2018 15:11

Als ik niets kan bewijzen dan word mijn melding als speculatie aanzien, is het dan niet verstandig om mijn verhaal te staven met bewijs want de kans is groot dat zijn boekhouding wel klopt daar hij als tuinier officiel braafjes 8 uurtjes werkt en gedaan... welke hovenier kan de werkuren nu zo netjes passen... er was geen enkel overuurtje op mijn loonfiche waarneembaar!
Het punt is dan dus; ik moet mijzelf dus ook beetje kunnen indekken zodat men mij niet kan verwijten dat mijn melding vals is.
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 02 sep 2018 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2018 15:12

Beste

Inderdaad gewoon een melding doen aan de sociale inspectie met zoveel mogelijk details zodat deze diensten hun werk kunnen doen. De bevoegde diensten zullen ambtshalve een klacht onderzoeken,
maar uiteraard moet die gefundeerd zijn (bv. systematisch zwartwerk, overtreden sociale wetten).

Werkgevers die systematisch over de schreef gaan krijgen een boete en worden verder opgevolgd.

U kan de zaak verder beter laten rusten en zelf op zoek gaan naar een passende job bij een firma die de sociale wetgeving respecteert en waar werknemers met plezier hun werk doen.

https://www.meldpuntsocialefraude.belgi ... index.html

http://www.werk.belgie.be/siodsirs/defa ... x?id=19870

https://www.vlaanderen.be/nl/werk/werk- ... ale-fraude

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#8 , 02 sep 2018 15:20

Allemaal bedankt voor de reacties..Ik begrijp gewoon niet waarom ik zelf geen bewijs zou mogen inwinnen...???
Wat is een onderzoek zonder bewijs?
Als ik mijn desbetreffende melding niet sterk met bewijs dan heeft het geen zin want dan vinden ze zelf toch niets.
En laat dit heel duidelijk zijn ik onderzoek niets.... ik wil mijn wetenschap staven met bewijs.. onderzoek is niet nodig... smorgens en savonds achterste nummerplaten en achtergrond van naderende en wegrijdende voertuigen vast leggen gedurende zekere periode en met het cameralogboek is datum en uur te bewijzen. Het bestaat niet dat hij dat kan verantwoorden!
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 02 sep 2018 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 sep 2018 15:29

Wat is een onderzoek zonder bewijs?
Het onderzoek dient net om het bewijs te verzamelen. Daarvoor beschikken zij over de nodige tools.

Zwartwerk is een zaak tussen de werkgever en de staat, niet tussen de ex-werknemer en de werkgever.

U kan een melding maken en de stukken waarover u beschikt overmaken. Daarna is uw rol eigenlijk uitgespeeld.

Als men besluit niet te vervolgen, wil dat nog niet zeggen dat uw melding 'vals' is.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#10 , 02 sep 2018 15:34

Ma dat is juist wat ik bedoel, de melding is aangaande zwartwerk maar de rede van de melding is uitbuiting!
Zwartwerk is gelinkt aan uitbuiting in die zin dat niet geregistreerde uren niet moeten worden vergoed omdat ze automatisch als zwart werk aanzien worden maar men houd de loonfiches achter waardoor de arbeider in het blind tast!
Ik kan het niet hebben dat hij ontkomen is en een andere arbeider gewoon opnieuw kan uitbuiten.
Is dat recht??
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 02 sep 2018 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 02 sep 2018 15:43

Ik kan het ook niet hebben dat terwijl ik in de file sta, iemand anders komt voorbij rijden op de pechstrook en niet beboet wordt. Helaas is het niet aan mij om daar iets aan te doen.

Het is absoluut recht, het is de toepassing (of gebrek daarvan) die u op begrijpelijke wijze frustreert.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 sep 2018 18:36

Als ik me niet vergis had je een jaar geleden ook al miserie met je werkgever, omdat je onvoldoende loon kreeg, maar blijkbaar ben je toen toch niet veranderd van werk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 02 sep 2018 19:10

Er is hier al duidelijk uitgelegd wat de juiste procedures zijn.
U had toen u daar werkte het nodige moeten kunnen doen dan hadden er door de bevoegde diensten de nodige vaststellingen kunnen gedaan worden en ineens alle getuigen gehoord.

U mag uiteraard doen wat u voorstelt te doen niemand hier gaat of kan u dat beletten.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#14 , 02 sep 2018 19:30

Als ik me niet vergis had je een jaar geleden ook al miserie met je werkgever, omdat je onvoldoende loon kreeg, maar blijkbaar ben je toen toch niet veranderd van werk !
——————————————————

Heel opmerkzaam van u. Het betreft inderdaad de zelfde werkgever.

Deze werkgever heeft mij destijds ontslaan maar ik werk er al lang niet meer.

Waar ik mij in frustreer is dat hij er mee weg gekomen is.

Hij wist van mijn gezondheidsproblemen als ik bij hem soliciteerde, hij kreeg er zelf de Vlaamse ondersteuningspremie genaamd vop premie voor.

Tog deed hij mij structureel overuren doen ondanks dat ik meerdere malen had aangegeven dat ik dat niet wilde en dat ik dat niet kon bolwerken wetende dat ik alleen woon.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 sep 2018 19:41

Je moet toch oppassen, dat hij zelf geen klacht tegen u neerlegt, je foto's zullen nooit maar ook nooit aanvaard worden als bewijs, je had het moeten doen terwijl je daar werkte.

Ik weet het tuinwerken en Horeca is één en al zwart werk, en zeker nu er zijn de laatste jaren zoveel bij beroepers en ook flexi-jobs bij gekomen zijn in de tuinbouw.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”