probleem bij niet-opgenomen vakantiedagen bij nieuwe job na werkloosheid?

JJQ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

probleem bij niet-opgenomen vakantiedagen bij nieuwe job na werkloosheid?

#1 , 02 sep 2018 09:48

Dag

Na een lange zoektocht niemand gevonden die kan antwoorden op dit probleem, zelfs bij de vakbond weten ze het niet. Misschien hier wel?

Tot eind 2017 heb ik als bediende gewerkt bij mijn vorige werkgever (ik heb er gans 2017, en een deel van 2016 voor gewerkt). Op het einde van 2017 (of het begin van 2018) heb ik van die werkgever dus enkel en dubbel vakantiegeld gekregen voor 2018. Bij die vorige werkgever liep mijn contract gewoon ten einde op 31 december 2017. Vanaf januari 2018 zit ik dus in werkloosheid, met dus een werkloosheidsuitkering uitbetaald door de RVA. Sinds juni 2018 volg ik een voltijdse VDAB opleiding die nog loopt tot 31 oktober 2018. Mijn werkloosheidsuitkering loopt tijdens die opleiding gewoon door.

Ik heb echter nog geen vakantiedagen opgenomen in 2018, en dat gaat ook niet tijdens de opleiding, tenzij op zaterdagen. Als ik nog steeds werkloos zou zijn in december 2018, dan zou de RVA me voor december niet uitbetalen voor alle niet-opgenomen vakantiedagen. Stel nu echter dat ik begin te werken voor een nieuwe werkgever op 1 november 2018. En stel dat ik tegen dan nog geen vakantiedag heb opgenomen. Zijn er dan financiële consequenties als ik voor die nieuwe werkgever mijn verlof niet zou opnemen tijdens die laatste twee maanden van 2018? Financiële consequenties zouden er immers wel zijn als ik nog werkloos zou zijn tot eind 2018, dan zou de RVA me immers niet uitbetalen voor december 2018 voor alle niet-opgenomen vakantiedagen.

Stel dat ik een nieuwe bediende job ga hebben vanaf 1 november of 1 december 2018. Wat komt me dan financieel het voordeligst uit? (1) Toch zoveel mogelijk vakantiedagen opnemen tijdens mijn werkloosheid (waarin ik niet uitbetaald ga worden door de RVA) of (2) geen vakantie opnemen, niet tijdens mijn werkloosheid, en ook niet tijdens de eerste maanden van mijn nieuwe job in de laatste maanden van 2018? (Ik ben niet van zin verlof op te nemen tijdens de eerste 2 maanden van mijn nieuwe job.)

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2018 10:18

Als je de vakantie dagen nog niet opgenomen heeft, en je heeft werk op 1 november dan is dit zo, en er zijn geen problemen mee, maar als je stempelt in december ga je geen werklozen steun krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 sep 2018 15:10

Enkel een probleem als je nog steeds uitkeringsgerechtigd bent op 't einde van het jaar - geef de dagen waarop je recht hebt dan zelf aan als vakantie.

In andere gevallen is er (blijkbaar nog steeds) niemand die de opname van vakantiedagen controleert ... tenzij de overheid ze zou moeten uitbetalen.

Voor de overheid ook geen probleem: meerinkomsten en hogere belasting.

Reclame

JJQ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2018 22:30

Superbedankt voor de reacties! Als er iemand actief in de juridische wereld dit nog zou kunnen bevestigen zou het top zijn. Ik zie ook niet in wat er zou kunnen gebeuren als ik de vakantiedagen niet zou opnemen bij nieuw werk dit jaar, maar men weet nooit in België, zo complex allemaal.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 03 sep 2018 00:19

Ik heb indertijd veel interim en tijdelijk werk gedaan, de éne keer als bediende, de andere kaar als arbeider, ...

Nooit controle geweten op het opnemen van de vakantiedagen ALS je werk hebt op het einde van het jaar :!:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2018 06:27

Superbedankt voor de reacties! Als er iemand actief in de juridische wereld dit nog zou kunnen bevestigen zou het top zijn. Ik zie ook niet in wat er zou kunnen gebeuren als ik de vakantiedagen niet zou opnemen bij nieuw werk dit jaar, maar men weet nooit in België, zo complex allemaal

.
Er is geen enkel sanctie voorzien VOOR de werknemer wanneer hij zijn vakantie dagen niet opneemt, de staat vaart er alleen geld mee maar belastingen en meer rsz, hoeveel mensen gaan niet gaan werken officieel in de horeca tijdens hun verlof !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”