Deelplatform/Vriendendienst/Zwartwerk/onkosten

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

Deelplatform/Vriendendienst/Zwartwerk/onkosten

#1 , 29 aug 2018 16:12

Situatieschets;

alleen wonende man 28 lentes= medische problematiek= invaliditeidsaanvraag. Deze leeft dus momenteel op een schrale uitkering.

Gevolg; deze heeft mensen nodig die hem bij staan, helpen maar omdat deze veel thuis is en tochwel een echte handige Harry is word deze ook al gemakkelijk eens om een vriendendienst gevraagd.

Context;
Het valt ook dikwijls voor dat mensen dan iets van drinkgeld geven en/of onkosten willen vergoeden.

Nu gezien de situatie en beschikbaarheid... al was het met eenmalige attentie gestart... het gebeurd het als maar vaker.

Nu dit werkt dubbel, er kan hier niet zomaar mee worden gestopt want persoon in kwestie heeft zelf ook hier en daar een helpende hand nodig, het word onderling dus weldegelijk als vriendendienst bekeken.

Nu wil deze gaan beroepen op deelplatformen... er is maar 1 probleem, de klusjes die worden gedaan als wederdienst vinden dikwijls plaats in de tuin met brandstofkosten onderhoud en slijtage kosten tot gevolg welk dus erg snel oploopt... om nog maar te zwijgen over het afvoeren van afval.

Nu als alles via dat deelplatform aangerekend word dan word alles als inkomsten bekeken zonder dat er dikweils zelf iets aan over houd en word er beetje drinkgeld gerekend dan word dat onmiddelijk een dure grap... voorbeeld;

Haag scheren;
Schaar & messen €6
Brandstof €2
Klein matriaal €1
Drinkgeld €4
Samen goed voor €13 + gemiddeld €6 afval= €19 en dan zwijgen we nog over de kilometers van een partikulier trekkend voertuig.

Het punt is dat meer Dan 3/4 van de inkomsten besteed worden aan de werken zelf als onkosten terwijl er max €500 per maand mag worden verdiend dat betekend dat er op deze manier maar drie dagen kan worden gewerkt en dat er uiteindelijk €33 per dag werk aan over gehouden word.

Er word graag in de Thuin gewerkt en men zou dit eigenlijk 100% legaal willen gaan doen omdat het aan aan het eskaleren is.

Vraag;
Mijn vraag is dus of deze onkosten niet appart mogen worden vergoeden zodat men via het deelplatform enkel desbetreffend uurloon betaald... word dit bekeken als zwart werk of is dit legaal als men de gemaakte onkosten kan bewijzen?

Heeft iemand mischien officiële alternatieven?
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 29 aug 2018 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 29 aug 2018 16:16

Officieel: zelfstandige worden en alles correct aangeven. Dit soort "vriendendiensten" is concurrentieverstoring voor mensen die wel correct werken.

Ik stel mij ook vragen bij invaliditeitsuitkering combineren met werken als tuinman.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 29 aug 2018 16:32

Leen zelfstandig worden is onmogelijk;
Men moet dan bij een opstart een uurloon rekenen van €56 excl btw volgens de haalbaarheidsstudie van het Syntra, wilt men betaalbaar zijn dan moet men verliesmaken op investeringen en alsnog 2 van de 10 uren in het zwart werken om te kunnen concurreren verwijzend naar desbetreffende concurrenten analyse, bovendien geraakt men wegens gezondheidsproblemen aan geen job daar men tegenover een vol uur loon onvoldoende productief blijkt, in hoofdberoep dus niet haalbaar daar men dan geen uitkering meer geniet en ja de springplank is een mogelijkheid maar slechts uitstel van executie

(Invaliditeit combineren met werk als tuinman valt te verantwoorden omdat men dan geen minimum uurloon van €30 (Btw in) per uur moet betalen)

Ook wil ik ten stelligste benadrukken dat er geen atentie is tot zwartwerk, krap leven en niets om de hand hebben is hel!
Laatst gewijzigd door Mathias1 op 29 aug 2018 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 29 aug 2018 16:51

Dat is nu een case voor LETS: https://www.letsvlaanderen.be/

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 29 aug 2018 16:53

(Invaliditeit combineren met werk als tuinman valt te verantwoorden omdat men dan geen minimum uurloon van €30 (Btw in) per uur moet betalen)
Hier ga ik als zelfstandige van steigeren!

P.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 29 aug 2018 16:56

Indien uw ziekenfonds zegt dat het niet kan niet doen. Dus eerst eens goed navragen.
Overheid zou wel eens uw uitkering kunnen stopzetten en zelfs terugvorderen.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#7 , 29 aug 2018 17:03

Eylis bedankt dit ga ik onderzoeken.

Putteman ook als zelfstandige kunt u op deelplatformen beroepen volgens mij.. niets oneerlijke concurentie..., eerst rekenen en dan zelfstandig worden dan blijf je met bijde pootjes aan de grond.

Van waar bent u... geeft een arbeidscontract voor onbepaalde duur en we zwijgen er over ;)

Franc...
Weet ik, daarmee dat men voorzichtig is,
Bedankt voor uw waarschuwing.

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 29 aug 2018 17:27

Leen zelfstandig worden is onmogelijk;
Men moet dan bij een opstart een uurloon rekenen van €56 excl btw volgens de haalbaarheidsstudie van het Syntra, wilt men betaalbaar zijn dan moet men verliesmaken op investeringen en alsnog 2 van de 10 uren in het zwart werken om te kunnen concurreren verwijzend naar desbetreffende concurrenten analyse, bovendien geraakt men wegens gezondheidsproblemen aan geen job daar men tegenover een vol uur loon onvoldoende productief blijkt, in hoofdberoep dus niet haalbaar daar men dan geen uitkering meer geniet en ja de springplank is een mogelijkheid maar slechts uitstel van executie

(Invaliditeit combineren met werk als tuinman valt te verantwoorden omdat men dan geen minimum uurloon van €30 (Btw in) per uur moet betalen)

Ook wil ik ten stelligste benadrukken dat er geen atentie is tot zwartwerk, krap leven en niets om de hand hebben is hel!
Op zich is deze deeleconomie al oneerlijke concurrentie met de zelfstandige tuinman die sociale bijdragen moet betalen en btw moet aanrekenen aan de klant. Ofwel hou je je aan de 500 euro per maand, ofwel wordt je zelfstandige.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 29 aug 2018 17:56

Leen;
Waarom heb ik het gevoel dat iedereen zo vijandig reageert.
Mag ik benadrukken dat de bewering totaal niet waar is welk betreft dat deeleconomie oneerlijke concurentie is!

1)Een zelfstandige kan dit volgens mij ook doen dus wat is er dan oneerlijk aan.
2)deeleconomie is gekoppeld aan platformen, deze houden alsook een deel af van het loon..weliswaar minder als het btw tarief maar hier heeft de zelfstandige zelf nog voordeel als deze werkt bij oudere woningen tegen verlaagd btw tarief of als men voor een andere zelfstandige werkt welk het btw tarief zelf 100% recupereert!
3) bovendien via het platform waar de ander ook bij aangesloten is cliënteel vinden is niet zo efficiënt als een zelfstandige die zijn diensten met alle vrijheid kan aanbieden..
De gestelde vraag is dan ook heel normaal, als iemand alle dagen thuis zit en wil werken maar de maatschappij laat het niet of slechts met enorme beperkingen toe...
Als u epeleptie adhd en autismespectrumstoornisen en een enorm gebrek sociaal contact zou hebben en alle dagen tegen een krappe uitkering thuis zit... hoe zou u dan redeneren denk je??


(Putteman;) bij deze was ik ook niet gediend met de stijgerende opmerking van putteman... zoveel onbegrip.

Eylis;... nogmaals bedankt.

artemis
Berichten: 3294

#10 , 29 aug 2018 18:24

Mathias,

Gewoon ter info
Mijn man was zelfstandig aannemer en rekende tot voor een klein jaar geleden 35€ per uur (btw inc)
Dan heeft hij een zware beroerte gekregen en is nu onbekwaam. Invaliditeit is aangevraagd, ze zijn het nog aan het berekenen. Ik weet nog niet hoeveel hij zal krijgen maar productief naar derden toe zal hij NOOIT meer kunnen zijn, wel het tegendeel hij heeft hulp en bijstand nodig en dat kost ons ook geld.
Ik heb begrip met je situatie maar ik heb het moeilijk met van twee walletjes te eten.
Just saying.
Ik wens je het beste

berenod
Berichten: 942

#11 , 29 aug 2018 18:34


Putteman ook als zelfstandige kunt u op deelplatformen beroepen volgens mij.. niets oneerlijke concurentie..., eerst rekenen en dan zelfstandig worden dan blijf je met bijde pootjes aan de grond.
Een zelfstandige mag inderdaad bijklussen binnen de 6000€/jaar belastingsvrije groep, zolang het niet hetzelfde werk is als wat hij in zijn zelfstandige hoofdactiviteit doet.
Je mag bijklussen voor een andere burger als je tot een van de volgende groepen behoort:

- werknemers die minstens 4/5 werken,
- gepensioneerden,
- zelfstandigen, op voorwaarde dat ze niet dezelfde activiteit uitoefenen als hun hoofdactiviteit.
Dus een bijklusser die aan een appel en ei (wegens geen sociale lasten, belastingen, ...) voor 500€/maand gaat tuinman spelen zorgt ervoor dat een proffesionele tuinman potentieel daar werk door verliest.
Die tuinman kan dat alleen compenseren door zelf te gaan bijklussen, alleen het mag niet als tuinier zijn. Hij wordt dan eigenlijk verplicht van iets anders te gaan doen, hopen dat hij het goed kan en hopen dat hij er gegadigden voor vindt.

Dus, ja, ik begrijp zeer goed dat de gemiddelde zelfstandige op zijn achterste poten gaat staan bij dit soort systemen, en al zeker als men dan vraagt of men zijn onkosten niet mag inbrengen!

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#12 , 30 aug 2018 10:21

Berenod;
U kijkt enkel van uit het zelfstandig perspectief maar wat u aanhaald als hindernis voor de zelfstandige is ook een hindernis voor een particulier, een particulier mag dit dus ook niet.
Wat uitkeringen betreft;
1)Een gewone werkloosheidsuitkering dat is slechts van beperkte duur en voor de zelfstandige in massa nog de grootste bedreiging want deze groep kan productief zijn op de arbeidsmarkt, aan deze groep draagt de zelfstandige onrechtstreekt ook bij.
2)De invaliditeidsuitkering waar velen zich zo kwaat op maken die word in eerste instantie toegekend als het bewezen is dat desbetreffende persoon tekort schiet voor de normale arbeidsmarkt omwille van medische redenen. Dat wil niet zegen dat je moet dom zijn of dat je helemaal niets kan!
Het wil wel zeggen dat je minder mogelijkheden hebt dan een ander en beperkt bent in wat je kan presteren!

Nu waar zit hier in (puntje 2) de bedrijging tenopzichte van de zelfstandige???

(Is het niet eerder de egoïstische houding van de zelfstandige die niets wil bijdragen wek zich hier parte speelt???) Draai alles eens om?? Een zelfstandige heeft het niet gemakkelijk maar een invalide heeft het dikwijls nog slechter!!!

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 30 aug 2018 10:35

(Is het niet eerder de egoïstische houding van de zelfstandige die niets wil bijdragen wek zich hier parte speelt???) Draai alles eens om?? Een zelfstandige heeft het niet gemakkelijk maar een invalide heeft het dikwijls nog slechter!!!
Dat staat volledig los van elkaar, het is niet omdat iemand invalide is, dat hij geen zelfstandige zou kunnen of moeten zijn.

En het slecht hebben is geen excuus om met zwartwerk te beginnen. Dus ja, ondanks mijn persoonlijke mening, doe gerust voor met de deelplatformen, maar hou het dan wel bij het max bedrag en ga niet in het zwart extraatjes zoeken.

Meeboo
Berichten: 1488

#14 , 30 aug 2018 10:52

zoals hierboven reeds gezegd. die 500€ is allesomvattend. klusjes kunnen gedaan worden met materiaal van de opdrachtgever. Als u toch uw eigen materiaal wenst te gebruiken, uw goed recht maar deze kosten kan u niet afschrijven of extra aanrekenen boven de 500€. Dat zijn nu eenmaal de regels.

Als u uw materiaal en onkosten wil afschrijven/doorfactureren dient u een zelfstandigenstatuut aan te vragen een boekhouding opstarten.

Mathias1
Topic Starter
Berichten: 130

#15 , 30 aug 2018 13:57

Leen;
Wat u aanhaald is theoretisch niet onwaar maar praktisch niet haalbaar voor elke sector.
Desbetreffende besproken sector hier is tuinbouw dus komt het er op neer dat men nog meer verliezen zal moeten maken en dat men nog duurder zal moeten rekenen samenhangend mede de mindere productiviteit welk desbetreffende persoon dan te bieden heeft, er bestaat een Vlaamse ondersteuningspremie maar deze word in realiteit alleen maar misbruikt als supplementen maar deze compenseert totaal niet voldoende om echt nuttig te zijn!
Met andere woorden de tarieven die een zelfstandige moet aanrekenen zijn veel te duur en dus niet concurentieel met 100% gezonde zelfstandigen!

Terug naar “Andere”