Invaliditeitsuitkering Belgie word stopgezet maar woon in Nederland

M2510
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Invaliditeitsuitkering Belgie word stopgezet maar woon in Nederland

#1 , 25 aug 2018 05:24

Hallo, vandaag heb ik vernomen dat imijn invaliditeitsuitkering stopt begin september 2018. Ik ben sinds 1998 66% arbeidsongeschikt verklaard voor een psychische problematiek. Ik woon sinds 10 jaar in Nederland vlak bij de belgische grens. Mijn uitkering mocht ik meenemen.Mijn medische controles werden gedqqn in Belgie. Na een controle voor het Riiziv in 2008 heeft men besloten mij een aantal jaren niet meer op te roepen aangezien de ernst van mijn ziekte. Ik heb mij de afgelopen jaren toegelegd op vrijwilligerswerk waarvoor ik ook toestemming kreeg van de medisch adviseur. Ik ben al dientijd in behandeling bij een arts en therapeut.
Het laatste jaar werd ik opgeroepen om een medische controle te ondergaan bij het UWV in Nederland in opdracht van het onafhankelijk ziekenfonds die mijn invaliditeit uitbetaald. De eerste keer had ik controle bij een zeer vriendelijke mevrouw waarmee ik duidelijk mee kon praten, ook over het vrijwilligerswer dqt ik uitoefende, ze zei tegen mij dat het nog te delicaat was om mij terug aan het wer te krijgen. We gaan het over een jaar opnieuw bespreken zei ze mij. Na een half jaar werd ik opnieuw opgeroepen bij een Belgische medisch adviseur, bij het UWV, dit keer een mannelijke arts en dit gesprek verliep zeer onaangenaam, echt heel onaangenaam . Ik heb dit ondertussen aangekaart bij een instantie in Nederland die klachen behandeld van patienten e.a. Nu 6 maansden later na die akelige controle krijg ik plots via de tel . te horen dat na 20 jaar invaliditeit mijn uitkering op 2 september definitief stopt. De brief volgt nog kreeg ik te horen. Ik was in shock en heel erg overstuur want ik woon alleen met mijn kind. ik kreeg ook te horen dat ik licht werk kan doen. Dus in september heb ik geen inkomen meer en ik woon in Nederland waar ik geen recht heb op een werkloosheidsuitkering, de dame van het Oz zei dat ik dan naar het OCMW moet gaan....ik woon in Nederland. Dus met andere woorden....ik heb geen inkomen meer.
Ik heb het UWV gebeld en die zeiden dat dit hopelijk een fout is van de uitkeringsinstantie om mij zo plots, zonder enige waarschuwing zonder inkomen te zetten. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over wat ik kan doen om tegen deze beslissing te gaan en wat mijn rechten zijn om toch nog enig verrvangingsinkomen te hebben. Ik ben 49 en al die jaren arbeidsongeschikt moet ik plots licht werk doen, laat staan dat ik dat werk kan vinden of dat het mij psychisch lukt.Bij voorbaat dank als iemand mij advies kan geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 aug 2018 10:17

Als u gedomicileerd bent in Nederland, kan u toch perfect een ziekte-uitkering in Nederland vragen? Het lijkt me dat een niet al te correcte situatie nu gewoon is rechtgezet. Het maakt (meen ik) niet uit of u 20 km of 50 km van de Belgische grens woont. U woont en leeft en betaalt belastingen in Nederland. Daar is een perfect sociaal netwerk om voor u te zorgen.

Wat eigenaardig is, is dat u gecontroleerd wordt door het UWV: een controle-arts van de Nederlandse ziektewet. Wellicht wordt uw uitkering helemaal niet door België betaald, want dan zou een controle-arts van de Belgische ziektewet u opvolgen.

Ik meen dat uw uitkering komt van de Nederlandse ziektewet en dan wendt u zich best tot een forum in Nederland om informatie te vragen. Dit forum kan alleen info geven over de Belgische situatie.

M2510
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2018 11:23

Dank Je Eylis voor je reactie.

Mijn uitkering word volledig uitgereikt via hett onafhankelijk ziekenfonds in Belgie.
Ik krijg niets uit Nederland.
Ik ben ziek geworden in Belgie en 1998 kwam ik op invaliditeit te staan voor 66% dat is nu 20jaar geleden. Ik heb sindsdien een uitkering gekregen ook mocht ik verhuizen naar Nederland, ben ook voor het riziv moeten verschijnen en die besloten dat ik voor een langere tijd niet meer op controle hoefte aangezien mijn ziekte.

Het afgelopen jaar heeft het onafhankelijk ziekenfonds mij opnieuw laten controleren in Maart via het UWV daar zit een internationale afdeling. Ik ben gecontroleerd door een belgische verzekeringsarts zoals ze het hier noemen. Daar is mij dus niet verteld dat ik deze uitkering ging verliezen, er is mij ook geen reintegratie of een arbeidsplan voorgesteld. Alleen dat ik licht administratief werk kan doen (ik heb een opleiding gehad hovenier) Het UWV kan mij niet helpen omdat ik nooit in Nederland gewerkt heb, iDat is de situatie momenteel

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 aug 2018 12:36

Tussen een aantal landen bestaan inderdaad bilaterale overeenkomsten mbt meeneembaarheid van sommige uitkeringen. Ook tussen NL en B is er dergelijk verdrag afgesloten.
De uitkering kan door B worden stopgezet.
Omdat TS in NL woont kan OCMW niet tussenkomen. Als rechtmatig ingezetene in NL zal TS wel beroep kunnen doen op gelijkaardige steun van NL (volgens de daar geldende normen en voorwaarden).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 25 aug 2018 17:48

Je kan beroep gaan tegen die beslissing bij de arbeidsrechtbank
Het is hoogst eigenaardig dat men u heeft opgebeld, zonder een schritelijke beslissing aangetekend op te sturen.
Heb je hun beslissing al ontvangen ?

Normaal kan men iemand slechts afschrijven nadat men die persoon medisch heeft onderzocht.

Zou je in belgie geen werkloosheidsuitkeringen kunnen ontvangen. ? Iemand die in beroep gaat bij de arbeidsrechtbank, kan in afwachting van die uitspraak werkloosheidsuitkeringen ontvangen.
Je moet dan wel in regel zijn met de ( belgische) werkloosheidsreglementering.

In princiepe staat dat allemaal in de beslssing van afschrijving die je zou ontvangen hebben. Meestal geeft men die bij het onderzoek onmiddellijk tegen ontvangstbewijs af.

Floes
Berichten: 115

#6 , 25 aug 2018 18:27

Het UWV roept mensen standaard telefonisch op, af en toe moet men naar Breda. Dus dit kan wel degelijk.

UWV maakt een rapport op en stuurt dit naar OZ. Arts van OZ doet de uitschrijving. Allicht is die beslissing nog onderweg?

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 25 aug 2018 21:53

Ook plezant als ze bij UWV zeggen dat je gaat afschreven worden, terwijl de adviserend arts (AA) van het ziekenfonds nadien nog zijn beslissing moet nemen.
Zijn die wel bevoegd omdat zomaar op voorhand te zeggen ?

De beroepsmogelijkheden staan erop( binnen de 3 maanden beroep aantekenen ), en mogelijk kan zij net zoals mensen die in belgie wonen ook werkloosheidsuitkeringen ontvangen indien zij tegen die beslissing in beroep gaat bij de arbeidsrechtbank
( voorwaarde is wel dat haar recht op werkloosheidsuitkeringen in regel moet zijn )
Als belgie aan mensen die in nederland wonen ziekteuitkeringen betaalt, waarom zouden ze dan geen werkloosheidsuitkeringen kunnen betalen ?

M2510
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2018 10:53

Dank jullie wel voor jullie reacties. De aangetekende brief heb ik gisteren ontvangen. Met daarin vermeld

'Naar aanleiding van het medisch onderzoek van 21-08-2018 '' is er de beslissing genomen om uw arbeidsongeschiktheid stop te zetten vanaf 3-09-2018'.
Dit is voor mij heel vreemd want ik heb geen uitnodiging gekregen of oproep voor een medisch onderzoek op 21-08-2018.


Mijn laatste controle dateert van maart 2018 en ik werd opnieuw opgeroepen voor 30 augustus om 9u in de ochtend in Wilrijk. Ik nam tel. contact op met OZ om de afspraak eventueel te verzetten naar een ander uur omdat ik mijn dochtertje naar school moest brengen en de treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen verloopt ook niet vlot.
En mevrouw van de dienst uitkeringen vertelde mij dat ik niet meer naar die controle hoefde te komen omdat mijn invaliditeit stopgezet word op 2 september. De grond viel onder mijn voeten weg en reageerde heel emotioneel. Ik kreeg niet veel uitleg behalve dat de brief onderweg was en dat ik in beroep kon gaan.

De brief heb ik gisteren gekregen met daarin dus een datum van onderzoek die nooit heeft plaats gevonden en waar ik ook nooit een oproep heb voor gekregen.

Heb het OZ hier een mail over gestuurd maar omdat het weekend is zal ik even moeten afwachten. Ondertussen ook de ombudsman en juridisch loket, of dit zomaar kan.

Terug naar “Andere”